תיעוד: הפשיטה בחנויות, המנהלת שהודתה שגבתה חוסרים, ועדויות הקופאיות
(צילום: משרד העבודה)

עשרות עדויות פורסמו במהלך החודש וחצי האחרון בשלל כתבות ב-ynet שחשפו תופעה מדאיגה: ניצול ציני של קופאיות וקופאים ברשתות המזון שבהן כולנו הולכים לקניות מדי שבוע. כעת, יותר מחודש אחרי, נכנס משרד העבודה לתמונה. השבוע יצאו מפקחי המשרד למבצע אכיפה ב-70 חנויות של 27 רשתות מזון, בהן גם אלה שהוזכרו בתחקיר. הנתון המדאיג, לאחר שנגבו יותר מ-200 עדויות מעובדים ומנהלי סניפים: בלפחות 60% מהרשתות שנבדקו עלה חשד להפרות של ניכויי שכר שלא כדין מעובדים, בשל חוסרים בקופה, בניגוד לחוק הגנת השכר. תיעוד ממבצע האכיפה, בנגן הווידאו שבתחילת הכתבה.
5 צפייה בגלריה
קופאים מעידים ששילמו חוסרים מכספם
קופאים מעידים ששילמו חוסרים מכספם
מתוך פשיטה משרד העבודה
(צילום: משרד העבודה)

תחקיר הקופאיות - כתבות נוספות

במשרד העבודה הסבירו כי בעקבות ריבוי תלונות, שפורסמו ב-ynet, על ניכוי משכר העובדים בניגוד לחוק, המתבטא בעיקר בניכוי חוסרים משכר קופאיות בניגוד לחוק, יצא מינהל הסדרה והאכיפה במשרד לפעילות ברשתות המזון. ברשתות שבהן נמצאו הפרות לכאורה עלו גם חשדות לעבירות נוספות על החוק: העסקה אסורה במנוחה שבועית, אי-תשלום גמול שעות נוספות ואי-תשלום הפרשות לפנסיה. הערב: מליאת הכנסת תקיים דיון בנושא.
5 צפייה בגלריה
שמים קץ לעושק?
שמים קץ לעושק?
שמים קץ לעושק?
(צילום: עמית שעל, קובי קואנקס)
רמי לוי מגיב על תחקיר הקופאיות באולפן ynet
(צילום: רועי עידן, חגי דקל)

