נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים היום (רביעי) על המערב, כשאמר שמוסקבה עשויה להשתמש בנשק גרעיני גם במקרה של מתקפה קונבנציונלית נגדה. לפי פוטין, רוסיה יכולה להגיב בנשק גרעיני כל עוד המתקפה נגדה זוכה לתמיכה של מעצמה גרעינית כלשהי. בנוסף הוא הזהיר שרוסיה עשויה להשתמש בגרעין אם היא תקבל מידע על מתקפה מסיבית שעומדת לצאת לפועל.
פוטין, שכינס את המועצה לביטחון לאומי ברוסיה כדי לעסוק בהרתעה הגרעינית של ארצו, אמר בפתח הישיבה כי ישנן הצעות לשינוי הדוקטרינה הגרעינית – וברצונו להתייחס לאחד השינויים המרכזים שהוצעו. "ההצעה היא שמתקפה לא גרעינית נגד רוסיה – אך כזו שתהיה בהשתתפותה, או בתמיכתה, של מדינה גרעינית – תיחשב כמתקפה משותפת שלהן נגד הפדרציה הרוסית", אמר פוטין על אחד התנאים שעשויים להוביל לשימוש רוסי בנשק גרעיני.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
שינויים בדוקטרינה הגרעינית של פוטין ורוסיה
(צילום: Ramil Sitdikov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
לרוסיה, כך לפי פוטין, שמורה הזכות להשתמש בנשק גרעיני אם היא – או בעלת בריתה בלארוס – נתונות למתקפה, גם באמצעות נשק קונבנציונלי. הוא אמר שמוסקבה תשקול שימוש בנשק גרעיני גם אם תקבל "מידע אמין" על מתקפה אווירית מסיבית שיוצאת לדרך ושבה שבה חודרים מטוסים וטילים לשטחה. פוטין אמר שהשינויים בדוקטרינה הגרעינית תואמים את האיומים הצבאיים המודרניים נגד רוסיה.
ההחלטה לשנות את דוקטרינת הגרעין הרשמית של רוסיה היא התשובה של הקרמלין לדיונים בארה"ב ובבריטניה, שמתלבטות אם להתיר לאוקראינה להשתמש בטילים הקונבנציונליים שהעבירו לה למתקפות בשטח רוסיה. לפי רויטרס רוסיה היא המעצמה הגרעינית הגדולה בעולם, ולה ולארה"ב יש יחד 88% מראשי הנפץ הגרעיניים בעולם.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מפציר בחודשים האחרונים במערב לאפשר להשתמש בטילים ארוכי טווח למתקפות בעומק רוסיה, כדי לפגוש ביכולת הרוסית לבצע מתקפות נגד ארצו. אוקראינה עדיין לא הצטרפה לנאט"ו, אך במערב חוששים מתרחיש שבו רוסיה תתקוף לא רק את אוקראינה - אלא גם את אחת ממדינות נאט"ו שמסייעות לה. פוטין, וגם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הזהירו שעימות ישיר של רוסיה ונאט"ו עלול להוביל למלחמת עולם שלישית.
2 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי, היום בעצרת האו"ם
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
היום, בנאום בעצרת הכללית של האו"ם, אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שפוטין מתכנן לתקוף תחנות כוח גרעיניות בארצו והזהיר מהשלכות קטסטרופליות ומ"אסון גרעיני". לדבריו הוא קיבל מידע מודיעיני שמראה שמוסקבה משתמשת בלוויינים כדי לאסוף מידע על תשתיות הגרעין של אוקראינה.
"הקרינה לא מכבדת גבולות בין מדינות, והרבה מדינות עלולות להרגיש את האפקט ההרסני הזה", הזהיר זלנסקי את עצרת האו"ם. "כל תקרית קריטית במערכת האנרגיה עלולה להוביל לאסון גרעיני – יום שאסור שיגיע. מוסקבה צריכה להבין את זה, וזה תלוי בין השאר בנחישות שלכם ללחוץ עליה".
ראש הסגל של זלנסקי, אנדריי ירמאק, הגיב לאיומי פוטין ואמר כי הם מוכיחים שחוץ מ"סחיטה גרעינית", למוסקבה כבר אין שום דרך "להפחיד" את העולם. "זה לא יעבוד לה", טען.