עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן, התייחס בצהריים (יום ראשון) בנאום לתקיפה הישראלית בנמל חודיידה, ואמר כי "ישראל רצתה להציג את האש הבוערת ולהראות לציבור הזועם שלה שהנחיתה מכה על תימן. המטרה שלה הייתה לפגוע בעמנו - כחלק מהמלחמה הכלכלית והצבאית שמנהלים נגדנו האמריקנים".
תיעוד מהשריפות בנמל חודיידה, אחרי התקיפה

וכך נראית התקיפה מהתיעוד שפרסם צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים
עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים
2 צפייה בגלריה
נמל חודיידה
נמל חודיידה
האש בנמל חודיידה, שלהטה שעות אחרי התקיפה
(צילום: AFP)
לדברי אל-חות'י, "האויב כבר הכריז על פשיטת רגל של נמל אילת. הפעולות של תימן הסבו לו הפסדים גדולים. עם תחילת החודש העשירי במלחמה, האויב זקוק ליותר לחץ והרתעה כדי להפסיק את התוקפנות".
אל-חות'י אמר כי תקיפת הכטב"ם בתל אביב, שבה נהרג יבגני פרדר, הייתה למעשה "השלב החמישי" של החות'ים בהסלמה נגד ישראל - שלא הוכרז רשמית. "פנינו לשימוש בנשק חדש במבצע 'יפו'", אמר. "הכטב"ם הזה הוא כלי נשק מתקדם, עם יכולות ברורות ברמה הטקטית והטכנית, עם טווח ארוך ויכולת הרס שעולה על כל כלי טיס אחר".
לדברי מנהיג החות'ים, "אחינו בהתנגדות הפלסטינית בחרו את השם 'יפו' לכטב"ם. הגעתו למרכז מנהלי בסיסי הטרידה את האויב. אנחנו מכריזים כי תקיפת יפו (תל אביב) היא תחילתו של השלב החמישי של ההסלמה - ואנחנו רואים בכך משוואה חדשה".
הוא הוסיף: "הייתה לתקיפה השפעה על ישראל, האיום לא היה צפוי. המבצע מתימן מהווה תקדים למבצע מחוץ לפלסטין. הכטב"ם הוא מתוצרת תימן ושוגר על ידי כוח תימני. הסכנה והאיום יימשכו בתל אביב' והמשוואה החדשה מעידה בבירור כי כל מי שהגן על האויב נכשל. האמריקנים, הבריטים, מדינות אירופה והסוכנים הערבים לא הצליחו למנוע מהאיום להגיע לישראל. אנו שמחים על הקרב הישיר עם האויב הישראלי".
בהודעה הבוקר של יחיא סריע, הדובר הצבאי של המורדים החות'ים בתימן, שבה לקח אחריות על ירי טילים בליסטיים לעבר "מטרה חיונית" באילת, לא הודיעו הכוחות החות'יים על עלייה ב"שלבי ההסלמה" שקבעו במלחמה מול ישראל, לאחר התקיפה הדרמטית אמש.
במסגרת "שלב ההסלמה הרביעי" נגד ישראל הכריזו החות'ים על תקיפת ספינות הנמצאות בבעלות חברות המשתפות פעולה עם ישראל בכל מקום שאליו יצליחו להגיע, כולל בים התיכון.
מיד אחרי התקיפה אתמול החלו הגורמים החות'ים לאיים בתגובה נגד ישראל - והאיומים נמשכים גם בשעות האחרונות. הבוקר אמר חבר הלשכה המדינית של "אנסאר אללה" (החות'ים בתימן), מוחמד אל-בוחיתי, לערוץ אל-ערבי: "יש כמה מטרות חיוניות ורגישות בישראל שנתקוף. נכריז על פעולותינו כשהן יבוצעו".
מבצע "יד ארוכה" שלב אחר שלב
יש לציין כי גם על שיגור הכטב"ם לעבר תל אביב עדכנו החות'ים רק לאחר "הצלחת המבצע האיכותי", כלשונם, שנגמר בהירצחו של יבגני פרדר ובפציעתם של אחרים. אחרי הירי הבוקר לאילת ואחרי תקיפת הכטב"ם בסוף השבוע, אחת האופציות לתגובה של החות'ים לתקיפת חודיידה יכולה להיות ירי מתימן לעבר "יעדים רגישים", כפי שהם מכנים זאת, בשטח ישראל. זה יכול לכלול ירי תגובה מסיבי, או פחות, לעבר יעדים שהם כבר תקפו לטענתם כמו אילת, חיפה או תל אביב. עם זאת, אין לשלול את האפשרות שינסו "לאתגר" ולתקוף יעדים חדשים, הנמצאים בבנק המטרות שלהם.
החות'ים מקבלים תחמושת מאיראן, וברשותם דגמים שונים של כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים, שבחלקם כבר נעשה שימוש נגד ישראל.
מעבר ל"שלב ההסלמה החמישי" נגד ישראל, כפי שהכריז מנהיג החות'ים, עשוי לכלול איום של תקיפות בשטח ישראל, שימוש בכלי נשק חדשים או איומים נוספים בזירה הימית. מקורות צבאיים בצנעא מסרו בסוף השבוע לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, כי הנשק (הכטב"ם) ששימש את החות'ים בתקיפה בתל אביב הוא אחד מכלי הנשק של "השלב החמישי" - וכי לכוחות החות'יים "הפתעות צבאיות רבות". "התקיפה בתל אביב היא רק תחילת התקיפות מעבר לקווי האויב", איימו.
על פי הערכות צה"ל, הכטב"ם שפגע בתל אביב הוא מדגם סימאד 3 - כטב"ם מתאבד, שלפי כלי תקשורת בעולם הערבי יכול לטוס למרחק של בין 1,500 ל-1,700 ק"מ. לפי דיווחים בעולם הערבי, החות'ים השתמשו בו כבר ב-2018, והוא הוצג רשמית ב-2019. בעבר הודיעו החות'ים שתקפו באמצעותו את נמל התעופה אבהא בדרום סעודיה, ונעשה בו שימוש גם במתקפה על אבו דאבי ב-2022.
בהצהרתו ביום שישי אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי כי הכטב"ם "חדר מכיוון הים, ממערב, ושוגר להערכתנו מתימן. מדובר בכלי טיס איראני ששודרג. איראן תומכת, מממנת ומחמשת את שלוחותיה באזור. איום הכטב"מים הוא איום שאיתו אנחנו מתמודדים מתחילת המלחמה, עד היום שוגרו רק מתימן עשרות כטב"מים. רובם יורטו על ידי כוח אמריקני והשאר יורט על ידי מטוסים או מערכות הגנה של חיל האוויר".