העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (יום ג'), מפי גורמים ערביים, כי במסר שהועבר מישראל לאיראן - אחרי שבטהרן התריעו מראש על כוונה לשגר את מתקפת הטילים הנרחבת - הועבר איום ברור שלפיו ישראל תגיב ב"פגיעה ישירה" במתקני גרעין או נפט ברפובליקה האיסלאמית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש כי איראן "עשתה טעות גדולה", ותשלם עליה.
נתניהו: "איראן עשתה טעות גדולה - והיא תשלם על כך"
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

לפי הגורמים הערביים, המסר הישראלי הועבר בחזרה לאיראן, אחרי שזו כאמור התריעה בפני גורמים ערביים על כוונתה לשגר את המתקפה הנרחבת. לפי צה"ל, היא כללה כ-180 טילים בליסטיים - ואף שמספר גדול מהם יורט, נפילות נרשמו בכמה אזורים. ישראל, כך טענו הגורמים הערביים, החזירה מסר שבו הבהירה כי תגיב לכל פגיעה בשטחיה, "לא משנה כמה קטנה או גדולה" תהיה הפגיעה הזו - וגם אם לא יהיו נפגעים כתוצאה ממנה.
פרשננו נדב איל כבר דיווח אתמול בבוקר כי בישראל שוקלים לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, וכי האפשרות הזו נמצאת על שולחן מקבלי ההחלטות יותר מכל נקודה אחרת בעשור האחרון. הוא ציין כי שני המנופים הגדולים שבנתה טהרן כדי להרתיע את ישראל, חיזבאללה וחמאס, הוכו קשות, וכי יכולתה להגיב למתקפה ישראלית היא מוגבלת כעת.
"אבל זה יכול להשתנות לרעה. התזמון הפוליטי, שבו הבית הלבן יתקשה להטיל וטו, הוא שיקול נוסף. ההלם האזורי מהיפוך המגמה - שעשוי להיות היסטורי - רק מוסיף לאלה הטוענים שהזדמנות הזהב הגיעה", כתב איל בטורו - וציין כי מתקפה מצד איראן, כפי שהתרחשה אמש, עשויה לחזק את אלו שמצדדים בוויכוח סביב השאלה אם לתקוף את מתקני הגרעין.
3 צפייה בגלריה
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהאוויר
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהאוויר
מתקן הגרעין בנתנז, ארכיון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
טילים בשמי באקה אל גרביה
טילים בשמי באקה אל גרביה
היירוטים בצילום מבאקה אל גרביה
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP)
בצה"ל כבר הודיעו אמש כי בכוונתם לתקוף "בעוצמה" במזרח התיכון, אך לא הבהירו אם התקיפה הזו תהיה באיראן. "אין פגיעה בכשירות חיל האוויר. לא במטוסים, לא בהגנה ולא במערכות הגילוי. הלילה, וכעת, חיל האוויר תוקף ויתקוף ברחבי המזרח התיכון בעוצמה", אמרו בצבא.
גורמים ישראלים בכירים הבהירו כי ישראל לא תעבור בשתיקה על מתקפת הטילים האיראנית. גורם ביטחוני הבטיח כי "תהיה תגובה חריפה", וגורם ישראלי אחר אמר: "מה שאיראן חטפה עד היום זה פרומיל ממה שתחטוף עכשיו".

"סינוואר, דף ונסראללה לא הבינו את הנחישות שלנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש: "איראן שוב תקפה את ישראל במאות טילים. המתקפה הזו נכשלה. היא סוכלה בזכות מערך ההגנה האווירי של ישראל, שהוא המתקדם ביותר בעולם. אני מברך את צה"ל על ההישג המרשים. איראן עשתה טעות גדולה - והיא תשלם על כך".
תיעוד רמטי של פיצוץ לצד כביש מרכזי בגוש דן

