אחרי כמה שעות של הפוגה, התחדשו הבוקר (יום ה') ההצבעות במליאת הכנסת על תקציב המדינה הדו-שנתי: אחרי שבלילה אושר התקציב לשנת 2021, הח"כים הצביעו החל מהבוקר ובמשך במשך שלוש וחצי שעות על חוק ההסדרים - ובסיום הדיון הוא אושר ברוב קולות. כעת נותר לכנסת להעביר רק את התקציב לשנת 2022. האופוזיציה משכה הרבה מההסתייגויות שהגישה בשל חריגה ממסגרת הזמן, וייתכן שהתקציב יאושר בקריאה שנייה ושלישית כבר הערב. ynet העביר את הדיונים ממליאת הכנסת בשידור ישיר.
ההכרזה על אישור חוק ההסדרים
(צילום: ערוץ כנסת)

מירב כהן על תקציב המדינה
(צילום: משה מזרחי, שמוליק דודפור)

ח"כ ישראל כץ: "תקציב גרוע"
(צילום: משה מזרחי, שמוליק דודפור)

חוק ההסדרים כולל בתוכו שינויים ורפורמות במגוון נושאים, ובהם העלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 ל-65 באופן הדרגתי, אגרות הגודש שייכנסו לתוקף ב-2025, הרפורמה בייבוא מוצרי צריכה לישראל, רפורמת הכשרות ודברים רבים נוספים. כאן תוכלו לקרוא על משמעויות הרפורמות שאושרו בחוק ההסדרים.
לאורך ההצבעה הקואליציה נותרה אחידה וכל ההסתייגויות של האופוזיציה נדחות בזו אחר זו. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הצביע כמה פעמים, בטעות, יחד עם הקואליציה - ועקץ בטלגרם: "קורה שמתבלבלים בהצבעה. תשאלו את כל מי שהצביע לבנט".

"התקציב יותר חשוב מרוטציה"

השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) סיפרה הבוקר לאולפן ynet על מרתון ההצבעות הלילי המפרך שבסיומו אושר התקציב לשנת 2021 והוסר איום משמעותי על הקואליציה. "אנחנו דרוכים לקראת המשך ההצבעות, לא נהיה שאננים", אמרה. "יש לא מעט הצבעות. אני מאמינה שנסיים עוד היום, אבל גם אם נגלוש ליום שישי - שאלו יהיו הצרות שלנו. העיקר שאחרי שלוש וחצי שנים יש תקציב למדינה והממשלה תחזור לפעול בצורה תקינה".
ההצעה המפתיעה של מיקי זוהר לקואליציה
(צילום: ערוץ כנסת)

השרה התייחסה גם לרוטציה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לשר החוץ יאיר לפיד, שאמורה להתקיים ב-2023, וסירבה לקבוע בוודאות כי היא תתקיים. "למדנו שאין דבר כזה ודאות בפוליטיקה", אמרה. "אני מאוד מקווה ומאמינה שזה יקרה. אני חושבת שהשותפים בקואליציה באו לכבד את ההסכמים שעליהם הם חתמו, אבל יותר חשוב מאם תהיה רוטציה זה שיש סוף סוף תקציב למדינת ישראל. בפוליטיקה תמיד יהיו סיכונים, אבל אני חושבת שהבטחנו יציבות למדינת ישראל, תפקוד של הממשלה וכספים שיעברו לנושאים בוערים כמו הכספים לניצולי השואה".
לדבריה, "אני לא נביאה, אבל עד עכשיו חברי הממשלה - למרות השוני ביניהם - הוכיחו שהם מעוניינים שהדבר הזה יעבוד. בכל מבחן שהיה לנו הצלחנו למצוא את המכנה המשותף. במבחן התוצאה העברנו תקציב, יש ישיבות ממשלה, יש מינויים של בעלי תפקידים - ואני מאמינה שזה ימשיך ככה".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט ולפיד בכנסת. "אין דבר כזה ודאות בפוליטיקה"
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומנסור עבאס מסתחבקים במליאת הכנסת
יאיר לפיד ומנסור עבאס מסתחבקים במליאת הכנסת
"שמח שהלילה הארוך הזה לא הרס את ההומור של האופוזיציה". לפיד ועבאס, הבוקר
(צילום: רפי קוץ)
6 צפייה בגלריה
בנט וליברמן מסתחבקים במליאת הכנסת
בנט וליברמן מסתחבקים במליאת הכנסת
בנט וליברמן במליאת הכנסת, הבוקר
(צילום: רפי קוץ)
6 צפייה בגלריה
 בנט, אלקין, לפיד וגנץ במליאה
 בנט, אלקין, לפיד וגנץ במליאה
בנט, אלקין, לפיד וגנץ במליאה, היום
(צילום: רפי קוץ)
עם זאת, כהן הודתה כי צפויים גם לא מעט אתגרים לקואליציה. "אני לא מסתירה את זה שבנט ושקד לא חושבים כמו זנדברג ועבאס, אבל השיח הוא חשוב וגוזר עלינו כל הזמן לדבר עם השונים מאיתנו ולמצוא הסכמות ופשרות".
השרה כהן התייחסה גם למיסוי המשקאות הממותקים, ואמרה כי הדבר לא פוגע בשכבות החלשות. "בעיניי זו לא גזרה", אמרה. "אנחנו רוצים שבן אדם, מכיוון שהוא יותר עני, ישתה יותר משקאות ממותקים? זה לא דבר בריא, מוכרחים לצמצם את זה. זו לא גזרה, בעיניי זו בשורה".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי החגיגות במליאה לאחר אישור התקציב "מצביעות על עד כמה שהאירוע שהיה אמור להיות מובן מאליו בחיים של מדינה הפך להיות אירוע כל כך חשוב. כל אחד שעבד או מכיר איזשהו משרד ממשלתי בשנים האחרונות, ראה עד כמה שותקו פעולות בסיסיות בחיי המדינה ועד כמה הייתה חשוב הקמת הממשלה הזו כדי שהמדינה קודם כל תתחיל לתפקד בצורה תקינה".

