"יום יבוא ואעשה הכל למען המדינה"

סמ"ר מיכאל בן חמו ז"ל
הפנייה ישראל במלחמה לנרצחים ולחללים
סמ"ר מיכאל בן חמו, בן 21 מרחובות, היה בשמחת תורה בבסיס בעוטף עזה, יומיים לפני שהיה אמור לצאת לחופשת שחרור. כשהחל ירי הרקטות לעבר העוטף, הוביל מיכאל את הכוח שעליו פיקד למיגונית בכניסה לקיבוץ כיסופים. בזמן שהמתינו להפוגה, שמעו הלוחמים דיווחים על חוליות מחבלים שמתקרבות למוצב – והכוח נסע להגן על הלוחמים ותושבי הקיבוץ הסמוך.
סמ"ר מיכאל בן חמו סמ"ר מיכאל בן חמו ז"לצילום: דובר צה"ל
במהלך הנסיעה נפגע ההאמר מאש המחבלים, ושלושה לוחמים נפצעו קשה. מיכאל ולוחם נוסף ירדו מהרכב והחלו להילחם פנים אל פנים עם המחבלים – וכך סייעו לשאר הלוחמים להגיע להגן על הבסיס.
לאחר נפילתו של מיכאל גילו בני המשפחה יומן שכתב בחודשים האחרונים לחייו. "אבות אבותיי חלמו להגיע לרגע בו הם מגינים על מדינת ישראל, ואני עומד להגיע לזכות הזאת. כולי תקווה שיום יבוא ואני אוכיח שאעשה הכל למען המדינה, מעבר לכך שאתן הכל ואסכן הכל למען חברי הצוות שלי". ביולי 2021 כתב מיכאל: "הסד"ח (סידרת החינוך – ר"ר) גרם לי להיזכר למה אני כאן ומה באתי לעשות... באתי להיות לוחם, גולנצ'יק, האדם שבמחסום, בגבול, בחזית הראשונה להגנת המולדת".
1 צפייה בגלריה
היומן שכתב סמ״ר מיכאל בן חמו  ז"ל
היומן שכתב סמ״ר מיכאל בן חמו  ז"ל
היומן של מיכאל. "באתי להיות האדם שבחזית הראשונה להגנת המולדת"
"הוא היה מפקד נערץ על כלל חייליו, והפך בהמשך לסמל מצטיין", סיפרה בת זוגו תמר גולדברט. "כשקוראים ביומן רואים שמיכאל אהב את המדינה כל כך, והיה מוכן להקריב את חייו על מנת להגן על חייליו, חבריו ואזרחי קיבוץ כיסופים".

עדי נרצח בזרועות רעייתו

עדי דגן ז"ל
בבוקר שבת 7 באוקטובר נכנסו עדי והדס דגן לממ"ד בביתם שבקיבוץ בארי. אליהם הצטרפו גם יסמין פורת ובן הזוג טל כץ, שנמלטו מהטבח במסיבת הטבע שליד רעים. מחבלי חמאס שפרצו לבית רצחו את עדי, שאר הנוכחים ניצלו.
עדי דגןעדי דגן ז"ל
"עדי החזיק את הדלת של הממ"ד והם (המחבלים – א"ק) לא הצליחו לפתוח את הדלת. הם פוצצו בסוף רימון לתוך הממ"ד, החלון נפגע ונוצר קשר עין עם המחבלים", סיפרה יסמין בראיונות לתקשורת. "כל אותו הזמן טל ואני הסתתרנו בארון".
אתמול הוא הובא למנוחות בבית העלמין הזמני בקיבוץ רביבים. "הלב מרוסק, זועק ובוכה. אהבת חיי נרצחה בזרועותיי, ביתי נהרס עד היסוד ואיננו, וכל מה שהאמנתי בו, דגלתי וחייתי לאורו, נרמס ברשע ואכזריות שאין בה שמץ של אנושיות", ספדה לו רעייתו הדס. "אבל יש לי 4 ילדים ו-11 נכדים ששרדו את התופת, ויש לי קהילה חזקה. עם כל אלה אני מקווה להתרומם ולהמשיך. מקווה להצליח, כרגע חיה משעה לשעה ומיום ליום".
עדי שירת בצבא בשייטת 13, ומדי יום חמישי הסיע יחד עם אשתו חולים פלסטינים לבתי חולים בארץ. "תמיד הרגשנו בטוחים באהבתו", סיפרה בתו זוהר. "אתה המצפן שלנו, הכיוון שלך צלול וברור".

"מי שיכול – צריך"

סג"מ יובל יפה ז"ל
רק לפני שלושה חודשים סג"מ יובל יפה סיים את קורס הקצינים, והפך לקצין בחטיבה 7. "תמיד אמרנו לו 'מה, תצא תהיה קצין? כל החברים שלך ישתחררו וישלחו לך תמונות מתאילנד. הוא תמיד היה לו לכל אורך הדרך את המשפט 'מי שיכול – צריך'. ואני באמת חושב שזה אחד הדברים שהכי מאפיינים אותו", סיפר אחיו שחר.
"כשמדברים על יובל מדברים על החיוך הזה שאי אפשר שלא להתאהב בו, ממש בשנייה. זה חיוך שמאוד מאפיין אותו. הוא כל הזמן חייך, ולא משנה מה", הוסיף האח. "יובל באמת היה מצטיין, כמו שמדמיינים מישהו שהוא מצטיין – אז זה יובל. אחד הדברים שמאפיינים אותו זה האור שהיה מפיץ בכל מקום, והתחושה שנתן לכל אדם מולו שהוא הבן אדם הכי חשוב באותו הרגע על פני כדור הארץ".
שחר יפה סופד בשידור לאחיו יובל
(צילום: שמוליק דודפור)

"איך רוצחים מישהי שכולה טוב וטוהר?"

