הפגיעה בבית ברחובות
(צילום: משטרת ישראל, Hagarco)

הרוגה ישראלית ראשונה במבצע "מגן וחץ", ביומה של המערכה הצבאית: אישה אחת נהרגה ו-13 נוספים נפצעו הערב (חמישי) מפגיעה ישירה של רקטה בבניין בן ארבע קומות ברחוב סמילנסקי ברחובות. באותה שעה נורו עשרות רבות של רקטות נוספות, שגרמו לנזקים ולנפגעים גם באזורים אחרים.
נזק כבד נגרם לבניין ברחובות מפגיעת הרקטה, ובכבאות אמרו כי קיים "חשש ממשי" מקריסתו. אלוף פיקוד העורף, רפי מילוא, אמר כי בדירה יש מקלט ישן לא פעיל, שהפך למחסן - ולכן הדיירים לא נכנסו אליו בזמן האזעקה.
"אנחנו אחרי שיחה עם מפקד ההגנה האווירית כדי להבין מה בדיוק היה", הוסיף מילוא. "מה שחשוב ללמוד מהאירוע הזה זה שכיפת ברזל נותנת הגנה טובה מאוד אבל לא מוחלטת, וההשלמה של כיפת ברזל זה ההתנהגות של האוכלוסייה". המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, הגיע אף הוא למקום ואמר: "אנחנו מבקשים מכל האוכלוסייה להישמע להוראות פיקוד העורף, להיכנס למרחבים המוגנים. המערכה לא הסתיימה, שאף אחד לא יהיה גיבור".
(צילום: אבי חי, אסף חן)

ההרס העצום בבניין ברחובות
(צילום: אבי חי)

3 צפייה בגלריה
פגיעה בבית ברחובות
פגיעה בבית ברחובות
הפגיעה הישירה בבניין ברחובות
( צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
פגיעה בבית ברחובות
פגיעה בבית ברחובות
( צילום: AFP )
3 צפייה בגלריה
פגיעה בבית ברחובות
פגיעה בבית ברחובות
( צילום: דוברות המשטרה )
הבקשה שלו כוונה בין היתר לעד הראייה ששי, שסיפר על רגעי האימה: "כשהתחילה האזעקה עמדתי פה ובדקתי אם אפשר לצלם. זו הטעות שלי, ואני קורא מפה לכולם לא להיות שאננים ולהגיד 'אצלי זה לא קורה'. אני גם אמרתי 'זה לא יכול לקרות, לא צריך לרוץ לממ"ד', יצאתי מהרכב - ואז כשהרמתי את הראש אני רואה את הטיל מגיע ישירות, חשבתי שהוא עומד ליפול עליי. הבום הראשוני ששמעתי היה פשוט קטסטרופה, לדמיין את זה אי אפשר, וגם אי אפשר להסביר את השקט שאחרי הבום הזה".
פרמדיקים של מד"א, שהגיעו לבניין ברחובות, קבעו את מותה של נפגעת שסבלה מפגיעה רב מערכתית מהפגיעה הישירה ברחובות, ופינו לבית החולים קפלן פצועה כבת 70 שמצבה בינוני, ועוד 12 נוספים שמצבם מוגדר קל.
החובשים של מד"א, ידידיה חכמון ותומר פשקו, סיפרו: "כשהגענו לרחוב ראינו הרס רב בבניין. מיד נכנסנו פנימה והתחלנו בסריקה בדירות. בדירה בקומה השלישית אותרה נפגעת מחוסרת הכרה עם פגיעה רב מערכתית קשה מאוד, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותה. בדירה נוספת בבניין אותר גבר בן 74 שרגלו לכודה מתחת להריסות. הוא חולץ על ידי כוחות הכיבוי. כוחות גדולים נוספים של מד"א טיפלו ביתר הפצועים.
המפכ"ל בזירה ברחובות
(צילום: אבי חי)

הבית שנפגע בשדרות

ליד הבית שנפגע בשדרות

הפגיעה בכפר מימון


במקביל, בשדרות ניזוקו הערב מרקטות לפחות ארבעה מבנים - ובהם מתנ"ס שבו שהו כמה עובדים ואליו הגיעה חברת הכנסת אורית סטרוק. בית מגורים שבו שהו זוג מבוגר ופליט מאוקראינה ספג פגיעה ישירה, ובנוסף רקטה פגעה בחצר בית. באירועים אלו לא היו נפגעים בגוף, כמה נפגעי חרדה טופלו על ידי כוחות ההצלה וצוותי חוסן.
במטח המסיבי נפגע עובד זר כבן 30 באורח בינוני מפגיעת רסיס בשטח פתוח במועצת אשכול. הוא פונה לבית החולים סורוקה. כמעט באותו זמן פגעה רקטה בחצר בית במושב כפר מימון במועצה האזורית שדות נגב. אישה בת 82 נפצעה באורח קל מרסיסים בגפיים התחתונות, גבר כבן 90 לקה בחרדה. כמו כן, זוהתה פגיעה בכביש 4 לדרום אחרי מבקיעים. הכביש נחסם לתנועה עד לסיום טיפול חבלני המשטרה.