הלו"ז השבועי של ראשי הזירות בחטיבת ההפעלה של אגף המודיעין בצה"ל מוקדש ברובו למלחמה שמתרחשת כאן ועכשיו. מלחמה שבשנה ממוצעת שלה צה"ל משגר כמות פצצות וטילים שמתקרבת בהיקפה לשבוע של מבצע צבאי גדול בעזה, כמו שומר החומות או עמוד ענן, מינוס האזעקות והרקטות על ערי ישראל.
תקיפה ברצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות"

מלחמה שעוברת אבולוציה מרתקת. בצוק איתן צה"ל נמנע, כמו ביתר המבצעים בעזה מאז עופרת יצוקה, להפעיל תמרון קרקעי יבשתי בעומק הרצועה. המודיעין היה מעולה כבר אז, בעיקר הטקטי, ובהתאם גם יכולות חיל האוויר.
באחד מימי המבצע הגיעו קציני המבצעים ונציגי חיל הים לשר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון כדי שיאשר מבצע מרהיב נגד קומנדו חמאס, על חופי הרצועה. המבצע תוכנן בקפידה וכלל פשיטה חשאית של לוחמי שייטת 13 מהים, ונסיגה מהירה. יעלון נדלק, כמעט התאהב, אבל ויתר ברגע האחרון, כשגילה שתקיפה אווירית של אותם יעדים תשיג את אותה המטרה.
כיום, מספרים שלושת אלופי המשנה של חטיבת ההפעלה, הדילמות הללו השתנו. אם יש בסוריה מטרה חשובה שצריך לתקוף במסגרת המלחמה שבין המערכות (המב"מ) השאלה היא אם לתקוף אותה בסייבר או בהפצצה אווירית? או בכלל בקמפיין משולב שכולל גם זרוע מדינית, לחץ כלכלי ופעולות חישוף והונאה "בלי לירות כדור אחד"?
7 צפייה בגלריה
ראשי זירות רז"רים רזרים מודיעין צה"ל חטיבת ההפעלה הפעלה
ראשי זירות רז"רים רזרים מודיעין צה"ל חטיבת ההפעלה הפעלה
ראשי הזירות של חטיבת ההפעלה
אלה הדילמות שעוסקים בהן מדי יום ולילה אל"מ ש', שעומד בראש הזירה הצפונית של חטיבת ההפעלה, אל"מ ח', ראש הזירה הפלסטינית, ואל"מ ר', ראש זירת העומק שאחראית על איראן. הם הקצינים שמחברים בין המודיעין למבצעים, וללא המב"מ, סביר להניח שהיו עסוקים רוב היום בעוד סיבוב של הכנות למלחמה הרגילה הבאה. "בלי המב"מ היינו עוד גוף מטה חלבי שבונה עצמו למלחמה. היום אנחנו מציירים מטרות, אבל לא כדי לשמור אותן בצד ליום קרב", העיד אל"מ ש'.

האיראנים רגישים, בחמאס משתקמים

חטיבת ההפעלה באגף המודיעין הוקמה כלקח מאחד הכשלים המרכזיים של מלחמה לבנון השנייה. "היה מודיעין רלוונטי, אבל הוא לא תורגם למלחמה", ציינה אל"מ ר'.
מאז תקיפת המב"מ הראשונה באזור דמשק בתחילת העשור הקודם, שאחריה הגיעו אלפי תקיפות חשאיות של ישראל ברחבי המזרח התיכון נגד התעצמות צבאות הטרור, צה"ל מתקשה לשווק לציבור את העשייה המבצעית שמתנהלת מסביב לשעון, בשקט, בשש זירות שונות ובכל ממד אפשרי. העובדה הזאת מתסכלת גם את הרז"רים (ראשי הזירות), ולא מסיבות של קרדיט, כפי שיתברר בהמשך.
תקיפת המב"מ הראשונה, ארכיון

