תיעוד יירוט הרקטה
(צילום: מירו אוחנה)

אזעקה נשמעה בצהריים (שני) בשדרות ובכמה יישובים בשטח המועצה האזורית שער הנגב שבעוטף עזה. בצה"ל מסרו כי זוהה שיגור אחד של רקטה, וכי היא יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. מדובר בשיגור הראשון מעזה לישראל מאז סיום מבצע "שומר החומות". ממד"א נמסר בהמשך כי לא התקבלו קריאות על נפגעים בעקבות האזעקה.
האזעקה הבוקר הגיעה שעות אחדות אחרי ההיתקלות בג'נין שבה חיסל כוח מסתערבים כמה מחבלים שפתחו לעברו באש בתום פעילות למעצר חשוד בגדה המערבית. בעקבות חיסול המחבלים, ארבעה במספר, איימו במרומז בג'יהאד האיסלאמי בתגובה והכריזו כי דמם של המחבלים שנהרגו "לא נשפך לשווא". במקביל, לשכתו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן פרסמה הודעת גינוי והזהירה כי האירוע יוביל ל"פיצוץ המצב".
4 צפייה בגלריה
שיגור רקטה מעזה שיורטה על ידי כיפת ברזל
שיגור רקטה מעזה שיורטה על ידי כיפת ברזל
היירוט בצהריים בעוטף עזה
(צילום: מירו אוחנה)
4 צפייה בגלריה
שיגור רקטה מעזה שיורטה על ידי כיפת ברזל
שיגור רקטה מעזה שיורטה על ידי כיפת ברזל
(צילום: מירו אוחנה)
הירי הבוקר מהרצועה בא גם על רקע המתיחות הגוברת מול חמאס, בעקבות המבוי הסתום בשיחות להסדרה ארוכת טווח אחרי הלחימה במבצע "שומר החומות" בחודש מאי. כתבנו לענייני פלסטינים אליאור לוי ציין רק אתמול שחמאס החל לאותת ביתר שאת, באמצעות גורמים ברצועה הכפופים למרותו, כי פניו להסלמה הדרגתית אשר עלולה להוביל לסבב אלימות נוסף.
בצל המתיחות הגוברת הזו, שעה לאחר הירי דווח בעזה כי הפלגים הפלסטיניים צפויים להתכנס בצהריים לדיון בלשכתו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. בדיון, כך דווח, הצדדים אמורים היו לדון בעיכוב בהגעה להסכם על המענק הקטארי ובתקרית הלילה בג'נין. בהמשך הודיעו הפלגים על ביטול המפגש, או לפחות דחייתו, והסיבה שניתנה לכך הייתה "המצב הביטחוני" - ככל הנראה מדובר בחשש מחיסול ישראלי. בחמאס הודיעו בהמשך כי "אנחנו נמצאים בקשר מתמיד עם המתווכים כדי לאלץ את ישראל להביא להקלות על עזה".
עיקר הזעם בעזה נובע מכך שישראל מתבצרת בעמדתה שלא להכניס את המענק הקטארי בתצורה הקודמת שלו, באמצעות כסף מזומן דרך מעבר ארז לרצועה. ניסיון לייצר מהלך עוקף ישראל, של קטאר, הרשות הפלסטינית והאו"ם - ולפיו המענק יועבר באמצעות בנקים שבשליטת הרשות לסניפיהם ברצועה - כשל, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הסיבה: חשש של הרשות המוניטרית הפלסטינית מפני תביעות ענק בינלאומיות נגד אותם בנקים בגין סיוע ומימון טרור.
4 מחבלים נהרגו בחילופי אש עם מסתערבים בג'נין: סיקור באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

