הבית הלבן טוען כי רוסיה משתמשת בתקשורת הממלכתית שלה כדי להתערב במערכת הבחירות בארה"ב, להפיץ עמדות פרו-רוסיות ולהשפיע על דעת הקהל האמריקני.
הערב (רביעי) הטילה ארה"ב סנקציות על העורכת הראשית של הערוץ הרוסי הממלכתי RT ועל תשעה אישים נוספים שקשורים לערוץ. לפי משרד האוצר האמריקני, העורכת מרגריטה סימונובה ושאר הגורמים החלו בראשית 2024 בניסיונות "לגייס בחשאי" משפעיני רשת אמריקנים. המטרה הייתה שאותם משפיענים יפיצו מידע שקרי וכך ישפיעו על דעת הקהל בארה"ב, מבלי שהם ידעו שהם פועלים בשירות המשטר הרוסי ומשרתים את האג'נדה של ולדימיר פוטין.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
הבית הלבן מאשים: פוטין שוב מנסה להתערב בבחירות
(צילום: Vyacheslav Prokofyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, Mandel NGAN / AFP)
במקביל לסנקציות פנה ה-FBI לבית המשפט בבקשה לחסום 32 אתרי אינטרנט שלפי הממשל האמריקני היו מעורבים בניסיונות החיצוניים להשפיע על הבחירות, למשל באמצעות השפעה על דעת הקהל בנוגע לסיוע שמעניקה ארה"ב לאוקראינה במלחמתה מול רוסיה.
לפי התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, הקרמלין השתמש באותם אתרים כדי לפתוח בקמפיין סמוי, להתערב בבחירות שיהיו בעוד כחודשיים ולהשפיע על תוצאותיהן. הוא הוסיף שמקורבים מ"המעגל הפנימי" של פוטין הנחו חברות יח"צ רוסיות "לקדם דיסאינפורמציה ונרטיבים בחסות המדינה כחלק מהתוכנית להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב".
דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי המזימה הרוסית נועדה "להפחית את הסיוע הבינלאומי לאוקראינה, לחזק את האינטרסים ואת האג'נדות הפרו-רוסיות ולהשפיע על המצביעים בארה"ב".
3 צפייה בגלריה
16 יוני 2018 דונלד טראמפ פגישה עם ולדימיר פוטין הלסינקי פינלנד
16 יוני 2018 דונלד טראמפ פגישה עם ולדימיר פוטין הלסינקי פינלנד
פוטין וטראמפ בפגישה ב-2018. בארה"ב מעריכים שנשיא רוסיה שוב מייחל לניצחונו של המועמד הרפובליקני
(צילום: AFP)
מחוקקת רוסייה הגיבה להאשמות האמריקניות ואמרה שמדובר ב"קשקוש טהור". אותה מחוקקת, מריה בוטינה, הוחזקה במשך 15 חודשים בכלא בארה"ב אחרי שהואשמה בריגול לטובת רוסיה. אחרי שחרורה הפכה בוטינה למחוקקת מטעם מפלגת השלטון. לדבריה, מוסקבה לא מאמינה שיש משמעות למנצח בבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר.
מוסקבה הכחישה שוב ושוב את הטענות להתערבות בבחירות בארה"ב. ערוץ RT הגיב בציניות: "יש שלושה דברים בטוחים בחיים: מוות, מסים והתערבות של RT בבחירות אמריקניות".
משרד המשפטים האמריקני הזהיר בעבר כי רוסיה עדיין מהווה איום על מערכות הבחירות בארה"ב. גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי רוסיה לא שינתה את ההעדפה שלה מבחירות 2020, ובכך רמזו שהיא מעדיפה שדונלד טראמפ ינצח את קמלה האריס.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מנאומה של האריס בוועידה בשיקגו
תיעוד מנאומה של האריס בוועידה בשיקגו
סגנית הנשיא קמלה האריס
(צילום: AFP)
המודיעין האמריקני קבע שמוסקבה ניסתה לעזור לטראמפ לנצח את הילרי קלינטון ב-2016, וגם ב-2020, כשהפסיד לג'ו ביידן. ליסה מונקו, בכירה במשרד המשפטים, אמרה בחודש שעבר שהשיטות של ולדימיר פוטין ושותפיו להשפיע על דעת הקהל בארה"ב הפכו מתוחכמות יותר. הם ממקדים את המאמצים בקבוצות ספציפיות ובמדינות המתנדנדות – שניצחון בהן קריטי לזכייה במרוץ כולו. בחודש יולי אמר משרד המשפטים כי הוא סיכל קמפיין רוסי ברשתות החברתיות, ש-RT היה מעורב בו, שמפיץ מסרים שמתכתבים עם האג'נדה של הקרמלין.
הממשל האמריקני מאשים גם את איראן בניסיון להשפיע על הבחירות, באמצעות מתקפות סייבר – נגד האריס, וגם נגד טראמפ. קמפיין טראמפ טען כי טהרן עומדת מאחורי הדלפת מסמכים פנימיים של צוות הקמפיין לכלי תקשורת אמריקניים.