בשבדיה מאשרים למעשה את הודעת המוסד, וקובעים כי המשטר האיראני משתמש בארגוני פשע כדי לפגוע במטרות ישראליות ויהודיות. ראש הביון הנגדי במשטרה החשאית בשבדיה, דניאל סטנלינג, אמר זאת במסיבת עיתונאים שערך היום (חמישי) - כשברקע קרב ארגוני פשע בשבדיה, שראשיהם גויסו על ידי איראן.
שעות לאחר חשיפת הקשר האיראני לניסיונות פיגועי טרור בשבדיה ובבלגיה אמרו בשירות הביטחון בשבדיה כי "איראן הורתה על פעילות המאיימת על הביטחון נגד נציגי מדינות אחרות שאותן היא מגדירה כאויבי המשטר, ובין היתר ניסתה לפגוע באינטרסים ישראליים ויהודיים".
מעצרו של איסמעיל עבדו בטורקיה

"לאותן פעולות אלימות גויסו גם צעירים מאוד, אפילו ילדים", הוסיף בכיר המשטרה החשאית השבדית. "איראן משתמשת בפרוקסי - וכעת אנחנו יכולים לומר שארגוני הפשע בשבדיה הם פרוקסי שכזה. לצד רוסיה וסין, מהווה איראן את האיום הגדול ביותר על שבדיה".
על רקע חשיפת תשתיות טרור בשגרירויות הישראליות ובקהילות היהודיות ברחבי העולם, ובאירופה בפרט, קיימת כעת כוננות גבוהה ודריכות שיא. הנחת העבודה היא שבשטח יש חוליות שמנסות להוציא לפועל פיגועים, בין היתר באולימפיאדת פריז שתתקיים בעוד כחודשיים.
למעשה, בחודשים האחרונים אירעו לפחות שלושה ניסיונות פיגוע בשבדיה ובבלגיה. ב-31 בינואר הושלך רימון יד לעבר גדר שגרירות ישראל בשטוקהולם. הרימון לא התפוצץ. ב-17 במאי, לפני שבועיים, נורו יריות ליד אותה שגרירות ישראל בשבדיה. שבוע אחר כך, ב-24 במאי, הושלכו שני רימוני "איירסופט" הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה. החקירה העלתה כי איראן עמדה מאחורי כל אותם אירועים - והשתמשה בשני ארגוני פשע שונים, המסוכסכים ביניהם.
4 צפייה בגלריה
ניידות משטרה ליד שגרירות ישראל בבירת שבדיה שטוקהולם לאחר ירי לעבר השגרירות ב-17 במאי
ניידות משטרה ליד שגרירות ישראל בבירת שבדיה שטוקהולם לאחר ירי לעבר השגרירות ב-17 במאי
ניידות משטרה ליד שגרירות ישראל בשבדיה לאחר ירי ב-17 במאי
(צילום: Henrik Montgomery / TT / various sources / AFP)
4 צפייה בגלריה
רימון בחצר שגרירות ישראל בשבדיה
רימון בחצר שגרירות ישראל בשבדיה
רימון שאותר בחצר שגרירות ישראל בשבדיה, בינואר האחרון
החשד הוא שמאחורי השלכת רימוני היד עומד ארגון הפשע השבדי "פוקסטרוט", הנחשב לארגון הפשע הגדול בשבדיה וחבריו אחראים בין היתר לאירועי רצח וסחר בסמים בהיקפים נרחבים. מהחקירה הבינלאומית עלה כי ראש הארגון, רוא מג'יד, אזרח שבדי ממוצא כורדי שמבוקש על-ידי האינטרפול, נמצא כבר חודשים תחת חסות איראן - ומופעל לקידום פיגועים נגד יעדים באירופה, בדגש על יעדים ישראלים ויהודים.
בחקירה נחשף כי מג'יד, המכונה "השועל הכורדי", גוייס על-ידי ארגוני הטרור האיראניים לאחר שנמלט אליה בחודש ספטמבר אשתקד מטורקיה. הוא הצליח לחמוק מרשויות החוק הבינלאומית, כולל מניסיון מעצר שלו על-ידי כוחות הביטחון העיראקים שכשל.
