אחת המתלוננות נגד אלקלעי: "גער בי, לא הפסקתי לבכות"
(צילום: משי בן עמי)

משרד הבריאות זימן לשימוע לפני השעיה את הגינקולוג הבכיר פרופ' מנחם אלקלעי, לאחר שב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשפו 16 עדויות נגדו על הטרדה מינית. אתמול (יום ראשון), לאחר הפרסום, פנו שמונה נשים נוספות וסיפרו על דפוס פעולה זהה כמעט של מנהל מחלקת אורוגינקולוגיה בבית החולים שיבא. עד כה הוגשו למשטרה שלוש תלונות נגדו.
16 עדויות, לא פחות, עד כה, חושפות את השיטה המגמתית והנצלנית של הפרופסור, שתקף לכאורה מטופלות בזמן הבדיקה האינטימית, תוך שימוש בתפקידו ובמעמדו הבכיר. נטע (שם בדוי) היא אחת מהן. בריאיון לאולפן ynet הבוקר היא מספרת: "הוא ניתח אותי לפני שנתיים וממש שינה לי את החיים, הציל אותי. באוגוסט האחרון הייתי בבדיקה אצלו בעקבות כאבים שחזרו לי. באותה ביקורת הוא גער בי, כעס עליי שאני לא נכנסת להיריון, שאני עושה טעות ואני חושבת שיש את כל הזמן שעומד לרשותי".
3 צפייה בגלריה
מנחם מני אלקלעי
מנחם מני אלקלעי
זומן לשימוע לפני השעיה. פרופ' אלקלעי
( מתוך אתר שיבא)
3 צפייה בגלריה
16 עדויות נגד הגינקולוג הבכיר. "קפאתי"
16 עדויות נגד הגינקולוג הבכיר. "קפאתי"
16 עדויות נגד הגינקולוג הבכיר. "קפאתי"
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יובל חן)
לאחר מכן אירעה ההטרדה לכאורה. "הוא אומר לי לעלות על הכיסא כדי לבדוק אותי ובאמת באותה בדיקה, אני לא רוצה להיכנס ליותר מדי פרטים כמובן, אבל הוא פשוט במשך דקות ארוכות פשוט, דחף את האגודל שלו לדגדגן. הוא ממשיך וממשיך ואני פשוט קפאתי. הייתי גם בהלם כי זו לא בדיקה גינקולוגית ראשונה שאני חווה", שחזרה, "אני אישה בת 36. זה לא דבר שאי פעם חוויתי".
- ונגיד שאין קשר בין הדגדגן לטיפול בבעיה שלך ברחם, למי שאולי היה לו איזשהו ספק. "איזשהו ספק. זה לא משתמע לשני פנים, זה פשוט לא היה שום קשר, אלא בשביל הסיפוק והסטייה שלו. אני בתום הבדיקה יצאתי החוצה ולא יכולתי להפסיק לבכות כי באמת באותו רגע הבנתי שמה שהוא עשה זה פסול, הוא אסור ופלילי".
הוריה של נטע שכנעו אותה להתלונן בבית החולים פדה-פוריה בטבריה. "אני רוצה להגיד שאני אחרי שבוע שהיה לי מאוד קשה, הגעתי להחלטה שאני הולכת להתלונן בתמיכה של הוריי כמובן. אני חייבת לומר שהטיפול מצידם (מצד בית החולים) היה מסור ומחבק ותומך. הם היו מזועזעים באותה מידה והגשתי תלונה לנציבות בעזרתם, כי זה קרה בבית חולים. מהנציבות חזרו אליי ואמרו שגם כדאי להגיש תלונה במשטרה מכיוון שזה פלילי. והגשתי תלונה למשטרה אחרי יומיים, שלושה".
אלא שמשמונה העדויות החדשות עולה מחדל נוסף שנחשף גם בכתבות הקודמות. נשים המספרות כי התלוננו בזמן אמת על פרופ' אלקלעי, אך דבר לא קרה בעקבות פנייתן. סימה (כל השמות בכתבה בדויים), למשל, סיפרה ששלחה תלונה לקופת חולים מאוחדת, אך איש לא יצר איתה קשר מאז.

חושפת הפרשה: "חוצה מגזרים"

חני מלול, חושפת הפרשה, סיפרה כי גילתה על המקרה מסטורי שפרסמה באינסטגרם בקהילה "מאוד גדולה של נשים דתיות וחרדיות". "שאלתי 'כמה מהנשים שצופות בי נפגעו מינית במהלך חייהן', ואני תוך כמה שעות מקבלת 800 קליקים של 'כן'. אני זוכרת שהייתי בהלם. נורא נורא הזדעזעתי. החלטתי שאני מעלה עוד סטורי ואני פותחת שם תיבת שאלות פתוחה ואני פשוט משאירה את האפשרות לעוקבות שלי לכתוב את השם של הפוגע שלהן במידה והן רוצות לשתף איתי".
לדבריה, "היו שמות שחזרו על עצמם, לצערי. וככה בעצם הגעתי לכל הסיפור של הפרופ' ולעוד כל מיני סיפורים שאמן ויצליחו לצאת לאור". היא ציינה כי על אף שהסטורי פורסם בקהילה דתית וחרדית: "אנחנו נמצאות רק ב-16 עדויות אז זה לגמרי חוצה מגזרים. אני פשוט חושבת שבמגזר הדתי והחרדי, הרבה הרבה יותר קשה לצאת עם דבר כזה, יש לזה השלכות אחרות. הלוואי שנצליח לשנות את זה".
אחת המתלוננות סיפרה כי הכירה את פרופ' אלקלעי לפני 18 שנה, בהיריון הראשון שלה: "אמא שלי הגיעה איתי וחיכתה לי בחוץ. הוא נצמד עם האיבר מין שלו על הרגל שלי ואז שם לי חומר כלשהו ועיסה לי את הדגדגן. הבנתי שזה לא משהו רגיל וזזתי קצת אחורה והוא אמר לי 'מה, את לא נהנית?'. יצאתי בוכה היסטרית. סיפרתי למזכירה. בכיתי לה. היא ביקשה שאכתוב מכתב לקופת החולים ואמרה לי 'שתדעי שאת לא היחידה, תכתבי מכתב'. כתבתי אבל לא היה לי את האומץ לשלוח אותו".
אישה אחרת העידה: "פגשתי את פרופ' אלקלעי לפני כארבע שנים, סביב הלידה של בתי. הגעתי אליו לביקורת במודיעין באופן פרטי. הוא צרח עליי שארפה ונגע לי במקומות שהוא לא אמור לגעת. עיסה לי את הדגדגן. יצאתי משם רועדת. הייתי אצל המון גינקולוגים מאז אבל אף אחד לא התנהג ככה. הוא עשה את זה בצורה אלימה וכואבת מאוד. זה היה פולשני באופן שלא מתאים לגינקולוג".
השתתפו בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש