ניסיון התנקשות נגד נשיא ארה"ב לשעבר, והמועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות 2024: דונלד טראמפ נורה הלילה (בין שבת לראשון) באזור אוזנו הימנית במהלך עצרת בחירות שקיים במחוז באטלר שבפנסילבניה. הוא תועד מפונה מהמקום בשידור חי, כשדם על פניו. בשירות החשאי מיהרו להבהיר שהוא בסדר וטופל במקום בטוח.
הירי בטראמפ - והפינוי מהבמה
(מתוך Fox News)

בהמשך הוא שוחרר מבית החולים, ובקמפיין הבחירות שלו אף הודיעו שהוא מתכוון להשתתף בוועידת המפלגה הרפובליקנית שצפויה להיפתח מחר במילווקי. ברשת CNN דווח, מפי מקורות, כי ה-FBI זיהה את האדם שניסה להתנקש בחיי טראמפ כצעיר בן 20 מפנסילבניה. שמו של הצעיר, שנורה למוות על-ידי השירות החשאי, טרם פורסם. במסיבת עיתונאים שכינסו הגורמים הרשמיים בארה"ב, שעות לאחר התקרית, מסר סוכן ה-FBI שדיבר בה כי המניע עוד לא ברור. "העדיפות היא לזהות את המניע ואם מישהו נוסף היה מעורב", נמסר.
טראמפ עזב את פנסילבניה בנמל התעופה ניוארק בניו ג'רזי הבוקר. בתיעוד שפורסם מנמל התעופה הוא נראה יורד במדרגות בעצמו, כשהוא מלווה באדם מלפניו - ומאחוריו.
טראמפ בניו ג'רזי, שעות אחרי הירי
(מתוך X)

7 צפייה בגלריה
טראמפ נורה בפנסילבניה
טראמפ נורה בפנסילבניה
רגע אחרי הירי בעצרת. טראמפ, מניף אגרוף לקהל
(צילום: AP)
התקרית נחקרת כניסיון התנקשות נגד הנשיא לשעבר והתובע המחוזי בבאלטר עדכן כי אדם אחד ששהה בקהל נורה למוות בעצרת. השירות החשאי עדכן כי שני בני אדם נוספים נפצעו באורח אנוש. החשוד בירי, ששהה לפי דיווחים ועדויות מהמקום על גג מבנה סמוך לשטח שבו התקיים האירוע, חוסל על-ידי אנשי השירות החשאי. לאחר שנפגע, טראמפ התכופף מאחורי הפודיום שממנו נאם - ולאחר זמן קצר לווה לרכבו על-ידי מאבטחיו, לא לפני שהניף אגרוף בפני הקהל - ונראה בהכרה.
תיעוד מתוך הקהל: רגעי הירי בטראמפ
(מתוך X)

טראמפ שחזר את התקרית כשלוש שעות לאחר התרחשותה ומסר כי "קליע ניקב את החלק העליון של האוזן הימנית שלי. דיממתי רבות ומיד הבנתי שמשהו לא בסדר". לדבריו, "אין שום מידע נכון לשעה הזו בנוגע לזהות היורה. הוא מת". הוא ציין: "אני רוצה להודות לשירות החשאי של ארצות הברית, ולכל גורמי אכיפת החוק, על תגובתם המהירה. והכי חשוב, אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו של ההרוג בעצרת. זה לא ייאמן שמעשה כזה יכול להתרחש בארצנו". טראמפ חתם את תגובתו בשלוש מילים: "GOD BLESS AMERICA". טראמפ שלח לתומכיו הודעת אימייל לאחר התקרית, שבה נכתב: "זו הודעה מדונלד טראמפ. אני לעולם לא אכנע!".
קמפיין טראמפ מסר זמן קצר לאחר התקרית כי הנשיא לשעבר "בסדר", אך לא פירט מה מצבו וציין שהוא נבדק ב"מתקן רפואי מקומי". עוד מסר דוברו כי "הנשיא טראמפ מודה לאנשי החירום, המגיבים הראשונים, על פעולתם המהירה במהלך המעשה הנתעב הזה". גם גורם בשירות החשאי מסר כאמור כי טראמפ נמצא במקום "בטוח".
7 צפייה בגלריה
קליע ליד טראמפ
קליע ליד טראמפ
הקליע שפגע בטראמפ
(מתוך X)
7 צפייה בגלריה
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
מדמם מאוזנו. טראמפ
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
טראמפ נורה בפנסילבניה
טראמפ נורה בפנסילבניה
אנשי השירות החשאי מלווים את טראמפ לרכבו
(צילום: AP)

ביידן: "אלימות חולנית"

