נחמן אש בדיון
(צילום: גו-לייב)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התייחס היום (ראשון) לראשונה לסערה בבית החולים אסותא ראשון לציון - שבמחלקת ההפריות החוץ-גופיות שלו הוחזר עובר של אחת המטופלות לרחמה של אישה אחרת - ואמר כי המשרד יפיק מסקנות מערכתיות בעקבות הפרשה לצד סיוע פרטני בעניין.
בדיון שפתח את דיוני ועדת סל התרופות אמר פרופ' אש כי "אנחנו מעורבים במשבר הזה מהרגע הראשון והקמנו ועדת בדיקה לנושא הזה. מעבר לכך, אנחנו מלווים את בית החולים בניתוח האירוע ובניסיון להבין מה קרה ואם הייתה החלפה ומול מי. זה אירוע קשה ומצער שאנחנו לוקחים אותו מאוד ברצינות גם כדי להגיע למסקנות מערכתיות וגם לפתרון פרטני".

המחדל באסותא - כתבות נוספות

3 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית החולים אסותא ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
נחמן אש וניצן הורוביץ
נחמן אש וניצן הורוביץ
פרופ' אש בדיון
(צילום: שאול גולן)
מוקדם יותר הודיע בית החולים - שהחליט כבר ביום חמישי שלא לקבל מטופלות חדשות - כי בכוונתו לפנות אל בית המשפט כדי לקבל את האישור הנדרש לעריכת בדיקות גנטיות למטופלת לפי החשד אחד מעובריה הוחזר לרחמה של אישה אחרת.
"בהמשך לצמצום רשימת 10 המטופלות אשר לגביהן קיימת סבירות נמוכה להחלפת עובר, ההתמקדות בימים אלה נעשית במטופלת זו, אשר איננה בהריון", אמרו באסותא וציינו כי "אנשי הצוות מקיימים מאז היוודע האירוע קשר הן עם המטופלת שברחמה נמצא העובר, והן עם המטופלת שנמצאה בסיכון גבוה לקשר עם המקרה, לצורך המשך בדיקה ובירור".
(צילום: אלכס בורטמן)

בבית החולים ציינו בנוסף כי נדרשים עוד אישורים רפואיים להליך ואמרו כי "לצורך קבלת האישור הנדרש מבית המשפט, אסותא יזמה פנייה מידית למשרד הבריאות לקבלת תמיכה וסיוע, על מנת שתהליכים אלה יבוצעו במהירות האפשרית. משרד הבריאות מעודכן בכל תהליכי המיפוי והשיח עם המטופלות, בשקיפות מלאה על פי הנדרש".
עוד נמסר כי "כל הפעולות נעשות ברגישות תוך הקפדה יתרה על חסיון רפואי. אסותא ראשון לציון מצרה על הדאגה והעומס הרגשי שנגרמו למטופלות בעקבות האירוע הנדיר ופועלת בכל הכוח, עם כל המשאבים הנדרשים, על מנת להביא לסיום הבדיקות ולייצר ודאות ושקט לכלל המטופלות ונמשיך לעדכן בשקיפות לגבי הנעשה".
3 צפייה בגלריה
עובר ברחם. אילוסטרציה
עובר ברחם. אילוסטרציה
עובר ברחם. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשבוע שעבר, נזכיר, התקבל התקבל דיווח מבית החולים אסותא ראשון לציון על כך שבבדיקה גנטית שנעשתה לאישה בהיריון שעברה החזרת עוברים, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה. בעקבות זאת החליט משרד הבריאות להקים מיידית ועדת בדיקה עם אנשי המקצוע הרלוונטיים, ובהם מומחים בתחום הפריון והלידה.
גורמים במערכת הבריאות העריכו כי אם האישה שהוחזר לרחמה עובר שאינו שלה בבית החולים אסותא בראשון לציון תחליט לפעול במישור המשפטי – כל הגופים המעורבים במחדל ייתבעו ובהם אסותא, קופת החולים מכבי המשמשת הבעלים של אסותא – וגם משרד הבריאות. סכום התביעה עשוי להיות משמעותי, בין היתר בשל העובדה כי האישה נמצאת בשלב מתקדם במיוחד להיריון וכי נודע לה כי העובר אינו שייך לה רק בשבוע ה-30.