1 צפייה בגלריה
חגיגות יום העצמאות בטיימס סקוור, ניו יורק
חגיגות יום העצמאות בטיימס סקוור, ניו יורק
קושי בחתימה עם ספקים. חגיגות יום העצמאות בטיימס סקוור, ניו יורק, 2021
(צילום: רויטרס)
משרד החוץ ושגרירויות ישראל בעולם נאלצו לעצור את כל הפעילויות עקב היעדרו של תקציב מדינה. המשמעות, בין היתר, היא שיתוק מול ביקורת הולכת וגוברת במדינות שונות כלפי הממשלה החדשה.
בשל השיתוק התקציבי, אין למשל מימון נסיעות לדיאלוגים מדיניים. קונסולים כלליים בארה"ב לא יכולים לפגוש מושלים, ופעילויות כלכליות באסיה מבוטלות. באירופה, פגישות עם פרלמנטרים נתונות בסכנת ביטול. פעילויות הסברה, אירוח אח"מים, סיוע כלכלי וחדשנות כבר הופסקו.
השנה חוגגת מדינת ישראל ‭ 75‬שנות עצמאות, כל הנציגויות כבר נערכות לאירועים הגדולים, אלא שקיים קושי לחתום עם ספקים בגלל האילוץ הכלכלי. "אנחנו בסכנה שישראל לא תוכל לחגוג ‭ 75‬שנות עצמאות בחו"ל", אמר דיפלומט ותיק. דיפלומטים אחרים מדברים גם על פגיעה במאבק בגרעין האיראני ובהחלטות במוסדות האו"ם ובארגונים בינלאומיים.
הממשלה החדשה פועלת לפי התקציב הקודם חלקי ‭ 12‬חודשי השנה. זה מספיק רק להוצאות קשיחות כמו שכר, רכב ושכר דירה. המסר שקיבלו הנציגויות בעולם הוא לא להוציא כסף, "אפילו לא דולר אחד". שגריר בכיר אמר: "אין יותר כסף לכלום. אומרים לנו למעשה: אל תעבדו, אל תארחו, אל תארגנו שום פעילות".
ממשרד החוץ נמסר: "שר החוץ אלי כהן ומנכ"ל המשרד מקדמים שורת צעדים לפתרון נושא התקציב, כולל דחיית תשלומים למספר גופים בינלאומיים, שישחררו תקציב לפעילות המשרד עד לאישור תקציב המדינה".