המחאה למען החטופים נמשכת, ביום ה-265 של המלחמה. לאחר שארגוני המחאה הבטיחו להחריף את צעדיהם, ובמהלך השבוע נרשמו מחאות רבות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, גם הערב (חמישי) יצאו אלפי מפגינים למחאות בקריאה לשחרור החטופים ולהקדמת הבחירות, במסגרת "יום השביתה האזרחית".
המחאה בירושלים, הערב
(צילום: שלו שלום)

8 צפייה בגלריה
התפרעויות והצתות בהפגנה
התפרעויות והצתות בהפגנה
"נתניהו החליט לוותר על החטופים". אלפים במחאה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשעה 19:00 בערב החלו המחאות בכמה מוקדים ברחבי הארץ. בין היתר התקיימו הפגנות מול בתיהם של שרים וחברי כנסת, ומול בית ההסתדרות בקריאה להשבתת המשק. במקביל, כ-5,000 מפגינים השתתפו בצעדת מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מגשר המיתרים בירושלים לכיוון בית רה"מ ברחוב עזה בעיר. בתום הצעדה המפגינים התאספו במחסום שהוצב ברחוב רד"ק, מאות מטרים מביתו של נתניהו ברחוב עזה.
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר אמרה בגשר המיתרים כי "ראש הממשלה החליט לוותר על החטופים, הוא החליט לוותר על מתן שלי ועל המדינה כולה. למי שמימן את חמאס במשך שנים אין רצון לנצח במלחמה ולהחזיר את החטופים, אלא להישאר על הכיסא". לדבריה, "אנחנו נפיל אותו - כדי להחזיר אותם וכדי להחזיר את הביטחון של האזרחים בישראל. אסור לנו לוותר על העסקה, היא התרופה של המדינה. רק דרך החזרת החטופים נוכל להציל את המדינה. לא תהיה עסקה ולא תקומה בלי ששלטון נתניהו יפול, כשהוא יפול - אנחנו נקום".
8 צפייה בגלריה
התפרעויות והצתות בהפגנה
התפרעויות והצתות בהפגנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
צעדת המחאה בירושלים
(צילום: שלו שלום)

במהלך הצעדה בירושלים קראו המפגינים: "החטופים בעזה יותר מידי ימים, הדם על הידיים של ממשלת הדמים", "פדיון שבויים הם עדיין בחיים", ו"תעצרו את העולם האחיות שלנו שם". במהלך המחאה ברחוב עזה הדליקו המפגינים מדורה.
המשטרה ציינה כי "חלק קטן מהאנשים שהגיעו למחות ברחוב עזה הבעירו אש, חסמו את הדרך לכבאי וניסו לפרוץ בכוח מחסומים שהוקמו. למרות שהמשטרה אפשרה להם את חופש המחאה במשך שעות, היו מי שהחליטו שלא להסתפק במחאה כחוק, להצית אש ולהפר את הסדר, לנסות לפרוץ בכוח מחסומי משטרה, ולהתנהג בצורה עבריינית, אלימה ומסוכנת בלב שכונת מגורים".
המשטרה הוסיפה כי "שוטרים איתרו תיק עם חומרי בעירה, והמשטרה פתחה בחקירה במטרה לאתר את החשוד בהחזקתם והבאתם למקום המחאה". היא הדגישה: "אסור לנרמל מעשים פליליים במחאות - ואסור לתת להם יד".
8 צפייה בגלריה
מחאה נגד ראש הממשלה בקיסריה
מחאה נגד ראש הממשלה בקיסריה
"כמה דם עוד יישפך עד שתלך". המחאה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
8 צפייה בגלריה
מחאה נגד ראש הממשלה בקיסריה
מחאה נגד ראש הממשלה בקיסריה
מדורה הובערה במחאה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
במקביל, כ-5,000 מפגינים הגיעו למחות סמוך לביתו של נתניהו בקיסריה, בקריאה להקדמת הבחירות. המוחים קראו "הרסת את המדינה - אין ניצחון עד השבת החטוף האחרון", "כמה דם עוד יישפך עד שתלך", "תחזיר כבר את השבויים ולך לך", "הדחה עכשיו", ו"החטופים עדיין בשבי החמאס והם לא בבית גם אתה לא תשוב לפה לקיסריה - תחזיר אותם כבר למשפחות". אבטחה כבדה של משטרה ומג"ב נפרסה בצורה הרמטית סביב בית רה"מ. במהלך המחאה הדליקו המפגינים מדורות.
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שגופתו מוחזקת בעזה, אמרה כי "אנחנו לא נעצור עד שאתם תלכו, אתם מחריבים הכול. ככה ניראת מלחמה? ככה נראה שקר על מלחמה, נתניהו ניסה לערבב אותי. אני מתעוררת חושבת על סאשה על גדי מוזס". היא הוסיפה: "אני קוראת לכולם - בחודשיים הללו תשבתו מול הגופים השונים ותהיו מאוחדים. אני קוראת כאן לעם עד שהוא וכולם ילכו - זו ממשלת זדון של כסף וכיסא זה מה שיש".
ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו", אמר כי "כאשר ניצבים בפנינו אתגרי ענק ובתקופה המורכבת ביותר שמדינת ישראל ידעה - אנו דורשים ממשלה אחראית שתזכה לאמון העם ותעבוד למען אזרחי המדינה, ולא למען הישרדותה הפוליטית". לדבריו, "זה צורך אסטרטגי ראשון במעלה. השלב הראשון הוא קביעת תאריך לבחירות ופיזור הכנסת עוד במושב הקיץ הנוכחי. שטף המפגינים רק ילך ויגדל - עד שייקבע מועד לבחירות".
8 צפייה בגלריה
מחאה נגד ראש הממשלה בקיסריה
מחאה נגד ראש הממשלה בקיסריה
המחאה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
8 צפייה בגלריה
רימון עשן מול בית ראש הממשלה בקיסריה
רימון עשן מול בית ראש הממשלה בקיסריה
רימון עשן אותר מול בית ראש הממשלה בקיסריה
(צילום: דוברות המשטרה)
משה רדמן, ממובילי המחאה נגד הממשלה, אמר במהלך המחאה בקיסריה כי "אנחנו בשיאה של המערכה האחרונה במלחמת העצמאות השנייה שלנו - אנחנו נחושים ואומרים די. אחרי שנתניהו מחריב ומפלג, העם אומר לו לך כבר". הוא הוסיף: "אנחנו לא נאפשר לך לתת לילדים שלנו להיות בשר תותחים. אתה לא תשחית את המדינה שלנו - הפלא הזה שנקרא ישראל לא יושחת, לא נאפשר זאת. אני אופטימי כי בשנה וחצי האחרונות אני רואה עם נחוש שמתמודד עם כל אתגר - ולעם הזה מגיעה הנהגה ראויה כבר".
לפני תחילת המחאה במקום, שוטרי תחנת חדרה שעסקו בסריקות מקדימות איתרו רימון מול ביתו של ראש הממשלה. חבלן שהוזעק למקום קבע כי מדובר ברימון עשן המחובר לפתיל הפעלה, והוא טופל במקום על ידי חבלני מחוז חוף.
מחאות ברחבי הארץ ב"יום השביתה האזרחית"
(צילום: שי כהן, חן ליאן, הדס ענבר, גלעד פירסט, רפי ליבי, ישראל גבירצמן, דורשינוי, שב"פ)

