מצרים שוקלת להוריד את דרג היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, ובין השאר בוחנת את החזרת השגריר מתל אביב. כך אמרו גורמים במדינה ל"וול סטריט ג'ורנל". הצעד שנבחן בקהיר מגיע אחרי שהמצרים הודיעו כי יצטרפו לתביעה שהגישה דרום אפריקה בבית הדין בהאג, וכי לא ישתפו פעולה עם ישראל בפתיחת מעבר רפיח - שעליו השתלטו כוחות צה"ל.
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח, ג'באליה וזייתון
(צילום: דובר צה"ל )

1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
(צילום: דנה קופל, REUTERS/Mohammed Salem, Christophe Ena / POOL / AFP)
גורמים במצרים טענו בפני העיתון האמריקני כי ישראל עדכנה את קהיר רק שעות לפני שהחליטה לצאת למבצע המוגבל ברפיח - ולהשתלט על המעבר בין מצרים לרצועת עזה. עם זאת, להודעה הישראלית קדמו חודשים ארוכים של מו"מ בין הצדדים סביב המתקפה המתוכננת ברפיח. ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי ישראל הבטיחה לקהיר שמעבר רפיח לא יושפע - וכי הפלסטינים יעודכנו שבועות מראש כדי לפנות את האזור. "אף אחת מההבטחות לא התתמשה. ישראל נתנה התראה קצרה בעניין הכניסה למעבר", אמר גורם מצרי.
בדיווח נכתב עוד כי אף שבמצרים בוחנים את החזרת השגריר, אין כוונה לקטוע את היחסים עם ישראל. "אין שום תוכנית להשעות את היחסים או להשליך לפח את קמפ דייוויד. אבל ככל שכוחות ישראליים יישארו במעבר רפיח, מצרים לא תשלח אליו אפילו משאית אחת".
גורם ישראלי שצוטט בכתבה אמר כי מצרים עדיין מעוניינת בהעברת סיוע לפלסטינים ובהגעה להפסקת אש. "אין הסכם, וישראל מסכנת (את זרימת הסיוע), זה מציב אותם בעמדה קשה. העובדה שסיוע לא נכנס היא רעה עבורים - אבל זה גם רע עבורנו", אמר הגורם - שציין את דרישת בית הדין בהאג לאפשר כניסת סיוע לעזה.
לאחר ההודעה על ההצטרפות לתביעה להאג, בישראל האשימו את מצרים שהיא מפרה סיכומים קודמים בין המדינות, ושהמצרים משחקים כאן משחק כפול. עם זאת, בירושלים סבורים כי הפנייה של קהיר לבית הדין לא צפויה להשפיע על החלטתו.
כניסת צה"ל למעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

בכיר ישראלי אמר שלשום כי ההודעה המצרית לבית הדין משקפת את השפל שאליהם נקלעו היחסים בין המדינות. "זאת לא ההודעה המצרית להאג שמטרידה אותנו, אלא זה שהיא חלק משלם בעייתי שיש לו השלכות על היחסים בין המדינות", הסביר. בכיר ישראלי נוסף אמר כי "זה דבר שלא היה בעבר ביחסים עם מצרים. זה צעד קשה. מצרים תמשיך ללחוץ מדינית ומראה לנו שאין לה סבלנות או יכולת להמשיך הלאה. זה עצוב מאוד ומדאיג מאוד".
בירושלים זעמו על כך שמצרים לא רק פנתה להאג, אלא בה בעת סגרה את מעבר רפיח לסיוע הומניטרי כדי להעביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל, למרות שלא היא זו שעצרה את הסיוע. בירושלים מקיימים מגעים מול קהיר בצינורות בכירים כדי לשכנע אותה לפתוח את מעבר רפיח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים שיחת ועידה טלפונית דחופה כדי לשוחח על הדיון בבית הדין ועל ההודעה המצרית. במשרד החוץ בישראל גינו בחריפות את הפנייה של דרום אפריקה לבית הדין בעניין הוצאת צווים לעצירת הלחימה - שאליה כאמור הצטרפה מצרים - ומסרו: "דרום אפריקה ממשיכה לפעול כזרוע החוקית של ארגון הטרור חמאס בניסיון לערער את זכותה וחובתה הטבועה של ישראל להגן על אזרחיה מפני התקפות חמאס, ולשחרר את כל בני הערובה".