נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי נאם אתמול (שלישי) בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, תקף בחריפות את הארגון על חוסר יכולתו למנוע מלחמות וסכסוכים, והתייחס גם ליחס שלו זוכה ישראל. בשולי העצרת, מיליי שוחח גם עם השגריר הישראלי לאו"ם דני דנון.
נשיא ארגנטינה ושגריר ישראל לאו"ם דנון, בשולי העצרת

"אני לא פוליטיקאי, אני כלכלן ליברטריאני", פתח מיליי את דבריו. "זהו נאומי הראשון, וארצה להתייחס בפני אומות העולם לכישלון של האו"ם בעשרות השנים האחרונים, ולמה שיקרה אם ימשיך בדרך זו. האו"ם הוקם בעקבות מלחמת העולם השנייה במטרה למנוע שוב מלחמה כזו - Never Again - הכרזנו שכל בני האדם נולדו שווים. זה הראה מצב שבו בני אדם יכולים להתגבר על מחלוקות בלי שימוש בנשק. והעולם היה יכול לשגשג, נוצרה כלכלה משגשגת. נוצר מסחר מבטיח שלום, ושלום שמבטיח מסחר.
"היום, הארגון התחיל להשתנות כמו כל ארגון בירוקרטי. הוא אמור להגן על בני האדם. לא לקבוע איך הם אמורים לחיות. הנשיא ווילסון דיבר על 'שלום בלי ניצחון', ועיקרון זה נזנח. היום יש בירוקרטים בינלאומיים שמנסים להתוות לבני אדם כיצד לחיות".
בשלב זה של הנאום, מיליי פתח במתקפה על האו"ם: "ראינו כיצד ארגון שנוצר כדי להגן על זכויות האדם ממשיך להציב מגבלות על בני האדם. יש לנו דיקטטורות אלימות שיושבות במועצת הביטחון - קובה ועוד. מדינות שמענישות נשים כי הן חשפו את עורן - יושבות בוועדה לזכויות אדם ונשים. ארגון שנועד להגן על זכויות האדם והפך למפר זכויות והורה להסגרים ב-2021. הבית הזה (האו"ם) מקדם מדיניות נגד ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. יש כאן צעדים מגוחכים שפוגעים במדינות עניות. הווטו משמש למטרות שגויות. מדובר בארגון חסר כוח שלא מספק פתרונות ולא הצליח למנוע סכסוכים, למשל בפלישה לאוקראינה".
1 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי כנס Vox ימין קיצוני ספרד
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי כנס Vox ימין קיצוני ספרד
הנשיא מיליי
(צילום: REUTERS/Ana Beltran)
לדברי מיליי, "רעיונות שמגיעים משמאל תמיד נכשלים באופן הזה. הם קובעים כיצד בני אדם צריכים להתנהג. בארגנטינה ראינו כיצד זה הוביל לאנרכיה ולעוני. עדיין יש זמן לבחור נתיב מחדש. כל האזרחים נולדו שווים בפני האל. אנו מאמינים בהגנה על חיי כלל בני האדם, חופש מסחר, ממשל מוגבל ועוד. מה שקורה במדינה אחת משפיע על מדינה אחרת. האו"ם צריך להיות מאוחד בהגנה על החופש. ארגנטינה לא תתמוך בשום צעד שיגביל את חירויות הפרט".
מאז שעלה לשלטון, מיליי מתחזק קשרים טובים עם ישראל. בחודש יולי האחרון, ארגנטינה הכריזה על חמאס כארגון טרור, והורתה להקפיא את נכסיו הפיננסיים. בהודעתו על כך, מיליי ציין אז את הטבח שביצע ארגון הטרור ב-7 באוקטובר.