בפולין הביעו אמש (יום ד') מחאה חריפה על נאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בעצרת האו"ם, שבו האשים אותה ומדינות נוספות באירופה בתמיכה בפועל ברוסיה – בעקבות החלטתן לאסור ייבוא של דגנים ומוצרי חקלאות מסוימים מאוקראינה, כדי להגן על ענף החקלאות המקומי שלהן. ורשה הודיעה אמש כי זימנה לשיחת נזיפה את השגריר האוקראיני אצלה, וראש הממשלה הפולני מתיאוש מורבייצקי אף איים להטיל הגבלות על מוצרים נוספים מאוקראינה, ומנגד בקייב הגישו השבוע תלונה רשמית לארגון הסחר העולמי.
8 צפייה בגלריה
 זלנסקי וראש ממשלת פולין מורבייצקי
 זלנסקי וראש ממשלת פולין מורבייצקי
נשיא אוקראינה זלנסקי וראש ממשלת פולין מורבייצקי
(צילום: LUDOVIC MARIN / AFP, EPA)
8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב פולין עם נשיא פולין אנדז'יי דודה בדרכו חזרה מ ארה"ב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב פולין עם נשיא פולין אנדז'יי דודה בדרכו חזרה מ ארה"ב
זלנסקי מתחבק עם הנשיא הפולני דודה, בשנה שעברה. ברקע למשבר: הבחירות בפולין, והחיזור אחר קולות החקלאים
(צילום: EPA)
העימות הדיפלומטי בין קייב לוורשה חריג ביותר, ומדובר בשפל ביחסים ביניהן מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה. פולין הפכה מאז לאחת התומכות הבולטות ביותר של אוקראינה בקרב חברות האיחוד האירופי וברית נאט"ו, ולצד קליטת המוני פליטים בשלב הראשון של המלחמה היא שלחה לה סיוע צבאי רב ועודדה מדינות אחרות לשלוח לה גם הן נשק מתקדם, חרף החשש מתגובת רוסיה.
פולין זוכרת היטב את העידן הסובייטי שבו הייתה נתונה לשליטת הקרמלין, וחוששת מאוד מהאפשרות של ניצחון רוסי במלחמה. פרשנים מעריכים לפיכך כי העימות הנוכחי לא יפגע בתמיכה שלה בקייב – אך עלול עדיין לסדוק את האחדות שמנסה המערב להפגין בכל הנוגע לתמיכתו באוקראינה. יחד עם זאת, הלילה ניפק ראש הממשלה מורבייצקי הצהרה חריגה שבה הודיע למעשה כי פולין לא תעביר עוד נשק לקייב.
מורבייצקי לא קישר בין ההחלטה הזו לבין המשבר סביב ייצוא הדגנים, וטען שהיא נובעת רק מרצונה של ורשה להתחמש בעצמה בכלי נשק מתקדמים, אבל קשה להתעלם מהתזמון של הדברים. "לא נעביר יותר כלי נשק לאוקראינה, בגלל שאנחנו מחמשים את פולין בכלי נשק מודרניים יותר", אמר מורבייצקי כשנשאל על ידי עיתונאי אם התמיכה של ורשה בקייב תימשך.
8 צפייה בגלריה
וולדימיר זלנסקי
וולדימיר זלנסקי
זלנסקי נואם בעצרת האו"ם, שלשום. רמז, מבלי לנקוב בשמה, שפולין תומכת בפועל במוסקבה
(צילום: רויטרס , Mike Segar)
8 צפייה בגלריה
צלם בורח מ שריפה ב שדה חיטה שהופצץ על ידי רוסיה במחוז חרקוב באוקראינה
צלם בורח מ שריפה ב שדה חיטה שהופצץ על ידי רוסיה במחוז חרקוב באוקראינה
שדה חיטה שהופצץ במהלך המלחמה באוקראינה, באזור חרקוב. הייצוא מהים מסוכן, ואירופה מוצפת בדגנים מאוקראינה
(צילום: AP)
שורשו של המשבר הוא במצור שרוסיה הטילה אשתקד על אוקראינה בים השחור, מצור שמנע ממנה לייצא את הדגנים שלה לרחבי העולם – אוקראינה היא יצואנית ענק של מוצרים כמו חיטה, שעורה ושמן צמחי, ויחד עם רוסיה מכונה "אסם התבואה של העולם". אותו מצור עורר דאגה מעליית מחירי המזון ברחבי תבל, וביולי אשתקד הושג הסכם שאפשר את חידוש הייצוא באמצעות ספינות, אבל לאחרונה רוסיה פרשה ממנו וחידשה את המתקפות שלה על נמלים אוקראיניים. אף שגם כעת נמשך הייצוא דרך הים, אוקראינה נעזרת יותר בדרכים יבשתיות כדי לייצא את מוצריה, והם הציפו את השווקים המקומיים במדינות אירופה – חלקן מדינות "מתחרות" בענף החקלאי, כמו פולין.