התנאי העיקרי לפעולות האלו, שבלב העשייה של אלופי המשנה, הוא החשאיות, ללא נטילת אחריות כלשהי. במובן מסוים זה עקב אכילס, שכן הציבור לא יודע שהשקט הביטחוני היחסי בעשור האחרון לא מגיע "בחינם".
שלושתם עדים לעתים לוויכוחים סוערים עם עמיתיהם באמ"ן, במוסד או בחיל האוויר, שמגיעים להכרעה על שולחנו של הרמטכ"ל, ולפעמים גם לשולחנות שר הביטחון וראש הממשלה. "באחד הוויכוחים רצינו לפעול נגד מטרה חשובה, והגענו לרמטכ"ל שיכריע אם לעשות זאת עם זוג מטוסי קרב עמוסים בפצצות, עם קמפיין מדורג, או שילוב ביניהם", סיפר אל"מ ש'.
"במקרים רבים אנחנו מביאים פתרונות שהם לא בהכרח קינטיים, כלומר כוללים הטלת חימוש. ברוב המקרים המבצעים הם בלי לשגר שום פצצה או טיל, ועדיין משיגים אפקט עוצמתי יותר מפעולה קינטית", הוסיף ש'. "תקיפה קינטית לעולם לא תשיג לבדה את האפקט הנדרש, לכל היותר אפקט מוגבל".
7 צפייה בגלריה
חמינאי. האיראנים רגישים יותר למבוכה מאשר גורמי אויב ערבים
חמינאי. האיראנים רגישים יותר למבוכה מאשר גורמי אויב ערבים
חמינאי. האיראנים רגישים יותר למבוכה מאשר גורמי אויב ערבים
(צילום: AP)
במהלך הדיונים על תקיפה אפשרית של אויב כזה או אחר, מתחשבים גם גורם מפתיע. "אני רוצה אויב מורתע ומוחלש, אבל לא מושפל. לכן, מידת המבוכה שתיגרם לאויב נלקחת בחשבון בכל מבצע", הסביר ש'. "האיראנים, למשל, רגישים יותר למבוכה מאשר גורמי אויב ערבים".
"תמיד יש מתח בהחלטות שלנו בין הרצון לשמור על שקט יחסי לבין הרצון לפגוע בהתעצמות חמאס", אמר אל"מ ח', שמתוקף תפקידו כראש הזירה הפלסטינית פוגש גם חלק מהפעולות של זירות העומק והצפון אצלו בגזרה. כמו למשל, שיגור המל"ט האיראני עם אמצעי לחימה לפעילי טרור ביהודה ושומרון, פעולה שסוכלה והותרה לאחרונה לפרסום.
"באמצע אנחנו מחליטים לא מעט על מבצעי שיבוש ועיכוב, עם לא מעט העברות מסרים בדרכים שונות", הוסיף ח'. "חמאס חושב כיום פעמיים לפני שהוא מפעיל כוח, ומתמקד יותר במאמצי השיקום".

"תקיפת מתקני הגרעין לא תהיה רק עם מטוסים"

