1 צפייה בגלריה
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר, ניצן דרור)
לטיף אבו לטיף, שעומד בראש ארגון הפשע של המשפחה, נעצר הבוקר (יום ראשון) לצד מהנדס וקבלן בחשד לסחיטה באיומים של קבלנים אחרים. לפי החשד, מטרת הסחיטה הייתה לשדל את הקבלנים לוותר על מכרזים שבהם זכו מטעם אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון (אהו"ב), כולל מכרז לביצוע עבודות עפר בהיקף של כ-25 מיליון שקל בבית ספר לשוחרים בכרמיאל.
קצין בכיר בלהב 433 אמר ל-ynet: "חלק מהפרויקטים הם בעלי אינטרס לאומי וביטחוני שנתקעו בגלל שאנשי אבו לטיף לא מאפשרים לקבלנים שלא זכו מטעמם לבצע את העבודה ואז סוחטים את הקבלן שמדיר את רגליו מהפרויקט שזכה בו".
האחים לבית משפחת אבו לטיף
מעצרו של לטיף אבו לטיף מתרחש על רקע פרשת "המיליארד השחור" שבמסגרתה הצליחה המשטרה לפגוע בצורה קשה בארגון הפשע, שנחשב לאחד מהחזקים ביותר בישראל. לטיף אבו לטיף הוא האח השני במשפחה שנעצר, אחרי מעצרו של נידאל אבו לטיף שמואשם בתקיפה.
לפי החשד, אבו לטיף, המהנדס והקבלן סחטו באיומים את הקבלנים כך שיוותרו על זכייתם במכרז ויעבירו את ביצוע העבודות לידי הקבלן החשוד - שהנו "קבלן בית" של ארגון אבו לטיף. הקבלנים אף הודיעו למשרד הביטחון כי הם מוותרים על זכייתם במכרז בעקבות האיומים.
"בשל האיומים המתוארים, עד לרגע זה, ובחלוף שנתיים מאז פרסום המכרז, טרם החלו העבודות במקום", נמסר מהמשטרה באשר לעבודות בבית הספר לשוחרים. "בהמשך, אחד הקבלנים הזוכים במכרז התלונן על איומים נוספים שקיבל מהחשודים וזאת לאחר שזכה פעם נוספת במכרז משרד הביטחון בעבודות להקמת המכשול בגבול לבנון".
מהמשטרה נמסר כי "היום בבוקר שוטרי היאל"כ בלהב 433 בסיוע לוחמי החטיבה הטקטית במג"ב, ימ"ר צפון ויחידות מיוחדות נוספות עצרו את החשודים - ראש ארגון הפשע בן 52 מראמה, 'קבלן הבית' של ארגון הפשע בן 34 מירכא והמהנדס בן 58 מנהריה. החשודים מובאים בשעה זו לחקירה במשרדי היחידה, בסיומה ובהתאם לממצאיה, יובאו לדיון בהארכת מעצרם בבימ"ש השלום בראשון לציון".

כך פוענחה פרשת "המיליארד השחור"

בנובמבר 2021 הגיע תושב הצפון למשרדי היחידה המרכזית של מחוז הצפון במשטרה וביקש להתלונן על סחיטה. הוא נכנס לחדר ובמשך יותר מארבע שעות גולל מסכת ארוכה של סחיטות, במעורבות של ארגוני פשיעה מכל רחבי הארץ.
עשרות פגישות בשנה שחלפה מאז הביאו למעצרים ולכתבי אישום נגד 12 חברים בארגון הפשיעה של משפחת אבו לטיף.
לפני שנה וחצי נכנס אדם למשרד היחידה המרכזית במחוז הצפון והתלונן על סחיטה. "הוא התחיל לגולל את סיפור חייו. סיפר על המקצוע שלו, ותיאר שקבוצה עבריינית מעכו נכנסה בכפייה לעסק שלו והחלה לסחוט אותו באיומים", תיאר רפ"ק יהב חנוך, שליווה את החקירה מהרגע הראשון.
"שיטת הסחיטה מתחילה כסיוע תמים, כעזרה לבעל עסק שנקלע לקושי או למצוקה, ואז אומרים לו שהוא הופך להיות תחת חסותו של הארגון שסייע לו", הוסיף רס"ר מורן יגר. "מדובר באיש מקצוע מאוד מוכשר, מנוסה, שהצליח להרוויח טוב, וזה היה הפתח לארגוני הפשע להשתלט לו על העסק".
תיעוד מיום המעצרים של ארגון אבו לטיף
(צילום: דוברות המשטרה)

ביקור מקרי של בן משפחה של עובדת שלו, שנחשף להיקפי העסק המשגשג, הובילו לאירוע הראשון שהחל את מעגלי הסחיטה. במשך חצי שנה הוא שילם לחברי הכנופיה הקטנה מעכו מאות אלפי שקלים. אחרי תקופה, הם הלכו לשיחת בוררות אצל משפחת ג'רושי ברמלה – שגם היא החלה להתערב בעסק.
משפחת ג'רושי דרשה ממנו או לשלם לה חצי מיליון שקלים או להכניס נציג של הארגון כשותף בעסק. "כדי להימנע מהתשלום הוא פנה למשפחת אבו לטיף לסיוע וקבלת חסות, וכאן הוא נאלץ לשלם חצי מיליון שקלים בהתחלה כדמי 'קבלה' ו'פטור' מהתשלום לארגון הפשע מהמרכז".
"המקרה הזה שונה מאחרים בכך שעד המדינה עבר כחפץ מארגון פשע לארגון פשע, ותמיד אחרי העזרה מגיע החשבון", תיאר רס"ר יגר. "במקרה של העד הזה הוא התחיל מארגון קטן ומקומי וסיים בארגון ארצי גדול. דרשו ממנו כסף וכניסה לעסק, ופשוט השתלטו לו על העסק".