אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" מדווח היום (ג') כי סגנית הנשיא קמלה האריס, שתחליף את ג'ו ביידן במרוץ לנשיאות ארה"ב מול דונלד טראמפ, מתכוונת לקרוא לראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש הצפוי ביניהם השבוע לסיים את המלחמה בעזה.
3 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
נתניהו והאריס. "הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים"
(צילום: יואב דודקביץ', gettyimages)
האריס, שתיפגש עם נתניהו בבית הלבן בהמשך השבוע – לא ברור עדיין באיזה יום בדיוק – מתכוונת לפי הדיווח לדון עם נתניהו במגעים לעסקת חטופים. היא תבהיר בפניו כי היא מחויבת לביטחונה של ישראל ולזכותה להגן על עצמה, אך לצד זאת תביע כאמור תקווה שהמלחמה תגיע לכדי סיום. "היא תעביר במפגש את עמדתה ולפיה הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים באופן שבו ישראל תהיה בטוחה, כל החטופים ישוחררו, הסבל של האזרחים הפלסטינים בעזה יסתיים – והעם הפלסטיני יוכל ליהנות מזכויותיו לכבוד, חופש והגדרה עצמית".
מסר דומה השמיע הלילה ביידן עצמו, במסר ראשון בקולו מאז שהודיע על החלטתו לפרוש מהמרוץ. "נמשיך לעבוד קשה מאוד כדי לסיים את המלחמה בעזה. אעבוד עם הישראלים והפלסטינים להשיב את כל החטופים הביתה. אני חושב שאנחנו קרובים לעשות את זה", אמר ביידן במסר טלפוני שהושמע באירוע שבו נאמה האריס בפני צוות קמפיין הבחירות שלה הלילה.
סגנית הנשיא אמנם הביעה לאורך המלחמה תמיכה ברורה בישראל, אך הייתה ביקורת יותר כלפיה מאשר הנשיא ביידן – שבעצמו היה ביקורתי למדי כלפי ממשלתו של נתניהו – ובניגוד אליו היא אינה מגדירה עצמה "ציונית". לפי הדיווח כעת ב"פוליטיקו", כבר מתחילת המלחמה אמרה האריס לעמיתיה השונים בממשל, בכללם ביידן עצמו, כי היא מעוניינת שהבית הלבן יפגין דאגה פומבית גדולה יותר לנוכח ההרס והמשבר ההומניטרי בעזה. הדיווח נסמך על אחד מיועציה של האריס, שדיבר בעילום שם.
ביידן מבטיח לפעול לסיום המלחמה עד תום כהונתו, בנאום טלפוני באירוע בחירות של האריס
(צילום: מתוך NBC)

גורם אחר המקורב לסגנית הנשיא אמר ל"פוליטיקו" כי היא מאמינה שעל ארה"ב להיות "קשוחה" יותר מול נתניהו. הגורם ציין כי האריס קראה לגישה "חזקה יותר" בכל הנוגע לניסיון לחתור לפתרון שתי המדינות. אף שהאריס תפגוש את נתניהו, מסר של אי-אמון מסוים היא שולחת בכך שבחרה לא לנהל את הדיון המיוחד בקונגרס מחר בלילה, שבו ראש הממשלה ינאם בפני כנס משותף של חברי בית הנבחרים והסנאט.
האריס, מתוקף תפקידה כסגנית הנשיא, משמשת גם כנשיאת הסנאט ואמורה הייתה לעמוד על הבמה סמוך לנתניהו ולצד יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון. לפי "פוליטיקו" הסיבה לכך שהאריס לא תוכל להשתתף בכינוס המיוחד היא אירוע שתוכנן לה מראש באינדיאנפוליס, הקשור לפעילות של ארגון אחוות הסטודנטים "זטא פי בטא". בדיווח נטען כי האירוע זה תוכנן עוד לפני שמועד הנאום של נתניהו נקבע. כך או כך, ההתנגשות בלו"ז חוסכת ממנה לפי הדיווח את השאלה האם להשתתף באירוע או להחרימו – כפי שדמוקרטים רבים אחרים שמותחים ביקורת על נתניהו מתכוונים לעשות.