כץ: "בנט לא יצמיח פתאום כנפיים"

שר האוצר לשעבר, ח"כ ישראל כץ (הליכוד), התלהב כמובן פחות מהתקציב. "זה תקציב גרוע", אמר. "תקציב של גזרות והעלאות מסים מיותרות ללא צורך". כץ דיבר על התקציבים ההמשכיים שעברו בתקופת הממשלה הקודמת, שבה הליכוד מנע את העברת התקציב לאור המחלוקות הפוליטיות עם כחול לבן, ואמר כי "התקציב שעבר הלילה הוא בסך הכול תוספת של 12 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי של 2021 שהעברתי, בסך 420 מיליארד שקל. אין שום צורך להעלות מיסים מלבד הצורך של מנסור עבאס והתנועה האיסלאמית".
אחרי שתקף את העלאת מחירי המשקאות הממותקים והכלים החד-פעמיים, נשאל כץ האם הוא יודע כמה ישראל מוציאה על טיפול רפואי באנשים עם השמנת יתר, סוכרת נעורים ומחלות אחרות - לצד ההשלכות של הפלסטיק על משבר האקלים. "שמעתי את הדברים האלה מפקידי האוצר, גם לי ניסו למכור את הלוקשים האלה", השיב. "ישבתי על הדברים, הכנתי תוכניות ורפורמות בלי מיסים. אמרתי להם 'מה פתאום אתה מביאים מיסים?', ענו לי 'קיבלנו הוראה מלמעלה, צריך כסף לצרכים אחרים'. אנחנו יודעים שזה לתנועה האיסלאמית. הצמיחה במשק היא מדהימה".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו בכנסת. "בליכוד לא דנו איך להחליף אותו"
(צילום: עמית שאבי)
כשנשאל אם מעמדו של בנימין נתניהו בליכוד ייפגע בעקבות ההצלחה של הקואליציה, השיב כץ: "המצב שהיה כאן לא השתנה. בנט שהתרוצץ להצטלם עם מנהיגים בעולם ולא מעז ללכת לבוחרי ימינה בבחירות שהוא רימה אותם, לא ישתנה ולא יצמיח פתאום כנפיים. הוא ראש ממשלה חלש שאין לו שליטה, שאין לו סדר יום אמיתי. הם יעבירו תקציב כי יש 61 ח"כים שפוחדים מפיזור הכנסת כי אין להם עתיד פוליטי לרובם המוחלט, לפחות לאותן מפלגות שהגיעו מימין. לכן המצב לא ישתנה כאן".
לדברי כץ, "בנט לא שולט במפלגתו בעלת ששת המנדטים, למרות שהציע לראש ממשלת הודו בצורה נלעגת להצטרף אליה. בליכוד לא דנו איך להחליף את נתניהו, דנו איך להחליף את בנט ולהציל את המדינה. אנחנו צריכים כרגע לאחד, לשלב ידיים, לוותר על האגו ולפעול להפלת הממשלה. זה שתקציב יעבור זה לא אומר כלום".
כץ אמר כי לפי כל הסקרים הליכוד היא "מפלגה עוצמתית", ועל כך שנתניהו לא יכול להרכיב ממשלה אמר: "אנחנו רוצים בכנסת הזו, בלי בחירות, לייצר מהפך. זה נראה מורכב אבל היו דברים מעולם. נמשיך לייצר דעת קהל שתביא לנפילת הממשלה, שלא מייצגת את הציבור בישראל בשום תחום ובשום אופן".
(צילום: שחר גולדשטיין, שמוליק דודפור)

