2 צפייה בגלריה
הנסיך בן סלמן
הנסיך בן סלמן
לפיד ובן סלמאן
(צילום: רויטרס)
שעות לאחר ההכרזה הסעודית העמומה, שלא הזכירה את ישראל אך משמעותה לא משתמעת לשתי פנים, ראש הממשלה יאיר לפיד בירך הבוקר (שישי) את פתיחת השמיים הסעודיים לחברות תעופה ישראליות, מהלך שיקצר משמעותית את משך הטיסה למזרח.
"אחרי דרך ארוכה וחשאית, ודיפלומטיה אינטנסיבית מול ערב הסעודית וארה"ב, אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת", מסר לפיד שהדגיש כי מדובר רק בצעד הראשון. "להחלטה הזו קדמה החתימה על הצהרת ירושלים והעמקת המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב".

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

רה"מ הודה לביידן על הביקור והמחויבות לביטחון ישראל, ואיחל לו בהצלחה בפסגה שיקיים בג'דה. "אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל", אמר לפיד.
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה
בהצהרה שפורסמו מטעמו של הנשיא ביידן נכתב כי "זהו צעד חשוב לקאת בנייה של מזרח תיכון יציב ואינטגרטיבי יותר. אחרי חודשים של מגעים מדיניים בין הממשלה שלנו לסעודיה, זה הופך למציאות. ההחלטה של סעודיה יצרה הזדמנות לשילובה של ישראל באזור, כולל עם סעודיה. אעשה כל מה שרק אוכל, כולל מגעים ישירים עם מנהיגים, כדי להמשיך את המהלך פורץ הדרך הזה".
לפי הודעת רשות התעופה האזרחית בסעודיה, ההחלטה נועדה "לחזק את מעמדה של סעודיה כמרכז גלובלי שמחבר בין שלוש יבשות ולהגדיל את הקישוריות האווירית הבינלאומית.
כדי לעבור בשמי סעודיה לכיוון יעדים במזרח הרחוק, המטוסים הישראליים צריכים לעבור גם במרחב האווירי של עומאן. כבר כיום בחלק מנתיביה למזרח יש לאל על שדה תעופה משני בעומאן, כלומר שדה תעופה למקרה חירום כלשהו, שיחייב נחיתה כשהמטוס במרחב. אך בכל זאת, האפשרות הרשמית לטוס מעל עומאן לא קיימת. ההערכות הן שעם האישור הסעודי יגיע גם האישור העומאני, ולא צפויות בעיות בנושא זה.
ההודעה הרשמית הייתה צפויה לצאת במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה בהמשך השבוע, כחלק ממטרתו לשלב את ישראל באזור המפרץ הרחב, ולקרבה לסעודיה. אתמול ציין גורם אמריקני בכיר כי הממלכה תאפשר למוסלמים מישראל לטוס ללא הגבלה ישירות מנתב"ג לחג' שבמכה.