כלי תקשורת בלבנון פרסמו מברק ששלח כביכול מנהיג חמאס יחיא סינוואר למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שבו הודה לו על התנחומים שהביע על מותו של איסמעיל הנייה בטהרן. לדברי סינוואר, הנייה נהרג בקרב שייזכר כ"אחד הקרבות ההיסטוריים המכובדים ביותר של עמנו".
במברק שיוחס לסינוואר, הוא מודה לנסראללה על הסולידריות שלו עם עזה, "המתבטאת במעשים מבורכים בחזיתות ציר ההתנגדות". הוא הדגיש בפניו כי חמאס ימשיך "לעמוד איתן" מול ישראל, ויישאר נאמן ל"דם הקדושים".
סינוואר הוסיף גם כי חמאס ימשיך לדבוק בהתנגדות עד ל"גירוש הכיבוש מארצנו והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים".
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר חסן נסראללה
יחיא סינוואר חסן נסראללה
סינוואר ונסראללה
(צילום: AP)
בינתיים, לפי רשת א-נהאר הלבנונית, חיזבאללה החל אתמול לבקש מתושבי עיירות הגבול בדרום לבנון לפנות אותן עקב "צפי לפעולות ישראליות נרחבות, עם העלייה ברמת האיומים וההיערכות למלחמה". מפרוץ המלחמה עזבו יותר מ-100 אלף תושבים את דרום לבנון, אך רבים עדיין חיים באזור שבו מתמקדת ישראל בתקיפותיה.
רק שלשום פרסם חמאס ברכה חריגה מסינוואר לנשיא אלג'יריה, אחרי שלא פורסמה התבטאות פומבית כלשהי של מנהיג חמאס מאז תחילת אוקטובר. סינוואר, נזכיר, משמש כראש הלשכה המדינית של חמאס במקום הנייה שחוסל בטהרן, ולפיכך אמור לנהל גם את הקשרים הדיפלומטיים של הארגון.
בהודעתו לנשיא אלג'יריה, נכתב כי סינוואר מברך אותו על בחירתו מחדש, וכי הוא "חזר על הערכתו לתפקיד האלג'יראי בעמידה לצד העם הפלסטיני, ובהגנה על זכויותיו בפורומים בינלאומיים".
מפרוץ המלחמה, נציין, פרסם סינוואר רק עוד הצהרה רשמית אחת - לקראת סוף אוקטובר - אז אמר כי יסכים ל"שחרור מיידי של השבויים" - תמורת כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא. בנוסף, דובר צה"ל חשף תיעוד אחד בלבד של סינוואר מאז 7 באוקטובר, שבו הוא נראה צועד במנהרה בימים הראשונים למלחמה - לצד משפחתו.

מתקשר עם העולם באמצעות שליחים

בחודש שעבר נחשפו פרטים מהמצוד הנרחב שמנהלת ישראל אחר מי שנחשב לאדריכל הטבח בעוטף, ושעדיין לא נתפס גם אחרי 11 חודשי לחימה. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אף אמר כי ארצות הברית משתפת פעולה עם ישראל במצוד ומפעילה צוותים מיוחדים כדי ללכוד ולהרוג את מנהיג חמאס - לרבות ציוד מתוחכם שהביאו עימם, רדאר חודר קרקע, כדי לנסות ולאתר אותו מתחת לאדמה.
סינוואר במנהרה בתחילת המלחמה
(צילום: דובר צה"ל )

סינוואר, לפי הערכות, מצליח להתחמק בין היתר באמצעות הימנעות משימוש באמצעי תקשורת אלקטרוניים כבר תקופה ארוכה. למרות זאת, לפי גורמים אמריקנים הוא כן שוחח עם בכירי חמאס אחרים באמצעות טלפונים סלולריים ולווייניים מהמנהרות בשלבים מוקדמים יותר של המלחמה – והוא גם הצליח לחמוק ממה שב"טיימס" תיארו כ"רשת מודיעין מתוחכמת".
סינוואר, כך מעריכים בארה"ב ובישראל, עומד בקשר עם העולם באמצעות רשת של שליחים בשר ודם – שאופן הפעולה שלה נותר בגדר תעלומה. ב"טיימס" השוו את דפוס הפעולה שלו לזה של מנהיג ארגון הטרור אל-קאעידה אוסמה בן לאדן, שהצליח לחמוק כמעט עשור אחרי פיגועי 11 בספטמבר מידה הארוכה של ארה"ב – עד שחוסל בסופו של דבר בפקיסטן. ב"טיימס" ציינו כי עבור גורמים אמריקנים וישראלים המצוד אחר סינוואר "מתסכל" אף יותר מזה שהיה אחרי בן לאדן – כיוון שבניגוד לבן לאדן בשנותיו האחרונות, סינוואר כן ממשיך לנהל באופן אקטיבי את הפעילות הצבאית של חמאס.
הלחץ על סינוואר אמנם מקשה עליו לתקשר עם מפקדים צבאיים בארגון הטרור ולנהל את הפעילות היומיומית של חמאס, אבל גורמים אמריקנים סבורים כי הוא ממשיך לקבוע את האסטרטגיה הרחבה שלו. לסינוואר יש גם כמובן את המילה האחרונה בכל הנוגע למגעים שמנהל חמאס באמצעות המתווכות מול ישראל על עסקת חטופים והפסקת אש, והוא נחשב למנהיג דה-פקטו של הארגון עוד לפני שהוכתר החודש רשמית כראש הלשכה המדינית של חמאס, בעקבות חיסול איסמעיל הנייה בטהרן. דיפלומטים שמעורבים בשיחות המו"מ שנערכו בדוחא ציינו כי נציגי חמאס מתעקשים שהם נדרשים לקבל את עמדתו של סינוואר לפני קבלת החלטות בנושאים גדולים, ובעיתון מדגישים כי סינוואר הוא היחיד שיכול להבטיח שמה שייקבע במו"מ, כלומר שחרור חטופים, ייושם בפועל ברצועת עזה.
לפי ה"טיימס", אם סינוואר יחוסל לא ברור מה יהיו ההשלכות על המגעים לשחרור חטופים: גורמים אמריקנים מאמינים כי הוא עצמו לא מוכן לשחרר את החטופים שמוחזקים בסמוך אליו, על מנת להגן על עצמו מפני מתקפות ישראליות. אם יחוסל בכל זאת, כך מאמינים האמריקנים, הדבר עשוי לגרום ליורשיו העתידיים לרצות עוד פחות להגיע לעסקה עם ישראל. גורמים ישראלים, קטארים, מצרים ואמריקנים אמרו ל"טיימס" כי בניגוד לעבר, כיום היכולת לתקשר עם סינוואר מסובכת יותר: בעבר נהג להשיב למסרים שקיבל בתוך ימים, אבל בחודשים האחרונים התשובות שלו מתקבלות אחרי הרבה יותר זמן.