מעיין עידן ז"ל
ארבעה ימים בלבד לפני אותה שבת נוראה חגגה מעיין עידן מקיבוץ נחל עוז את יום הולדתה ה-18. באותו הבוקר שהו בני המשפחה יחד בממ"ד, ובמהלך הניסיון לפרוץ אליו ירו המחבלים לעבר הדלת ופגעו במעיין. אבי המשפחה צחי נחטף – ושאר בני המשפחה ניצלו. המחבלים תיעדו את החטיפה בשידור ישיר בפייסבוק.
מעיין עידןמעיין עידן ז"ל
האם גלי ספדה לה: "אני עומדת פה ולא מאמינה שלקחו לך את החיות המדהימה שלך, איך רוצחים מישהי שכולה טוב וטוהר, עם חיוך של מלאך? הפכת אותי לאמא בפעם הראשונה, את ראשונית בכל מובן, ותמיד תהיי הראשונה להרכיב לי את החדרי הלב".
"מעייני, אני מתגעגעת אלייך ולאבא שלך. מתגעגעת שלפני השינה היית אומרת 'לילה טוב, אוהבת אתכם', לי ולאבא. בטח גם אבא מתגעגע", הוסיפה האם. "אני מפורקת. רצחו אותך מול עיניי, את אבא הרוצחים שלך לקחו כשהבגדים שלו ספוגים בדם שלך. אני אוהבת אותך עד הירח ובחזרה, תות קטן שלי".

"מפקד שהאמין בכל אחד מהחיילים"

רס"ן אברהם חובלאשוילי ז"ל
רס"ן אברהם חובלאשוילי ז"לרס"ן אברהם חובלאשוילי ז"לצילום: דובר צה"ל
לפני חצי שנה נולדה לאברהם חובלאשוילי, מ"פ בגדוד קרקל, בתו הבכורה. במהלך מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס, אברהם נלחם במחבלים שחדרו לעוטף עזה, ונפל בקרב. "אבי היה מפקד שהאמין בכל אחד מהחיילים שלו, נלחם על כולם. הוא היה לוחם משכמו ומעלה. אין יחידה שלא הכירה ורצתה בו", סיפר מעיין מוטיעי, שהיה תחת פיקודו.
"תודה על כל רגע של דוגמה אישית אמיתית. תמיד הכוונת קדימה את האנשים וחתרת למשימה בלי לראות בעיניים", ספדה לו בפייסבוק ג'אז ריגן. "המון בזכותך אני מי שאני היום. מסרבת להאמין שאדם כמוך הלך".

"ילד עם עיניים הכי טובות בעולם"

גיל אבני ז"ל
ימים ספורים אחרי שאמור היה לחגוג יום הולדת 25 קיבלו בני משפחתו של גיל אבני את הבשורה המרה – גופתו של הבן אותרה ברחבי היער ברעים, שם התקיימה מסיבת הטבע. גיל בכלל לא התכוון להגיע למסיבה, אבל חבריו שכנעו אותו והוא יצא אליה עם החבר הטוב עומרי לביא ז"ל.
גיל אבני ועומרי לביאגיל אבני ז"ל
גיל היה הבן הקטן במשפחה – אביו רופא נשים מוכר באזור ואמו מנהלת בית ספר לשעבר. למרות שהמשפחה עברה מצפת לקיסריה הוא הגיע הרבה לעיר הולדתו, בעיקר כדי לפגוש את חברתו בשלוש השנים האחרונות – מירן.
"גיל בן אדם מאוד טוטאלי ואם הוא אוהב אותך אז זכית בענק", ספדה לו חברתו מירן. "מקנאה בעצמי שהיה לי בן זוג כל כך מדהים, שאפתן, מסור. כל צו הכי קטן נסע לאן שרק אפשר ואי אפשר לעצור אותו. ילד עם עיניים הכי טובות בעולם, חיוך ממיס. פשוט מלאך בדמות אדם".

"אדיר היה רוצה שנחיה באחדות"

רב"ט אדיר טהר ז"ל
רב"ט אדיר טהר, לוחם בגדוד 13 של גולני, היה בשמחת תורה בבסיס שבעוטף עזה. ביום שישי בערב הוא עוד הספיק לדבר עם המשפחה, אבל בשבת בבוקר הוא התעורר לאזעקות ולקרבות מול מחבלי חמאס שחדרו לבסיס. "אני יודע שאדיר נלחם עד הרגע שהוא הלך מהעולם", סיפר אביו דוד. "אדיר זכה ביום שבת הארור הזה, להרוג לפחות 10 מחבלים, יחד עם המ"מ והחבר'ה שלו".
רב"ט אדיר טהררב"ט אדיר טהר ז"לצילום: דובר צה"ל
אדיר היה ילד מופנם, שקט ושקדן בלימודים. "כשהיינו הולכים לאסיפות הורים המורים היו אומרים לנו 'הלוואי ושאר התלמידים היו כמו אדיר'", סיפר האב. "בכיתה ג' הוא ביקש שנאמץ חבר שלו שבא מבית קשה, הוא אפילו הביא מסמכים ומספרי טלפון".
"יש לו חברים מילדות, מכיתה א', שכואבים את לכתו. פתחנו וואטסאפ עם כל החברים שלו, לכל אחד יש את החוויות שלו עם אדיר", הוסיף. "אמנם קיבלנו מכה מאוד כואבת, אבל יש פה עוד כמה מיליונים של אנשים יהודים שצריכים לחיות במדינה הזאת. אני כולי תקווה שאחרי המכה הזאת זה יהיה באמת הסוף, אדיר היה רוצה שנחיה באחדות".
פורסם לראשונה: 21:42, 25.10.23