המענק הקטארי האחרון נכנס לרצועה ימים ספורים טרם תחילת מבצע "שומר החומות", במזומן, ומאז עברו שלושה חודשים בלי כסף. עיקר הבעיה היא שהמענק משמש גם לתשלום משכורות לפקידות חמאס ברצועה, כמה מיליוני דולרים בחודש, ואין שום דרך חוקית לשלם זאת באמצעות מערך בנקאי מבוקר – אלא אם הכסף נכנס במזומן.
האזעקה האחרונה שהופעלה באזור העוטף, בכפר עזה, הייתה ב-18 ביוני. עם זאת, בהמשך נמסר מדובר צה"ל כי האזעקה הזו הופעלה אז מירי שאינו רקטי משטח עזה לישראל, כלומר מירי מקלעים.
4 צפייה בגלריה
פלסטיני מחופש לחייל נתפס עם נשק ע"י כוחות צה"ל
פלסטיני מחופש לחייל נתפס עם נשק ע"י כוחות צה"ל
ליד רמאללה: פלסטיני מחופש לחייל עם נשק בתיקו
בתוך כך, וזמן קצר בלבד לפני האזעקה בצהריים, כוחות הביטחון תפסו פלסטיני מחופש לחייל ליד רמאללה שבתיקו נמצאו סכין ורובה ציד. הוא לבש כומתה של הנח"ל ודרגות קצין, ונתפס צועד בצד הכביש על ידי כוח מחטיבת כפיר. הוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון בחשד שהתכוון לבצע פיגוע. אין נפגעים בתקרית.
4 צפייה בגלריה
פלסטיני מחופש לחייל נתפס עם נשק ע"י כוחות צה"ל
פלסטיני מחופש לחייל נתפס עם נשק ע"י כוחות צה"ל
הנשק שנתפס. הפיגוע סוכל

"הבטיחו שהשקט יישמר, אסור להבליג"

בינתיים, תושבי שדרות ויישובי עוטף עזה זועמים על הירי. "גם אם חמאס לא ירה את הרקטה אלא ארגונים אחרים, אותנו זה לא מעניין", אמר חן אוזן משדרות. "הבטיחו שהשקט יישמר ושהתגובה תהיה קשה. חובת ההוכחה על הממשלה ועל נפתלי בנט. אסור להבליג על דבר כזה כי אחרת שוב נמצא את עצמנו במדרון חלקלק. לא ייתכן שככה באמצע היום יירו עלינו טיל. זה לא מתקבל על הדעת".
‏האזעקה בשדרות תפסה גם את המתחסנים נגד קורונה במתחם שנפתח באולם הספורט שבעיר - ועשרות שהמתינו בתור רצו למרחב המוגן. "זה היה קצת מבהיל כי אף אחד לא ציפה לזה", שחזר אחד ממנהלי המתחם, "אבל מצד שני - אף אחד לא הופתע. זו המציאות שלהם כבר יותר מ-20 שנה".
אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב, אמר בתגובה על הירי: "זהו הירי הראשון מאז מבצע 'שומר החומות' שהסתיים לפני כחודשיים. עד כה המבצע הוכיח את עצמו ואני מקווה ומצפה ממדינת ישראל שתדע גם היום לשמר את ההרתעה שהתבססה בסיום המבצע. כל ירי, גם אם הוא מיורט, משבש את השגרה, על אחת כמה וכמה בשעות שהילדים במסגרות הקיץ ולא עם ההורים בבתים.
"לשמחתנו ולצערנו, הצוותים החינוכיים ביישובי המועצה מנוסים בהתמודדות חינוכית מסוג זה ובשעות אלו הם מסייעים לילדים לחזור לשגרת היום בצורה מיטבית ובריאה. אני מצפה מממשלת ישראל לעשות כל שניתן כדי להבטיח את השקט באזורנו".
ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידאן הוסיף: "אנו שוב פעם עדים לתופעה בה ארגוני טרור מעזים להרים ראש ולפגוע בתושבי ישראל. לא נוכל לקבל מציאות של ירי מעזה וטפטופים. אנו דרושים מהממשלה להגיב ביד קשה ובאופן מיידי ולגדוע כל מי שמנסה לפגוע בנו ללא כל דיחוי".