ביידן, ששהה בדלאוור, תודרך על התקרית על-ידי אנשיו. לפי דיווחים שונים, גם סגנית הנשיא קמלה האריס תודרכה. מהבית הלבן נמסר כי הנשיא קיצר את שהותו בדלאוור ויחזור לוושינגטון, ובהמשך הוא שוחח עם טראמפ לאחר ששוחרר מבית החולים.
לפני כן גינה ביידן את הירי בעצרת של יריבו הרפובליקני: "קיבלתי תדרוך על הירי בעצרת של טראמפ בפנסילבניה. אני אסיר תודה לשמוע שהוא בטוח ושמצבו טוב. אני מתפלל עבורו ועבור משפחתו ועבור כל מי שהיה בעצרת, בעוד אנו ממתינים למידע נוסף. ג'יל ואני אסירי תודה לאנשי השירות החשאי שהביאו אותו למקום מבטחים. אין מקום לאלימות באמריקה. עלינו להתאחד כאומה אחת כדי לגנות זאת".
בהצהרה רשמית שקיים עוד קודם לכן בפני כתבים אמר ביידן: "האלימות הזו חולנית. וכולנו חייבים לגנות אותה. נראה שמצבו של טראמפ טוב". הנשיא האמריקני ציין כי הוא מקווה לשוחח בהמשך עם יריבו, אחרי ניסיון ההתנקשות, ויעדכן אם זה יקרה. כשנשאל האם הוא מאמין שמדובר בניסיון התנקשות, ביידן לא מיהר לקבוע שכן ואמר "יש לי דעה בנושא, אבל עדיין אין לי את העובדות כדי להגיד את זה. גם המצב של כל מי שהיה בקהל נבדק".
גורמי אכיפת חוק בארה"ב אמרו ל-CNN כי האדם שירה בנשיא לשעבר דונלד טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה עשה זאת מגג של בניין, "ממש מחוץ לעצרת". לדבריהם, "הבניין ממוקם מעל המקום שבו הייתה כתפו הימנית של הנשיא לשעבר במהלך העצרת". בתוך כך, ב-AP דווח כי גורמי אכיפת החוק איתרו רובה בסגנון AR-15 בזירת הירי.
עד ראייה שנכח מחוץ לעצרת בפנסילבניה אמר ל-BBC כי ראה את היורה מטפס על גג וניסה להזהיר את המשטרה והשירות החשאי. "הבחנו בבחור מטפס לבניין שלידנו, 15 מטר מאיתנו", הוא סיפר לאחר התקרית. לדבריו, "עמדנו שם, הצבענו על הבחור וראינו אותו בבירור עם רובה. הודענו למשטרה - הם לא ידעו מה קורה. ראינו את השירות החשאי מסתכל עלינו ולא עושה כלום - ואז שמענו חמש יריות". שלושה גורמי ביטחון בארה"ב אמרו לרשת NBC כי "הירי בטראמפ בוצע מחוץ לתחום השטח של השירות החשאי".
7 צפייה בגלריה
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
ביידן בהצהרה בהולה, הלילה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
ניסיון ההתנקשות בטראמפ
מוקף באנשי השירות החשאי, שניות אחרי הירי. טראמפ
(רויטרס)
ועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקני, שבו רוב רפובליקני, זימנה את ראש השירות החשאי של ארה"ב, קימברלי צ'טל, להעיד בפניה ב-22 ביולי - בעקבות ניסיון ההתנקשות בנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "אמריקנים דורשים תשובות לגבי ניסיון ההתנקשות בנשיא טראמפ", נמסר מטעם הוועדה.
החשד לניסיון ההתנקשות נגד טראמפ הוא הראשון נגד נשיא מכהן או נשיא לשעבר בארה"ב זה 43 שנה, מאז הניסיון לרצוח את רונלד רייגן ב-1981.
סגנו לשעבר של טראמפ, מייק פנס, צייץ ברשת החברתית X: "אני ורעייתי קרן מתפללים בשביל הנשיא טראמפ - וקוראים לכל אמריקני להצטרף אלינו". ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לתפילות וכתב כי "שרה ואני בהלם מההתקפה על טראמפ. מתפללים להחלמתו המהירה".
מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, אמר כי הוא "מזועזע מהתקרית בעצרת של טראמפ בפנסילבניה. הוקל לי לשמוע שהנשיא לשעבר טראמפ בטוח. לאלימות פוליטית אין מקום במדינה שלנו".

היסטוריית ההתנקשויות הפוליטיות בארה"ב

ארבעה נשיאים אמריקנים סיימו את חייהם בעקבות התנקשות. באפריל 1865, בזמן שצפה בהצגה "בן דודנו האמריקני", נורה למוות נשיא ארה"ב אברהם לינקולן על-ידי מתנקש בשם ג'ון וילקס בות', שחקן תיאטרון שנמנה עם תומכי מדינות הדרום.
ביולי 1881, בעודו ממתין בתחנת רכבת בוושינגטון בדרכו אל ניו אינגלנד, נורה הנשיא ג'יימס אברם גרפילד על-ידי מתנקש. יותר מחודשיים לאחר מכן מת מפצעיו.
בספטמבר 1901, בזמן ששהה בתערוכה בבאפלו, נורה הנשיא וויליאם מקינלי פעמיים על-ידי מתנקש. שמונה ימים לאחר הירי נפטר מפצעיו.
בנובמבר 1963 שהה הנשיא ג'ון קנדי בביקור רשמי בדאלאס. בדרכו לאחד האירועים נסעה שיירת הנשיא ברחובות העיר, אז מתנקש ירה לעבר מכוניתו. אחד הכדורים פגע בצווארו של קנדי, ובגבו של מושל טקסס. הכדור השני פגע בראשו של קנדי והביא למותו.
מלבד אותן ארבע התנקשויות, נרשמו בהיסטוריה של מוסד הנשיאות גם מספר לא מועט של ניסיונות כושלים שכוונו לסיים את חייהם של כמה מנשיאי ארה"ב, ביניהם ג'רלד פורד ורונלד רייגן - שהיה גם האחרון שבהם.