חרף תקיפת הספינה במפרץ עומאן, האיחוד האירופי הודיע כי ישלח נציג לטקס ההשבעה של נשיא איראן הנכנס איברהים ראיסי. בתגובה מסר אמש (שני) שר החוץ יאיר לפיד כי מדובר בהחלטה מעוררת תמיהה, שמעידה על שיקול דעת מוטעה של האיחוד.
"השתתפות נציג האיחוד האירופאי בטקס, ימים ספורים לאחר שאיראן הרגה באקט של טרור מדינתי נגד כלי שייט אזרחי שני אזרחים, אחד מהם ממדינה החברה באיחוד, ובעיקר לנוכח העובדה כי על ידיו של נשיא איראן החדש דמם של אלפי אזרחים איראניים, היא מתן הכשר ולגיטימציה לתקיפה ולמדיניותה האגרסיבית של ממשלת האייתוללות", אמר.
3 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה, ארכיון
ספינת MERCER STREET שהותקפה, ארכיון
הספינה שהותקפה במפרץ עומאן
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בתדרוך לעיתונאים
יאיר לפיד בתדרוך לעיתונאים
"השתתפות היא מתן הכשר ולתקיפה ולמדיניותה האגרסיבית של ממשלת האייתוללות". לפיד
(צילום: משרד החוץ)
לפיד הוסיף כי "חנופה והתרפסות מול משטרים אלימים וטוטליטריים מזמינים רק עוד אלימות ואגרסיביות. אנו ממליצים מאוד לאיחוד האירופאי לבטל לאלתר את ההשתתפות המבישה בטקס ההכתרה של 'הקצב מטהרן'".
בתקיפת "מרסר סטריט", שבבעלות ישראלית, נהרגו שני אנשי צוות - רומני ובריטי. עד כה גינו אותה ישראל, ארה"ב, בריטניה ורומניה. שלשום הודיעה ארה"ב כי היא שוקלת יחד עם בעלות בריתה באזור את התגובה "הראויה", כלשונה, לפיגוע. "ארה"ב משוכנעת שאיראן אחראית לתקיפה הקטלנית במים הבינלאומיים", אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. "וושינגטון מתייעצת עם ממשלות האזור וממשלות נוספות ושוקלת את הצעדים המיידים שיינקטו".
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיב אמש בחריפות על התקיפה ואמר כי איראן חייבת לשאת בהשלכות על המעשה. ג'ונסון הוסיף כי הפגיעה בספינה על ידי איראן הייתה מתקפה שערורייתית, לדבריו. "זה לחלוטין בלתי מתקבל. זו מתקפה מזעזעת על השיט המסחרי", אמר. הוא הוסיף כי במתקפה "מת אזרח בריטי. איראן, כמו כל מדינה אחרת, נדרשת לכבד את חופש השיט ברחבי העולם ובריטניה תמשיך להתעקש על כך".
בנט על תקיפת הספינה: "נעביר לאיראן את המסר בדרכינו"
(צילום: גיל יוחנן)

תקיפת הספינה - כתבות נוספות
משרד החוץ הרומני זימן את שגריר איראן בבוקרשט לשיחה דחופה כדי לדרוש ממנו הסברים על הפיגוע, ופרסם הודעה רשמית שבה נכתב כי רומניה מגנה בתוקף את מתקפת המל"טים, שהיא בלתי מתקבלת על הדעת. "לנוכח המידע שהציגו השותפים הבינלאומיים של רומניה בנוגע לעובדה שהתקיפה כוונה והוצאה לפועל על ידי איראן, רומניה מבקשת לקבל את הסברי הרשויות האיראניות, ללא דיחוי, ושומרת לעצמה את הזכות לפעול בהתאם, יחד עם השותפים הבינלאומיים שלה, לקבלת מענה הולם", נכתב.
3 צפייה בגלריה
אברהים ראיסי
אברהים ראיסי
"הקצב מטהרן". ראיסי
(צילום: AP)
עם זאת, משרד החוץ האיראני טען שלשום כי טהרן "לא מעורבת" בתקיפת הספינה. "המשטר הציוני ניסה לייצר אימה, ההאשמות האלה על מעורבות איראן נידונות על ידי טהראן", נמסר. בפתח ישיבת הממשלה שנערכה שנערכה לאחר מכן אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי ישראל תעביר בדרכה "מסרים" בתגובה לפעולה. לדבריו, "בימים האחרונים העולם קיבל עוד תזכורת לתוקפנות האיראנית, הפעם בלב ים. איראנים שתקפו בכטב"מ את הספינה כיוונו לפגוע במטרה ישראלית". הוא התייחס להודעת משרד החוץ האיראני, שיצאה דקות ספורות לפני ישיבת הממשלה: "שמעתי שאיראן באופן פחדני מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע, מתכחשת לזה. אני קובע באופן מוחלט - איראן היא שביצעה את התקיפה".
בנט שלח מסר למדינות העולם: "ההתנהלותה הבריונית של איראן מסוכנת, לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, חופש שיט וסחר בינלאומי. הראיות המודיעיניות לכך קיימות ואנו מצפים שהמערכת הבינלאומית תבהיר למשטר האירני שהם עשו טעות קשה".