8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים חוסמות את איילון דרום
משפחות החטופים חוסמות את איילון דרום
חסימה באיילון דרום, הבוקר
8 צפייה בגלריה
מחאה בגשר רוקח, תל אביב
מחאה בגשר רוקח, תל אביב
מחאה בגשר רוקח בתל אביב, הבוקר
(צילום: רוני שפירא)
המחאות החלו כבר משעות הבוקר, אז מפגינים נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים חסמו את צומת הפיל בתל אביב בקריאה לבחירות. כמו כן, מפגינים חסמו חלקית את הכביש והבעירו צמיגים בצומת בית עובד, ליד נס ציונה. המוחים הציבו במקום שלטים הקוראים: "די לממשלת החורבן" ו"סכנה, תהום לפניך".
בנוסף, מפגינים חסמו את כביש 2 לשני הכיוונים באזור גשר הבונים, בקריאה: "המדינה נשרפת". במקביל, מוחים חסמו באופן חלקי גם את כביש 79 לכיוון מערב, סמוך ליישוב אפק שליד הקריות. מהחוסמים נמסר כי "גם הבוקר כחלק מאירועי שביתת האזהרה, ממשיכים בכל הכוח בהאטות ובחסימות. זו רק ההתחלה, דעו לכם שם בממשלה ובכנסת - לא נרפה מכם עד שתחזירו את המנדט לעם ותיעלמו מחיינו. די לממשלת החורבן - רק בחירות יכבו את האש".
בהמשך, מפגינים נגד הממשלה חסמו את הכביש בצומת הרחובות נמיר ורוקח בתל אביב, והחלו לצעוד על הכביש בשדרות רוקח בקריאה לבחירות. שר התפוצות עמיחי שיקלי תקף את המפגינים שחסמו כבישים ברחבי הארץ, וקרא לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "זה הזמן להראות לה את הדלת. החוק בישראל לא חל על מי שהיועצת המשפטית חפצה ביקרו. לאזרחי ישראל מגיע חופש תנועה, אוויר נקי ופעולות ענישה כקבוע בחוק כנגד מי שמשחית רכוש ציבורי ובפרט בשעת מלחמה". שיקלי קרא בקבוצת הווטסאפ של הממשלה להעלות להצבעה את פיטוריה בישיבה הקרובה: "ממילא מסרבת לייצג את עמדות הממשלה והפכה לשחקן פוליטי".