אל"מ ר' מזירת העומק מסתכלת על מפת המזרח התיכון ומחייכת. האסטרטגיה האיראנית – להתפשט בכל המרחב, מתמיכה במורדים החות'ים בתימן, דרך תקיפת יעדים באמירויות ובסעודיה ועד להתבססות שמתחילה להציק לאסד בסוריה – יצרה קשת של בריתות ומפגשי אינטרסים נגד משטר האייתוללות.
7 צפייה בגלריה
ראשי זירות רז"רים רזרים מודיעין צה"ל חטיבת ההפעלה הפעלה
ראשי זירות רז"רים רזרים מודיעין צה"ל חטיבת ההפעלה הפעלה
מול מפת המזרח התיכון. בזכות האסטרטגיה האיראנית נוצרה קשת של בריתות ומפגשי אינטרסים
הטריז הזה יצר מהלכים משותפים גם בזירה המודיעין בין ר' וחבריה באמ"ן לעמיתים מצבאות אחרים. אלה מהלכים שעד לפני מספר שנים נראו בדיוניים. כשמוסיפים לזה את ברית ההגנה האווירית המשותפת וחסרת התקדים בין צה"ל למדינות ערב השכנות, שיצאה לאחרונה מהארון, מקבלים מזרח תיכון חדש בהחלט.
במסגרת היחסים החדשים האלה ביקר במרוקו בחודש שעבר ראש חטיבת ההפעלה, תא"ל ג', ביקור גלוי, ולא כדי לרכב על גמלים בסהרה. "זה יוצר לנו יכולות נוספות כדי לזהות בעיות מוקדם יותר, לייצר עליונות בהגנה מראש, וזה קורה בדברים הכי פרקטיים שאפשר לדמיין", סיפרה ר'.
לצד העיסוק הממושך נגד ההתבססות האיראנית במזרח התיכון, אל"מ ר' נדרשה לקחת חלק מרכזי בהכנות המחודשות של צה"ל לאופציה הצבאית נגד מתקני הגרעין האיראניים, לאור ההסכם המתגבש בין טהרן למעצמות.
ר' זוכרת היטב את הסיבוב הראשון, לפני כעשור, שבו צה"ל הגיע לרמת מוכנות גבוהה ויקרה, עלויות של מיליארדי שקלים, למתקפה על מתקני הגרעין האיראני. מודיעין טוב עולה הרבה כסף, והשאלה המתבקשת היא אם המדינה הקצתה לכך מספיק משאבים או שמדובר בלא מעט הצהרות ישראליות.
7 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות איראניות. "תקיפה של מתקני הגרעין לא תהיה רק עם מטוסים שמפילים פצצות מהאוויר"
(צילום: EPA)
"יש לי מספיק משאבים בשביל המשימה הזאת", הצהירה אל"מ ר'. "בעיני זה לא מועד ב' לעומת הפעם הקודמת. הרכיבים נראים כיום אחרת, יש לנו היום יותר ידע, והניסיון המבצעי שרכשנו במבצעי המב"מ מלמד מאוד כשאנחנו מאיצים כעת את ההכנות לאופציית התקיפה באיראן. זה ניסיון שנכנס פנימה להכנות, אבל צריך לזכור – גם תקיפה של מתקני הגרעין לא תהיה רק עם מטוסים שמפילים פצצות מהאוויר".
הפעילות במתחם הסייבר, מבהיר ומדגיש אל"מ ח', היא לא רק בצד הישראלי, אלא גם אצל האיראנים. "גם הצד האדום, כלומר האויב, נהיה יותר דיגיטלי ומרושת עם השנים".

למה לא חוסלו צלפי חיזבאללה?

ביולי 2020 הייתה הצצה, בעיקר בדיעבד, לאחת הדילמות המורכבות שצמרת צה"ל עמדה בפניהן בתפר הדק שבין חשאיות המב"מ לפעולות גלויות שמעל סף השקט. חוליית צלפים של חיזבאללה הגיעה בשעת בוקר מוקדמת למורדות הלבנוניים של הר דב, וטיפסה, בחום כבד וביכולת מרשימה, לעבר קווי הרכס שבשליטה ישראלית.
המודיעין נתן התרעה לכך, והתצפיות זיהו את החולייה בשלב מוקדם. לקראת הצהריים, המחבלים חצו את הגבול נטול המכשול בפסגת ההר, בזמן שכל הכוחות כבר היו דרוכים להשמיד אותם מהאוויר, עם טנקים או עם לוחמי חי"ר.
7 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
מיסוך עשן באזור התקרית
הייתה לכך את כל ההצדקה המבצעית והרציונלית. אויב מובהק שחדר לשטח ישראל חמוש בנשקים, לאור יום, וניצב במארב מנקודת נסתרת אל מול השער של מוצב גלדוילה.
מח"ט הגזרה דאז, אל"מ יהודה ואך, המג"ד שתחתיו, ולוחמי היחידה המובחרת, דרשו שוב ושוב אור ירוק לתקוף את המחבלים. אבל אלוף הפיקוד אמיר ברעם והרמטכ"ל כוכבי, שחזו במתרחש בשידור חי מבעד למסכים בחמ"ל, הורו להם לבצע ירי הרתעה שיבריח את המחבלים – ולא לפגוע בהם.
בקרב הקצינים הבכירים של אוגדת הגליל יש שמשוכנעים עד היום שמדובר היה בטעות, למרות שהתוצאה מאז הייתה שישראל לא נכנסה אף לא ליום או יומיים של הסלמה וקרב בצפון.
7 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית. "סיכול של הצלפים עלול היה אולי לחשוף מקור של אמ"ן"
(צילום: אביהו שפירא)
אל"מ ש' היה בצד שראה על שולחן העבודה שלו את התמונה המלאה, שכללה מבצעים וקמפיינים בקנה נגד יעדים בסוריה ונכסים בלבנון. מבלי להתייחס לאותה דילמה ספציפית, אפשר להניח באיזה צד בוויכוח הוא היה.
"אירועים כאלה דורשים ניהול עדין ומדויק, עם כלים נוספים שיש לנו ולא כולם ידועים לציבור, ואפילו לאויבנו. ההמלצה הייתה לא לקפוץ על המוקש, ולהציע חלופה אחרת", אמר ש'. חברו, אל"מ ח', הוסיף: "במצבים כאלה, סיכול של הצלפים היה עלול אולי לחשוף מקור של אמ"ן".

