עימות בין ראש הממשלה לנשיא ארצות הברית, לאחר הפגנות הענק בישראל בעקבות החלטת הקבינט על הישארות בציר פילדלפי ואיתור גופות החטופים שנרצחו בשבי: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי הוא "קרוב מאוד להצגת עסקת חטופים סופית", אך כשנשאל אם ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה מספיק כדי להגיע לעסקה שכזו ענה במילה אחת - "לא".
1 צפייה בגלריה
חצאים ביבי בנימין נתניהו בנימין נתניהו ביבי ראש הממשלה ו ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב
חצאים ביבי בנימין נתניהו בנימין נתניהו ביבי ראש הממשלה ו ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב
נתניהו וביידן. סתירות בין גרסאות הצדדים
(צילום: אלכס קולומויסקי, REUTERS\ Evelyn Hockstein)
שעה קלה לאחר דבריו תקפו אותו גורמים שכינו עצמם "גורמים בכירים". לדבריהם, "תמוה שנשיא ארצות הברית לוחץ על ראש הממשלה נתניהו שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 למאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 לאוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה".
הם אמרו כי "הדברים של נשיא ארצות הברית מסוכנים במיוחד כשהם נאמרים ימים בודדים אחרי שחמאס הוציא להורג שישה חטופים ישראלים, וביניהם אזרח אמריקני". זמן קצר לאחר מכן נמסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו יקיים הערב מסיבת עיתונאים, לראשונה מזה כמעט חודשיים.
בישיבת הממשלה היום אמר נתניהו לשרים כי על אף דרישת שר הביטחון יואב גלנט הוא לא מתכוון לבטל את החלטת הקבינט להישאר בציר פילדלפי.
"אנחנו לא יוצאים מפילדלפי", אמר להם. "זה עניין מדיני אסטרטגי וקיומי למדינת ישראל. אם נצא משם לא נחזור לשם. לא עוד 42 יום, גם לא עוד 42 שנה. זה צינור החמצן של חמאס. ניתן להם שוב פעם להתעצם ולטבוח בנו?  מי שרוצה שנצא מפילדלפי חותר תחת השגת מטרות המלחמה. לשווא נפלו כל הלוחמים שלנו? כדי שניתן לחמאס להתעצם שוב".
בתוך כך, בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי, אמר לרויטרס כי האמירות של ביידן מראות שנתניהו מערער את האפשרות להגיע להפסקת אש בעזה. הוא הוסיף כי כל הצעה להפסקת אש ולנסיגה ישראלית מוחלטת תענה בחיוב.
הפגנה בשער בגין בתל אביב
(צילום: יריב כץ, מטה משפחות החטופים )

מטה משפחות החטופים, שמארגן עוד הפגנה גדולה הערב - לאחר ההפגנה אתמול בתל אביב שהייתה הגדולה ביותר מתחילת המלחמה - הגיב לדברי ביידן באומרו: "מטה משפחות החטופים מודה לנשיא ארצות הברית על פעולותיו ונחישותו להחזרת 101 החטופים שהופקרו. מוטב היה כי ראש ממשלת ישראל היה פועל באופן דומה להצלת חייהם של החטופים ולהחזרת הנרצחים והחללים שנרצחו במשמרת שלו".
"אם היינו צריכים הוכחה נוספת לכך שנתניהו מטרפד את החזרת החטופים - קיבלנו אותה מנשיא ארצות הברית", המשיכו ותקפו. "אמירתו של ראש הממשלה כי לא נצא מפילדלפי היא אמירה מסוכנת שמשמעותה שלא תהיה עסקה והמשפחות לא יזכו לראות את יקיריהן חוזרים הביתה. עם ישראל לא ייתן לקבינט ההפקרה להמשיך למסמס את העסקה שיכלה להציל את חייהם של לפחות שלושה מתוך ששת החטופים שנקברו ביומיים האחרונים".