הבדיקה בוצעה בעשרות חנויות ברחבי הארץ, אך במשרד הסבירו שאינם יכולים לציין באילו רשתות. בין היתר בחיפה, ירושלים, באר שבע, בני ברק, אשקלון, עכו, ראשון לציון, נתניה, תל אביב-יפו, קריית גת, פרדיס ובורגתא. תחקיר ynet, נזכיר, עסק בין היתר ברשתות ויקטורי, רמי לוי, שופסל, אושר עד ופרשמרקט.
במשרד ציינו כי נגד מעסיקים שיימצאו אצלם ממצאים המעידים על חשד להפרות יתנהלו הליכים בהתאם לסמכויות המינהל; לאחר סיום ההליכים ניתן יהיה לבחון האם להמציא התראות, להטיל עיצומים כספיים או במקרים המתאימים, להגיש כתבי אישום פליליים.
בסניף של אחת מרשתות המזון הגדולות בארץ, שגם בה עסק התחקיר ב-ynet, המנהלים לא נתנו למפקחים ולחוקרים להיכנס, ואלה נאלצו להזמין משטרה. השוטר הסביר שלצוות ממשרד העבודה יש את כל הסמכויות להיכנס לחנויות, ושאם לא, ינקטו נגד העסק צעדים מחמירים.
5 צפייה בגלריה
קופאים מעידים ששילמו חוסרים מכספם
קופאים מעידים ששילמו חוסרים מכספם
גביית העדויות מהקופאים
(צילום: משרד העבודה)
5 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
"לא אתן שיפגעו באוכלוסיות שמרוויחות שכר מינימום". השר בן צור
(צילום: משה מזרחי)
שר העבודה יואב בן צור אמר כי "בעקבות טענות העולות בשטח, שנעשה עוול לקופאיות ולקופאים ברשתות השיווק, הנחיתי את מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה לצאת במבצע אכיפה יסודי ברשתות, לצערי החשדות שנמצאו בשטח מטרידים מאד ועולה מהם פגיעה קשה בזכויות הקופאיות והקופאים". הוא הוסיף: "כשר העבודה לא אתן שיפגעו באוכלוסיות שמרוויחות שכר מינימום למחייתם, הקופאים וקופאיות שעובדים שעות על גבי שעות ובסוף המשמרת נאלצים להוציא כסף מכיסם שלא כחוק".
כחלק ממבצע האכיפה כאמור לקחו עובדי משרד העבודה עשרות רבות של עדויות. אחת הקופאיות ברשת שגם בה עסק התחקיר סיפרה כי אם נמצא חוסר בקופה הקופאי או הקופאית צריכים זאת מכספם במזומן. "פעם אפילו אם היה חסר לי 10 שקלים היו לוקחים לי. צריך לתת את זה במזומן. פעם אחת היה לי עומס שמלא אנשים עשו אצלי קניות גדולות במזומן וכנראה פקששתי ב-100 שקל. למרות שהסתכלו במצלמות הייתי צריכה להוציא פשוט מאה שקלים ולהשלים. גם אם יש כסף מזויף הקופאי צריך לשלם את זה", אמרה.
על השאלה למי נותנים את הכסף אם יש חוסר הקופאית ענתה: "אני מביאה את זה לאחראי, לקופאי הראשי והוא שם פתח וחותמים שאני שילמתי את ה-100 שקלים". עוד היא הוסיפה: "כשיש טעויות וחסר, זה קשה, לי בכל אופן. אני צריכה להביא פרנסה הביתה, אני צריכה לפרנס ילדים. אז זה קשה. אם חסר כסף זה מאוד קשה".
5 צפייה בגלריה
קופאים מעידים ששילמו חוסרים מכספם
קופאים מעידים ששילמו חוסרים מכספם
המנהלת הודתה שלקחה חוסרים מקופאיות
(צילום: משרד העבודה)
מנהלת הסניף של הקופאית אימתה את הדברים וסיפרה: "נניח לצורך העניין שחסר כסף לקופאי אז אנחנו המון נעזרים במצלמות ושחזורים של מצלמות הסניף מכיוון שרוב הטעויות שקורות בקופה של חוסרים זה כשיש שני אמצעי תשלום והקופאית שוכחת לקחת את הכסף המזומן. במקרה כזה מנסים לאתר את הלקוח. אם לא מאתרים, הקופאי נאלץ להשלים את החוסר. הוא מתחייב על הקופה שלו".
קופאי אחר ברשת סיפר: "כשהייתי חדש, לפני שנה, היה לי חוסר של 50 שקל ואמרו לי לשלם את זה במזומן או אשראי לאחראים בקופה הראשית".
גם על הרשתות הקטנות יותר, לפחות לפי העדויות, עושק העובדים לא פוסח. קופאית סיפרה כי לא שמה לב שמורידים לה כסף על חוסרים, אלא רק כאשר חוקר משרד העבודה הראה לה שבחודש ינואר האחרון, ניכו לה חוסר קופה 90 שקל בתלוש המשכורת. ברשת אחרת קופאי סיפר כי לא משולמים לו גמול שעות נוספות וכי מפצלים לו את המשמרת: "אני עובד מ-08:00 עד 14:00 וחוזר ב-16:00 עד 21:00". מפקחים של משרד העבודה סיפרו לו כי מגיע לו במקרה כזה גמול של שעות נוספות לפחות על שעתיים.