"המשטר באיראן לא מבין את נחישותינו להגן על עצמינו ואת נחישותנו לגמול לאויבינו. סינוואר ודף לא הבינו זאת, נסראללה ומוחסן לא הבינו זאת, וכנראה יש בטהרן כאלה שלא מבינים זאת. הם יבינו. נעמוד בכלל שקבענו: מי שתוקף אותנו - אנחנו נתקוף אותו".
גם שר החוץ ישראל כ"ץ הבטיח אמש כי ישראל תגיב למתקפה. "משטר האייתולות חצה את הקו האדום - ומדינת ישראל לא תשתוק מול המתקפה הנפשעת של איראן על אזרחינו. העולם החופשי כולו חייב לעמוד לצד ישראל כדי לעצור את ציר הרשע האיראני - לפני שיהיה מאוחר מדי", הוא מסר.
כ"ץ גם הודה על הסיוע של בעלות בריתה של ישראל, בראשן ארה"ב, כשלפי דיווח ברשת CNN גם חיל האוויר של ירדן השתתף ביירוט הטילים. "התמיכה והסולידריות של מדינות ומנהיגים רבים לעולם לא יישכחו. אנחנו יודעים מי החברים שלנו", מסר שר החוץ.
3 צפייה בגלריה
השיגור של הטילים מאיראן
השיגור של הטילים מאיראן
שיגור אחד הטילים אמש מאיראן
באיראן טענו כי מתקפת הטילים שוגרה בתגובה לחיסוליהם של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, הגנרל האיראני שנהרג יחד עמו עבאס נילפרושאן - וכן מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שנהרג בפיצוץ בטהרן שמיוחס למוסד. משמרות המהפכה טענו שכיוונו את הטילים ל"בסיסים צבאיים" באזור תל אביב, ואיימו במתקפות נוספות אם ישראל תגיב. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, צייץ בעברית: "בעזרת השם, מכות חזית ההתקוממות יהפכו חזקות וכואבות יותר על הגוף השחוק והנרקב של המשטר הציוני", כתב.

דיונים על תגובה למתקפה האיראנית

זמן קצר לאחר המתקפה, התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בבונקר בהרי ירושלים לישיבה דרמטית שארכה כשעתיים וחצי. זאת הפעם הראשונה שהממשלה מקיימת ישיבה של הקבינט בבונקר הזה, המכונה המרכז לניהול משברים. שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, וראשי מערכת הביטחון נשארו בבור בקריה, והשתתפו בישיבה באמצעות מערכת וידאו מאובטחת.
גורמי הביטחון מסרו בישיבה סקירה על המתקפה האיראנית והיקפי הנזק. למשתתפים היה ברור כי מדובר בתקיפה חמורה יותר מזו הקודמת בחודש אפריל, וכי היא מעמידה את ישראל בפני אתגר - כיצד לא להיכנס לשגרה של חילופי מהלומות עם איראן.
הנוכחים בדיון הסכימו על כך שנדרשת תגובה חריפה מאוד, אך בדיון לא דנו על תוכניות התגובה האפשריות של ישראל, והן יידונו בפורום מצומצם בראשות נתניהו. גורם שמעורה בנושא אמר כי ישראל תשאף לתגובה חריפה - שתעצור את זה ותרתיע את איראן. בנוסף, ישראל תשאף לתיאום מקסימלי עם האמריקנים, שבהתבטאויות שלהם מדברים על זכותה של ישראל לתגובה חריפה ולהשלכות חמורות לצעד שעשתה איראן.
גורם ישראלי רשמי אמר בתום כינוס הקבינט כי "איראן לא למדה את הלקח של חמאס, חיזבאללה והחות'ים. עכשיו היא תיאלץ ללמוד את הלקח בעצמה".
בסוף הישיבה, ממש לפני שהשרים התפזרו, ביקש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לעלות סוגייה שלא הייתה על סדר היום. סמוטריץ' רצה להעלות להכרעה את השאלה - למי הסמכות להציב מיגוניות ביהודה ושומרון, אשר לפי ההסכמים הקואליציוניים, לטענתו, הסמכות שלו. גלנט קפץ ואמר שלא כך הדבר. "יש רק שר ביטחון אחד", הוסיף. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה שהסמכות היא של גלנט, ונתניהו הדף את הדיון, תוך שהוא דופק עם הפטיש על השולחן במנ"ל.
ראש הממשלה הוסיף כי הנושא יעלה מחר לדיון שהוא מקיים, ועד אז הוא יבדוק את שאלת הסמכות. גורמים שמעורים בנושא אמרו כי נתניהו עצר את העניין מיד, וכל הסיפור לא נמשך אפילו דקה.
פורסם לראשונה: 23:05, 01.10.24