לפי רשת NBC מספר הדמוקרטים שמתכוונים להחרים את הנאום עומד על עשרות, ובהם גם מי שהייתה אמורה להחליף את האריס בניהול הישיבה המיוחדת – הנשיאת הזמנית של הסנאט פטי מארי. מארי, סנאטורית ממדינת וושינגטון, אמרה אמש ל-NBC: "השגת הפסקת אש מתמשכת והדדית היא בעלת חשיבות הרת גורל כעת, ואני אמשיך לדחוף לכך שתושג בהקדם האפשרי. אני מקווה שראש הממשלה נתניהו ינצל את ההזדמנות שלו בנאום כדי להתייחס לאופן שבו הוא מתכוון להשיג הפסקת אש – ושלום בר-קיימא באזור".
3 צפייה בגלריה
נאומו הקודם של נתניהו בקונגרס ב-2015. סגן הנשיא דאז, ביידן, כן ישב אז מאחוריו חרף המתיחות הגדולה
נאומו הקודם של נתניהו בקונגרס ב-2015. סגן הנשיא דאז, ביידן, כן ישב אז מאחוריו חרף המתיחות הגדולה
נאומו הקודם של נתניהו בקונגרס ב-2015. סגן הנשיא דאז, ביידן, כן ישב אז מאחוריו חרף המתיחות הגדולה
(צילום: AP)
כיוון שמארי סירבה לקבל על עצמה את ניהול הישיבה (שתנוהל כאמור יחד עם יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ג'ונסון), מי שיחליף אותה לפי הדיווחים בארה"ב הוא הסנאטור בן קרדין ממרילנד. קרדין הוא יהודי-אמריקני ותומך בולט של ישראל. ב-NBC מציינים כי הפעם האחרונה שבה תפקיד הנשיא הזמני של הסנאט מולא על ידי ממלא מקום הייתה באוקטובר 1989, בנאומו של נשיא דרום קוריאה דאז נו טה-וו.
ראוי להדגיש כי גם בצד הרפובליקני לא כל המחוקקים ינכחו בנאום נתניהו, לא בשל חרם מכוון אלא בשל אילוצי לו"ז. בקמפיין של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מסרו היום כי סגנו המיועד, הסנאטור ג'יי די ואנס, לא יוכל להגיע לנאום בשל חובותיו במסגרת אירועי הבחירות. "הסנאטור ואנס עומד איתן לצד עם ישראל במאבקו להגן על מולדתו, להשמיד את איומי הטרוריסטים ולהשיב את החטופים", מסרו בקמפיין.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב נאום ג'יי די ואנס ועידה רפובליקנית ארצית
ארה"ב נאום ג'יי די ואנס ועידה רפובליקנית ארצית
סגנו המיועד של טראמפ, ג'יי די ואנס. גם הוא לא יוכל להגיע
(צילום: JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
לפי הדיווחים בארה"ב, נתניהו צפוי להיפגש ביום חמישי גם עם ביידן. דווח כי נתניהו פועל גם להיפגש עם טראמפ – אך הפגישה עמו טרם סוכמה. אחרי תום כהונתו, נזכיר, טראמפ תקף בחריפות את נתניהו בשורת הזדמנויות – ובריאיון אחד אף השתמש במילת גנאי כלפיו.
בלשכתה של האריס אישרו אחר הצהריים בפני ynet שבפגישה בינה לבין נתניהו היא תעביר את המסר ש"הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים", עם שחרור החטופים והבטחת ביטחון ישראל.
בנוסף אומרים בלשכה שבכירי מדיניות החוץ בממשל ביידן – מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קריבי ושר ההגנה לויד אוסטין – לא צפויים להמשיך בתפקידיהם אם האריס תנצח בבחירות. היועץ לביטחון לאומי שלה, פיליפ גורדון, צפוי במקרה כזה להחליף את סאליבן או לקבל תפקיד מרכזי. אתמול, יצוין, הבהיר בלינקן שפרישתו של ביידן מהמרוץ לא תשפיע על מטרות הממשל בזמן שנותר לו עד השלמת הכהונה – שתסתיים ב-20 בינואר 2025.
דניאל אדלסון השתתף בהכנת הכתבה