3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב על רקע מוסול
אליזבט צורקוב על רקע מוסול
אליזבט צורקוב
גורם מדיני בכיר התייחס לחטיפתה של אליזבט צורקוב בעיראק על-ידי חמושים ממיליציית גדודי חיזבאללה הפרו-איראנית הפועלת במדינה, ורמז כי התקבל ממנה אות חיים משמעותי. לדבריו, "היא בחיים, במצב טוב, ואנו מצפים שככה זה יימשך". ישראל מנהלת מגעים שקטים בניסיון להביא לשחרורה בכמה ערוצים, בהם ממשלת רוסיה, הממשל האמריקני וגורמים נוספים.
הגורם ציין כי צורקוב, מומחית בעלת שם לסוריה, לדאעש ולמזרח התיכון, היא "ישראלית תמימה, דוקטורנטית בפרינסטון שהגיעה לעיראק מתוקף עבודתה האקדמית. זאת תקלה חמורה. היא מחזיקה באזרחות ישראלית ורוסית, ונכנסה לעיראק באמצעות הדרכון הרוסי שלה. עיראק היא מדינת אויב, יש עליה אזהרת מסע חמורה בדרגה 4. החוק הישראלי למניעת הסתננות אוסר גם על אזרחים ישראלים שמחזיקים בדרכונים זרים להיכנס למדינות אויב".
3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב שנחטפה בעיראק
אליזבט צורקוב שנחטפה בעיראק
"לא סוכנת מוסד, ישראלית תמימה". צורקוב
(מתוך טוויטר)
הגורם הבהיר כי צורקוב אינה סוכנת מוסד, וכי מי שחטף אותה עשה זאת "על רקע היותה זרה, רוסיה וישראלית. הם ידעו בעיקרון שהיא ישראלית. אנו מלווים את האירוע זה זמן מה. מדינת ישראל מבצעת את מרב המאמצים כדי לדאוג לשלומם של אזרחים, לביטחונם ולהשבתם הביתה - ומתבצעות פעולות בהתאם. אנחנו בקשר הדוק עם המשפחה מאז תחילת האירועים, בסביבות מרץ השנה. זאת לא הייתה הנסיעה הראשונה של צורקוב לעיראק, וכנראה לא רק לשם - היא הייתה במקומות מסוכנים נוספים".
הוא הוסיף: "לגבי סוגיית הטיפול בפרשה, אני מנוע מלהתייחס לזה. ישראל פועלת בכמה כיוונים, מבצעת כל מיני פעולות ובוחנת כל מיני דרכים שיביאו לשחרורה של צורקוב. ברור שאנחנו לא לבד, אבל מבצעים כמה פעולות בכמה צירים. אני לא רוצה לפרט איזה מדינות מעורבות במאמצים לשחררה, יש מאמצים בכמה כיוונים. אם בוחנים את מפת האינטרסים והקשרים של ישראל, אפשר לחשוב על כמה אופציות. חד משמעית, אין קשר בין גורמים ישראלים רשמיים לצורקוב. אף שהיא ביצעה מעשה גרוע בהגעתה כאזרחית ישראלית למדינת אויב, מבחינתנו היא אזרחית ישראלית הנמצאת במצוקה. מדינת ישראל עושה את כל המאמצים כדי לטפל בה".
3 צפייה בגלריה
ילדים משחקים בהריסות, עיראק
ילדים משחקים בהריסות, עיראק
"לא הייתה הנסיעה הראשונה שלה לשם". עיראק, ארכיון
(צילום: EPA)
הוא ציין: "אנחנו מנסים למנוע הישנות של מקרים כאלה בתקופה הקרובה, ובכלל. כרגע מבוצעת עבודת מטה אינטנסיבית כדי לראות כיצד ניתן לבצע את נושא האכיפה באופן יותר טוב. מי שמחזיק דרכון זר יכול ממדינה X או Y פשוט לקחת טיסה ולהגיע. אין לנו יכולת לנטר דברים כאלה לגבי כל מיני אזרחים ישראלים, יש בזה בעיות אתיות ואחרות. כל ישראלי ששוקל פעולות דומות, צריך לשקול היטב את צעדיו".
לדבריו, "ידענו על החטיפה בטווח של ימים מרגע שזה קרה. אנחנו לא שמחים שהגענו לסיטואציה שזה התפרסם, פשוט החלו להתגלגל פרסומים בחו"ל. לנהל דבר כזה כשיש פרסום זה קשה שבעתיים בכל ממד שהוא. לפי מיטב הבנתנו, היא בחיים ומצבה טוב, ואנו מצפים שככה זה יימשך. אנחנו יודעים להגיד בוודאות שהיא נמצאת בעיראק, לא מן הנמנע שאיראן בקיאה בפרשה".
הוא סיכם: "אנחנו לא מבצעים מעקב אחרי אזרחי ישראל בנוגע להתנהלותם ברחבי העולם, יש פה עקרונות וחוק. אני יכול לציין שאם וכאשר אנחנו מודעים לפוטנציאל סכנה לאזרח כזה או אחר, אנחנו יודעים לטפל בדבר הזה. אנחנו מחדדים את הסכנה בהגעה למדינות אויב ואת האיסור החל על כך".
ירון בלום, שהיה עד אוקטובר האחרון מתאם שבויים ונעדרים במשרד ראש הממשלה, אמר: "הנושא רגיש, ומטבע הדברים נכון לאפשר לגורמים הרלוונטיים בישראל לפעול לשחרורה של אליזבת. ברור לכולם שישראלים מסכנים עצמם ואת חייהם עם כניסתם למדינות אויב - גם באמצעות דרכונים זרים - ומייצרים בעיות מיותרות למדינה תוך שהם עוברים על החוק הפלילי. ברור לי שמדינת ישראל תעשה הכול כדי להביא לשחרורה, כמו במקרים בעבר שבהם עשינו זאת".