בחודש אפריל גיבש האיחוד האירופי הסכם עם חמש מדינות חברות – פולין, הונגריה, סולבקיה, רומניה ובולגריה – שמנע ייבוא של מוצרים אוקראיניים כמו חיטה ותירס לשטחיהן, במטרה להגן כאמור על החקלאים שלהן. ביום שישי האחרון החליטה הנציבות האירופית לאפשר להגבלה הזו לפוג ללא הארכתה, ושלוש מדינות מרדו: פולין, הונגריה וסלובקיה, שהודיעו על הגבלות משלהן על חלק מהמוצרים. ביום שלישי האחרון הטילה הגבלות דומות גם קרואטיה.
ההגבלות הביאו כאמור למחאה מצד הנשיא זלנסקי, שבנאומו שלשום בכינוס השנתי של עצרת האו"ם האשים, מבלי לנקוב בשמות, כי יש באירופה גורמים שמציגים סולידריות עם ארצו במה שכינה "תיאטרון פוליטי", בעוד שאת סוגיית הדגנים הוא טען שהם הופכים ל"סרט מותחן". זלנסקי הוסיף כי אף שאותם גורמים סבורים לכאורה שהם פועלים לטובת עצמם, הם מסייעים למוסקבה.
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין ב פסגה עם מנהיגי מדינות מ אפריקה ב סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה פוטין ב פסגה עם מנהיגי מדינות מ אפריקה ב סנט פטרסבורג
הפעם הוא יושב בצד. נשיא רוסיה פוטין
(צילום: EPA/Valery Sharifulin / TASS Host Photo Agency)
8 צפייה בגלריה
נזקי מתקפה של רוסיה במחוז אודסה אוקראינה מלחמה באזור עיר הנמל איזמאיל
נזקי מתקפה של רוסיה במחוז אודסה אוקראינה מלחמה באזור עיר הנמל איזמאיל
נזקי הפצצה רוסית בנמל אוקראיני באזור אודסה, בתחילת החודש
(צילום: Ukraine's Operational Command 'South'/Handout via REUTERS)
בפולין מחו כאמור על דבריו, וזימנו אמש את השגריר האוקראיני בוורשה ואסיל זווריץ' לשיחת נזיפה. עוד לפני כן האשים שלשום הנשיא הפולני אנדז'יי דודה – בשיחה עם כתבים בניו יורק, לשם הגיע גם הוא לרגל כינוס עצרת האו"ם – כי אוקראינה מתנהגת "כמו אדם טובע", כזה שמנפנף בידיו לכל עבר ופוגע גם במי שמנסה להצילו. "יש לנו את הזכות להגן על עצמנו מפני מי שמנסה לגרום לנו נזק", אמר דודה, בהתייחסות לרצונו להגן על החקלאים המקומיים.
בקייב איימו מוקדם יותר השבוע להטיל הגבלות משלהם על מוצרי מזון מפולין, אבל בהמשך נראה שחזרו בהם מהאיום הזה. למרות זאת ראש הממשלה הפולני מורבייצקי הזהיר שמהלך שכזה יביא להגבלות נוספות מצד ורשה על מוצרים אוקראיניים. "אני מזהיר את הרשויות האוקראיניות – אם הן יסלימו את הסכסוך באופן שכזה, אנחנו נוסיף עוד מוצרים לאיסור הייבוא", אמר אתמול לתקשורת בארצו.
פרשנים בעולם סבורים שלהחרפת הטון מצד ורשה כלפי קייב יש קשר הדוק לבחירות בחודש הבא במדינה – והחיזור של מפלגת הצדק והפיתוח השלטת אחר קולות החקלאים, שרבים מהם מודאגים מהצפת השוק המקומי במוצרים האוקראיניים. מפלגת השלטון הימנית מתמודדת גם עם ביקורת מהאגף הימני-קיצוני בפולין, שטוען כי ורשה עושה יותר מדי עבור אוקראינה – בעוד שזו אינה אסירת תודה מספיק.
8 צפייה בגלריה
קוצרים חיטה באזור חרסון שנכבש על ידי רוסיה בדרום אוקראינה מלחמה
קוצרים חיטה באזור חרסון שנכבש על ידי רוסיה בדרום אוקראינה מלחמה
קוצרים חיטה באוקראינה. בקייב מבקשים: "שימו את הרגשות בצד"
(צילום: רויטרס )
משרד החוץ בקייב קרא אמש להרגעת הרוחות, אבל לא נשמע כמי שמוכן להתפשר בכל הנוגע לעמדתו העקרונית בסוגיה. "אנחנו קוראים לידידינו הפולנים לשים בצד את רגשותיהם. הצד האוקראיני הציע לפולין דרך קונסטרוקטיבית לפתור את סוגיית הדגנים", אמר דובר המשרד אולג ניקולנקו. עם זאת הוא הדגיש כי ההגבלות שהטילה פולין על המוצרים האוקראיניים הינן "בלתי מתקבלות על הדעת".
פורסם לראשונה: 23:59, 20.09.23