בנט: "אין מו"מ להקמת מדינת טרור". נתניהו: "הממשלה חייבת לעבור מהעולם"
(צילום: ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת התכנסה הערב (יום ב') לדיון "40 חתימות", רגע לאחר העברת התקציב הדו-שנתי לשנים 2021 ו-2022. הדיון התקיים ביוזמת סיעת "הציונות הדתית" בראשות בצלאל סמוטריץ', וראש הממשלה נפתלי בנט חויב להשתתף בו לכל אורכו. מוקדם יותר ציינו בכנסת את יום הזיכרון לפטירת ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנט פיהק בזמן דברי נתניהו, שטען: "מפהק מתוך מבוכה"
(צילום: יואב דודקביץ)
הדיון ביוזמת האופוזיציה עסק לבקשת החותמים על קיומו בנושא "ממשלת בנט-עבאס מחדשת את התהליך המדיני לחלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בלב ארץ ישראל". בבקשה לקיום הדיון צוין כי "מאז הקמת ממשלת בנט-עבאס חודש התהליך המדיני עם הרשות הפלסטינית. שר החוץ וראש הממשלה החליפי הציג תוכנית מדינית בה הוא פורס את אבני הדרך לחידוש התהליך המדיני להקמת מדינת טרור בלב ארץ ישראל, והוא מקדם את התוכנית מול מנהיגים זרים, ללא כל התנגדות מצד שותפו בנט".
בנט התייחס לנושא הדיון ועלה לנאום קצר: "התבקשתי להשיב על 'משא ומתן מדיני להקמת מדינת טרור בלב הארץ'. להלן תשובתי: אין כל משא ומתן מדיני להקמת מדינת טרור בלב הארץ".
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו עלה לבימת הכנסת אחרי בנט וביקר בחריפות את הממשלה בראשותו: "ממשלת בנט-רע"מ-מרצ חייבת לעבור מן העולם". לדבריו, "בנט הוא לא רק גדול מוליכי השולל, יש לו גם תת התמחות מיוחדת בענף ההונאה - כי הוא גם מגדולי גונבי הקרדיט בעת החדשה. הוא גנב ספר, הוא גנב את תוכנית סינגפור, הוא גנב בחירות". נתניהו כינה את התקציב: "לא חברתי ולא נעליים". בנט פיהק כששמע את טענת נתניהו, שפנה לראש הממשלה: "תפהק עוד פעם, תפהק מתוך מבוכה".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאה
בצלאל סמוטריץ' במליאה
"הממשלה מוחזקת כבת ערובה בידי עבאס". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הליכוד לא נכנע לדרישות רע"מ - בנט כן. הוא מסוכן לישראל". קיש ועבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפתח הדיון אמר יו"ר "הציונות הדתית" סמוטריץ' כי "הממשלה הזו מוחזקת כבת ערובה על ידי מי שמסרבים להכיר בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית". הוא פנה ליו"ר רע"מ מנסור עבאס אותו כינה "עבאס המנומס שמסתובב כאן כמו טווס": "לא משנה כמה נפתלים בנטים ישתחוו עפר לרגליך, את קומתו של העם היהודי לא תשפיל וברוחו לא תפגע".
ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) ביקר בחריפות את בנט, וטען כי בעבר הבטיח לו שלא יחבור שוב ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "בזכות הפרת הבטחותיך לי ולבוחריך, הוקמה ממשלת זדון שפוגעת ביהדות, הורסת מסורת ישראל ומנסה להרע לעולם התורה. הקמת ממשלת רפורמים שלא הייתה כמותה בעולם. בזכותך הכל בסכנה". הוא סיים את דבריו בפסוק מספר תהילים - "אמר נבל בלבו: 'אין אלוקים'" - ואז הוסיף: "נב"ל זה ראשי תיבות - נפתלי בנט וליברמן". יו"ר הכנסת מיקי לוי העיר לו: "הייתי חוסך את הסיומת של 'נבל' לראש ממשלה. תחזור בך, זה המשך של השיח הפוגעני".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ליצמן כינה את בנט "נבל". יו"ר הכנסת: "תחזור בך"
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ יואב קיש (הליכוד) חזר שוב על הטענה שהליכוד ניהל משא ומתן מול רע"מ רק על חוק בחירה ישירה - אך במפלגה, לדבריו, סירבו לדרישת רע"מ לבטל את חוק קמיניץ. לפני כשבועיים טען יו"ר רע"מ מנסור עבאס כי ראש האופוזיציה נתניהו הציג לו נאום שכתב קיש על שותפות אפשרית בין הליכוד לרע"מ.
עם זאת קיש טען כי לעומת הליכוד, "לבנט התאים להיכנע לרע"מ בגלל השאפתנות שלו, האמביציה האישית חסרת המעצורים וחסרת הגבולות". הוא תקף את בנט: "נפתלי בנט מסוכן לישראל - אין לך אידיאולוגיה. אתה פשוט מסוכן לישראל כי אתה תעשה כל דבר כדי לשמור על הכיסא שלך".
הקואליציה החרימה את ההצבעה בדיון "40 חתימות", שאינה בעלת משמעות, זאת לאחר שהאופוזיציה לא הסכימה להתקזז עם הקואליציה - ששלושה מחבריה נעדרים מהדיון מסיבות שונות. בשל כך, ובהיעדר רוב לקואליציה, לא יעלו להצבעה מספר הצעות חוק ותיקונים לחוק שהיו אמורים לעלות לדיון במליאה. בקואליציה ביקרו את התנהלות האופוזיציה והזכירו כי בהצבעות הרבות על התקציב הסכימו להתקזז עם חברת הכנסת מאי גולן מהליכוד, שלא חשה בטוב.
"מפלגות האופוזיציה שוברות פעם נוספת שיאים והפרה בוטה של כללי התנהלות ויחסי אנוש בסיסיים. היום הם בחרו, ולא בפעם הראשונה, שלא לקזז ח"כים באבל וחברת כנסת חולה. הרצון שלהם לשתק את עבודת הכנסת ולפגוע באזרחי ישראל, קיבל היום הוכחה נוספת שנתניהו וחבריו בחרו להיות אופוזיציה לא רק לממשלה, אלא למדינה כולה. ככה זה כשהקטנוניות גוברת על האנושיות", מסרו חברי הכנסת עידית סילמן ובועז טופורובסקי מהנהלת הקואליציה.
יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, אמר כי "הקואליציה נחלה היום תבוסה נוספת במליאה. כל השאר - תירוצים. שוב הוכח שהממשלה תלויה לחלוטין ברע"מ. בלעדיה אין לה רוב. הם פועלים בדורסנות חסרת תקדים, ועכשיו זועקים את זעקת הקוזאק הנגזל".
פורסם לראשונה: 16:34, 08.11.21