(צילום: משה מזרחי, שמוליק דודפור)

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר הבוקר לאולפן ynet כי "אני מאוד מוטרד מהעובדה שמדינת ישראל, עם ישראל, קיבל תקציב אכזרי, כואב, תקציב של העלאת מיסים, תקציב שכל כולו שקרים של הממשלה הזאת. אינסוף סינגפור, מיסים, מכת ברק למיסים, סיפורים". לטענתו, בנט "סיפר לנו סיפורי בדיה על הכלכלה שהוא מבין בה, מה הוא מסוגל לעשות איתה. לא דובים ולא יער - העלאת מיסים, להכביד על החולים, על הפריפריה, על הילדים, שום בשורה אמיתית חברתית. תקציב הוא דבר טוב. אבל תקציב זה אמצעי, זה לא מטרה. הממשלה המשונה הזאת שאין שום דבר שמאחד בה הפכה את עצם העברת התקציב למטרה בפני עצמה, אנשים לא מבינים מה המטרה של התקציב, לכן הוא נראה איך שהוא נראה".
בפתח ישיבת המליאה הבוקר הציע חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד: "אם נגיע להסכמה שכל שקל שמועבר לתנועה האיסלאמית ורע"מ יועבר במנגנון פריטטי בין הקואליציה לאופוזיציה, שיפקח על הסכמים כדי שלא תהיה זליגת כספים לחמאס בעזה, נמשוך את כל ההסתייגויות ונאפשר לכם להעביר את התקציב". שר החוץ לפיד השיב לו: "אני שמח לראות שהלילה הארוך הזה לא הרס את ההומור של האופוזיציה. התשובה היא לא, תודה רבה". חברי האופוזיציה טוענים בימים האחרונים שברע"מ משתמשים בכספי הקואליציה לטובת גופים שמזוהים עם חמאס, טענה שבקואליציה דוחים בתוקף ויו"ר רע"מ מנסור עבאס מכחיש.
תקציב המדינה לשנת 2021 שאושר לפנות בוקר בכנסת הוא הראשון שמאושר מאז מרץ 2018. תקציב 2021 היה המשוכה הגבוהה ביותר מבחינת הקואליציה, אולם עם אישורו הוסר האיום בפיזור הכנסת והקדמת הבחירות. ליתר ביטחון, בקואליציה לקחו מקדם זמן של שבוע שלם לפני המועד האחרון האפשרי לאישורו - 14 בנובמבר. ללא אישור כזה, ממשלת בנט-לפיד הייתה מתפרקת.
6 צפייה בגלריה
חברי הקואליציה חוגגים את העברת תקציב 2021 במליאת הכנסת
חברי הקואליציה חוגגים את העברת תקציב 2021 במליאת הכנסת
חגיגות הקואליציה במליאה, הלילה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הלילה אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית. בהצעת החוק תמכו 61 מול 59 שהתנגדו. באופוזיציה ביקשו לראות בהצבעה כהצעת אי אמון, ובעקבות זאת נערכה הצבעה שמית. לאחר מכן אושר התקציב לשנת 2021, שתסתיים בעוד פחות מחודשיים. גם הפעם הצביעו 61 בעד לעומת 59 נגד.
לאחר אישור תקציב 2021 אמר בנט: "יום חג למדינת ישראל. לאחר שנים של תוהו ובוהו - הקמנו ממשלה, התגברנו על הדלתא, ועכשיו, ברוך השם, העברנו תקציב לישראל. ממשיכים קדימה בכל הכוח".
פורסם לראשונה: 10:04, 04.11.21