לא עוצר את החקיקה: נתניהו, אמש
(צילום: לע"מ)

בהצהרתו אמש (חמישי) הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "נכנס לאירוע" ויתחיל להתערב בפומבי בקידום המהפכה המשפטית ובמגעים לפשרה, חרף הסדר ניגוד העניינים איתו. במסגרת ההסדר, הבהירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לנתניהו כי עליו להימנע מהתערבות בשינויים במערכת המשפט בשל משפטו המתנהל - אולם אחרי שאותת שעמדתה לא מקובלת עליו - הוא בחר להתעלם מההבהרה, כשברקע חוק הנבצרות שאושר הלילה בקריאה שנייה ושלישית במליאה - חוק שימנע את הוצאתו לנבצרות במקרה של הפרת ההסדר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, נחום סגל)
החוק העניק לנתניהו רוח גבית להיכנס באופן פומבי לטפל בגלוי במהפכה המשפטית. הרוח הגבית הזו גם גרמה לנתניהו להעניק לשר המשפטים שלו יריב לוין תמיכה פומבית ומלאה בהשלמת חקיקת השינוי של הרכב ודרך פעילות הוועדה לבחירת שופטים, ולהפוך אותה למעשה לוועדה בשליטת הקואליציה.
נתניהו החליט בימים האחרונים כי הוא לוקח לעצמו את ניהול האירוע. ההחלטה התקבלה בין השאר לנוכח ביקורת לא מועטה שנשמעה כלפיו על כך שהקואליציה לא מהודקת, ומייצרת משברים ואירועים מביכים כמעט מדי יום. העובדה שחוק הנבצרות אושר, כך אמרו גורמים פוליטיים, אפשרה לנתניהו להגדיל את מרחב התמרון - וכך גם החליט למסור את ההצהרה הזו, וזימן שרים בכירים אליו בנושא.
לפני חקיקת החוק, היה נתניהו נתון בחשש כבד שהתערבות פומבית בנושא תגרום ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להכריז עליו כמי שאינו מקיים את ההסדר שהטילה עליו - ומכאן, חשש שהיא תציע לבית המשפט העליון להכריז כי נבצר ממנו למלא את תפקידו. במערכת המשפטית העריכו כל העת שנתניהו מפר את הסדר ניגוד העניינים בשיחות עם השר לוין, אך ראיות לכך לא היו - מאחר שהדבר לא נעשה בפומבי.
מה עושים כשההסדר מופר? ד"ר מתן גוטמן מסביר
(צילום: ירון ברנר)

אינפו אינפוגרפיקה עיקרי נאום בנימין נתניהו ראש ממשלה מהפכה משפטית פסקת התגברות
ד"ר מתן גוטמן, הפרשן המשפטי של אולפן ynet, הסביר אתמול במשדר המיוחד כי הוא מעריך שלבג"ץ תגיע בימים הקרובים עתירה הנוגעת להפרתו של נתניהו את הסדר ניגוד העניינים, אך ציין כי מעבר לעתירה לבג"ץ - אין דבר שניתן לעשות. "באופן עקרוני, נתניהו אומר שהוא לא מקיים את חוות דעתה של היועמ"שית. אני מעריך שאחד מהארגונים - התנועה לאיכות השלטון למשל - יעתרו לבג"ץ ויוציאו צו שימנע ממנו לעשות זאת", אמר גוטמן.
הוא הוסיף: "ליועמ"שית אין כלים. היא לא בית משפט, וגם לו אין כל כך כלים. זה מבוסס על הכרה בסיסית של כיבוד סמכות. יש משמעות להסדר ניגוד עניינים, אבל אין תרופה אמיתית מעבר לעתירה לבג"ץ".
בעקבות דברי ראש הממשלה, אמרו גורמים משפטיים כי אין ספק שנתניהו נחוש להמשיך בחקיקת החוקים שעל הפרק. לדבריהם, ההערכה היא שנתניהו יסייע להעביר את הליבה של השינוי שאותה מוביל השר לוין - שינוי הוועדה לבחירת שופטים והבאתה לשליטת הקואליציה. בדרך זו, ייבחרו בקרוב שני שופטים שמרנים לעליון - וייבחר גם נשיא בית המשפט העליון בחודשים הקרובים, לא על פי שיטת הסניוריטי.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ולוין. ראיות לא היו, אבל ההערכה הייתה שרה"מ הפר את ההסדר עם שר המשפטים
(צילום: עמית שאבי)
נתניהו הבטיח בנאומו כי "ידאג אישית" לחוק שיעגן זכויות פרט, ואמר כי "אנחנו נבטיח את זכויות היסוד של כל אזרחי ישראל – יהודים ולא יהודים, חילונים ודתיים, נשים, להט"בים. כולם – בלי יוצא מן הכלל. כל חקיקה תהיה מחויבת לעקרונות הללו. אני לא אומר את זה באופן ערטילאי, אנחנו מתכוונים להביא חקיקה מפורשת בעניין הזה". על כך, אמר מקור משפטי בכיר: "איך יגנו על זכויות האדם אם תצומצם הביקורת השיפוטית וייבחרו רק שופטים פוליטיים?".
במערכת המשפטית גם הביעו תמיהה על כמה מהטענות של נתניהו. ראש הממשלה טען כי "בית המשפט העליון מתנהל כמועדון סגור למינוי שופטים בשיטת 'חבר מביא חבר'", וטען כי "לשופטים יש וטו - והם בפועל ממנים את עצמם". גורמים במערכת המשפטית אמרו כי מאז שנכנס לתוקף חוק סער ב-2008, מתחייבת הסכמה של שבעה מתשעה חברי ועדה לבחירת שופט - וציינו כי יש וטו הדדי בין השופטים לפוליטיקאים בוועדה, כך שכל המינויים לעליון נעשו בצמדים: שופט שמרני, ושופט ליברלי.
נתניהו הזכיר בנאומו גם שבעולם המערבי הדרג הנבחר בוחר שופטים - בניו זילנד, בארה"ב, ובקנדה. הגורמים המשפטיים ציינו כי מדובר בשיטות פוליטיות שונות מזו שנהוגה בישראל - בהן יש איזונים ובלמים בין גופי השלטון והפוליטיקה, או מסורת פוליטית-משפטית בת מאות שנים. "כשהממשלה שולטת בכנסת, ועכשיו תשלוט במערכת המשפט, איזה ביזור כוח יהיה?", תהו הגורמים.
מלבד ההודעה כי הוא "נכנס לאירוע", אמר נתניהו אמש כי חרף ההפגנות וגם כוונתו של שר הביטחון יואב גלנט לקרוא לעצירת החקיקה, היא תובא להצבעה במליאת הכנסת בשבוע הבא. "שמעתי את החששות של שר הביטחון מההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכול בחשבון", אמר נתניהו. "באותה נשימה אני חייב לומר שאין שום מקום לסרבנות, שמסכנת את הביטחון ואין לה הצדקה. אעשה הכול כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם כי אנשים אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה, ויחד נצליח".
פורסם לראשונה: 23:02, 23.03.23