דאעש חי וקיים – גם בסוריה

גל הטרור הנוכחי החל בשני פיגועים רצחניים שביצעו מחבלים המזוהים עם דאעש בבאר שבע ובחדרה. פעילי המדינה האסלאמית לא נדרשים להכוונה או מימון חיצוני כדי לפגע. מספיק תא רדום, לעתים של אדם אחד בלבד, לצד נשק זמין כמו סכין, רובה או מכונית לדריסה, ומעט השראה – כדי לצאת ולפגע בשם המדינה האסלאמית.
עם הקושי המודיעיני הזה מתמודדים כיום באמ"ן, בעיקר באמצעות הגברת הניטור ברשת אחר פעילים פוטנציאליים, וגם במעצרי מנע מנהליים. "אני לא מזהה התעוררות משמעותית של דאעש באיו",ש אבל אנחנו בעיצומו של אירוע ועדיין לא ניתן להבטיח שהוא מאחורינו", אמר אל"מ ח'.
7 צפייה בגלריה
דאעש בסוריה, ארכיון. הם עדיין במדינה, גם סמוך לגבול עם ישראל
דאעש בסוריה, ארכיון. הם עדיין במדינה, גם סמוך לגבול עם ישראל
דאעש בסוריה, ארכיון. הם עדיין במדינה, גם סמוך לגבול עם ישראל
(צילום: רויטרס)
"דאעש עדיין נוכח בדרום סוריה, גם במרחב דרעא שלא רחוק מהגבול בגולן", הבהיר אל"מ ש'. "אחת לשבוע הם תוקפים שם, ולפני מספר חודשים הם תקפו שיירה רוסית והרגו בה קצין בדרגת סא"ל".

"מתוך 30 קצינים – רק חמישה נשארו"

אם יש נושא שמדאיג את שלושת ראשי הזירות בחטיבת ההפעלה לא פחות מהאיום האיראני או התעצמות חיזבאללה בטילים מדויקים – זה האיום על כוח האדם שלהם. גם בקרב על הישארות קצינים איכותיים ביחידה, וגם בקרב על תודעת הציבור.
"הביקורת הציבורית על הצבא סביב סוגיית השכר והפנסיות בשנה-שנתיים האחרונות היא דבר בריא במדינה דמוקרטית, אבל חייבים לשים אותה בקווים ובנתונים הנכונים", אמרה אל"מ ר'.
בהמשך היא דיברה מדם לבה, והטונים קצת השתנו. "אני יותר מחוששת שקצינים צעירים באמ"ן לא יעשו יותר את הבחירות שאנחנו עושים. לרבים מאתנו יש אפשרויות טובות בחוץ, ואנשים עובדים פה בקריה 24/7. אם תהיה בעזריאלי תראה את קומה 11 שלנו מוארת כל לילה, כל הלילה".
אל"מ ש' כבר חריף יותר, ומודה שאנשי קבע צעירים איכותיים נמלטים מהצבא לחברות היי-טק או לגופי ביטחון אחרים. "מתוך 30 קצינים צעירים שרציתי להשאיר אצלי בזירה בשנתיים האחרונות הצלחתי לשכנע רק חמישה, היתר יצאו לאזרחות".
"כשאתם שומעים מהתקשורת הזרה על תקיפה של חיל האוויר במוצאי שבת, איפה אתם חושבים שהאנשים שלנו היו בשישי בערב, כשכולם יוצאים לבלות?", תהה ש'. "הם כאן בקריה, בחמ"לים ובחדרי התכנון, מוודאים שכל המטרות נכונות, שאין בלתי מעורבים בסביבה, כדי שהמבצע יהיה מדויק".