לא הראשונה שנחטפת על-ידי חיזבאללה עיראק

גורם ישראלי רשמי אחר מסר כי צורקוב "נחטפה כזרה" - כלומר, רק בהמשך הבינו בארגון שהיא ישראלית-רוסית. "במחקר שלה היא עסקה בארגון מוקדתא סאדר", הוסיף הגורם. מדובר בארגון יריב לארגון שחטף אותה. "אליזבט היא לא המערבית הראשונה שנחטפת על ידם", הדגיש.
לדברי הגורם, "כתאאב חיזבאללה הוא זה שחטף אותה בעיר בגדד, לשם היא הגיעה דרך מדינה שלישית. אנו רואים בממשלת עיראק אחראית לשלומה. אנו מבצעים את כל הפעולות האפשריות להוציאה אל החופש ולהחזיר אותה הביתה. היא בחיים ומצבה בסדר, לנוכח העובדה שהיא תחת שבי. אנו מבצעים מאמצים לשפר את מצבה, והחטא היחיד שלה הוא שהיא אזרחית ישראלית-רוסית. היא הסתובבה באזור המיליציות השיעיות כחלק מעבודת הדוקטורט שלה. אליזבט היא דוגמה רעה להתנהלות בלתי אחראית, בטח לאור הפרסומים לפיה היא הסתובבה לפני זה גם בסוריה. אנו מאמינים שאפשר להחזיר אותה.
"איננו יכולים לפרט על המאמצים ועל הסטטוס שלהם. היא מוחזקת על ידי מיליציה שיעית לא קטנה, דומיננטית בעיראק, שאנשיה לחמו במלחמת האזרחים בסוריה ולחמו בממשלת תימן ובאמריקאים באזור. לנהל את האירוע הזה תחת שקט תעשייתי יותר יעיל מאשר כאשר הוא מפורסם אבל לאור הפרסומים הזרים לא הייתה לנו ברירה. זה לא האירוע הראשון ואני מקווה שהאחרון בו אזרחים ישראלים מגיעים למדינות אויב ומסכנים עצמם בצורה שלא תתואר. זה אירוע שגורם למשמעויות לא קטנות. לא נתייחס לסוגיית הדרישות שהוצגו או לא. אנו בקשר אדוק עם המשפחה מאז תחילת האירועים. זו משפחה מדהימה ואנו מנסים לסייע ככל הניתן. המשפחה חלקה בארץ וחלקה בחו"ל".

הבעיה להשיג עסקה / רון בן ישי

הבעיה היא שאין מערך אינטרסים שיכול לשמש כבסיס לעסקה סיבובית עם החוטפים. הערוץ היחיד שנראה כבעל סיכוי קלוש הוא דרך ממשלת עיראק, שתיתן לבקשת האמריקנים משהו לכתאייב חיזבאללה (שחרור עצורים, נשק וכו׳) ובתמורה תקבל משהו מהאמריקנים.
מאז חיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימני, השפעת איראן על כתאייב חיזבאללה מוגבלת מאוד. איסמעיל קאאני (יורשו של סולימאני) מנסה להתקרב אליהם ולא מצליח. כך שהערוץ הרוסי-איראני לא ממש יעיל.
כתאייב חיזבאללה הוא אויבו של הארגון השיעי האחר, של איש הדת השיעי מוקתדא סאדר, שאותו צורקוב באה לחקור והוא מתנגד לדומיננטיות של איראן בעיראק. לכן היה אינטרס לאיראנים להסגיר אותה לכתאייב חיזבאללה. למעשה, הישראלית-רוסית נקלעה - יש שיאמרו בחוסר אחריות - למאבק בין שני הארגונים.