4 צפייה בגלריה
רוא מג'יד
רוא מג'יד
רוא מג'יד. מופעל על ידי איראן
(צילום: אינטרפול )
בעקבות הירי לעבר השגרירות בשטוקהולם החודש נעצרו כמה נערים צעירים, חלקם ממוצא איראני. בחקירה עלה מידע הקושר את החבורה לארגון הפשע "רומבה" - שבראשה עומד מי שהיה בעבר יד ימינו של מג'יד ב"פוקסטרוט" והפך ליריב הגדול שלו, איסמעיל עבדו. ב-2 בספטמבר אשתקד אימו של עבדו נורתה למוות ליד אופסלה שבשבדיה, כנראה כנקמה על ירי לעבר מג'יד ואנשיו בטורקיה. 11 ימים לאחר מכן נורו יריות לעבר אימו של מג'יד, היא נחלצה ללא פגע. בשנתיים האחרונות הקרב בין ארגוני הפשע הללו מטלטל את שבדיה, והוביל גם לפגיעה בחפים מפשע.
עבדו, המכונה "תות" ומבוקש על ידי האינטרפול (כמו מג'יד) בגין "הובלת ארגון פשע חמוש", נעצר רק לאחרונה על ידי המשטרה הטורקית באדנה. אבל לפני שלושה ימים בלבד הוא שוחרר בערבות. זאת, למרות שעל גופו נמצא בעת מעצרו אפוד מגן חסין כדורים, וברשותו אותרו גם אקדח ו-12 כדורים.
בעיתון השבדי "אפטונבלדט" נכתב כי המשטרה השבדית קיבלה כבר לפני יותר משנה מידע על הקשר בין שירותי מודיעין זרים לארגוני פשע בשבדיה. "גם לארגוני טרור יש קשר לרשתות הפשע בשבדיה, הם משלמים כסף לפוקסטרוט ורומבה", אמר גורם המעורה בנושא.
4 צפייה בגלריה
איסמעיל עבדו
איסמעיל עבדו
איסמעיל עבדו. היה יד ימינו של מג'יד
(צילום: אינטרפול )
החודש התראיין אביו של מג'יד, רקאווט, לעיתון הגדול בשבדיה, "אפטונבלדט". הוא אישר אז כי בנו נכלא באיראן. "הוא התקשר מאיראן ואמר לי - 'אבא, אני בסדר. הם מכבדים אותי. הם לא מתעללים בי או משהו כזה'. הפעם האחרונה שהוא התקשר הייתה לפני חודש. הוא אמר - 'אני בחוץ עכשיו, ואני שמח. אני מחוץ לאיראן. איפה הוא? אני לא יודע. כששאלתי אותו הוא אמר - 'אני קרוב לאפגניסטן'. זו הייתה השיחה האחרונה. דיברנו בערך ארבע דקות, זו הייתה שיחה מוזרה. אפשר לומר שהוא כמו רוח רפאים".
על רצח אימו של יריבו אמר אביו של מג'יד: "היא הייתה אמא נחמדה, חפה מפשע לחלוטין. זה היה דבר מכוער, כל הגבולות נחצו". הוא סיפר כי התקשר לבנו אחרי אותו רצח: "אמרתי - 'פאק, מה עשית? היא אדם נחמד, אמא נחמדה. איך יכולת להרוג אותה'. הוא אמר - 'אבא, אתה חייב להאמין לי. אין לי קשר לזה'".
למעשה, איראן מפעילה ארגוני פשע רבים בשבדיה ובאירופה בכלל תוך ניצול היתרון היחסי של כל אחד מהם ולעיתים גם של היריבות ביניהם. מכלל החקירות עולה כי שתי כנופיות פשיעה אלו, "פוקסטרוט" ו"רומבה", אחראיות באופן ישיר לשלל פעילויות אלימות וקידום טרור בשבדיה וברחבי אירופה שמקבלות את המימון וההכוונה ישירות מאיראן וכי פעילותם מפוקחת באופן הדוק על-ידי גופי הביטחון והאכיפה באירופה.