בארצות הברית מודים כי חמאס מקשיח עמדות: בתדרוך שמסר הלילה (בין רביעי לחמישי) בכיר אמריקני הוא רמז כי ארגון הטרור דורש שחרור של מספר רוצחים גדול יותר, כחלק מעסקת החטופים - והמחלוקת על ציר פילדלפי אינה המחלוקת היחידה. "חמאס מניח על השולחן דברים שהם בעייתיים ושונים ממה שנאמר לפני כמה חודשים", אמר הבכיר - אך טען כי לדעתו "אין מדובר במכשול משמעותי". גורם ישראלי בכיר אישר את דבריו: "חמאס הקשיח עמדות ודורש דרישות חדשות ביחס לשחרור רוצחים".
שגריר ארה"ב בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי
(צילום: INSS)

אותו בכיר אמריקני נשמע הלילה ספקן בנוגע לשאלה אם חמאס רוצה בכלל עסקה - אבל בכל זאת ציין כי עד כה סוכמו 90% מפרטיה. לדבריו, המתווה כולל 18 סעיפים בסך הכול – ויש הסכמה על 14 מהם.
"לפעמים תשמעו את חמאס אומר שהם הסכימו לעסקה ב-2 ביולי, אבל מדובר ב-14 סעיפים", הדגיש. "בפסקה אחת יש תיקון טכני מאוד, ושלוש הפסקאות האחרות קשורות לחילופי שבויים, כשאפילו הטקסט של חמאס עצמו מ-2 ביולי אומר במפורש – עדיין צריך לנהל משא ומתן. אז בעצם, 90%, כולל אלה של חמאס, הוסכמו".
בתוך כך, שגריר ארה"ב בישראל השתתף היום בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, והתייחס לביקורת השמיע הנשיא ג'ו ביידן על ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשאמר שהוא לא עושה מספיק כדי לקדם עסקה. "הוא נשאל שאלה, ונתן תשובה של מילה אחת - 'לא'. לא הייתי מייחס יותר מדי משמעות למילה אחת. כולם צריכים לעשות יותר", אמר.
לדבריו, למרות העימות הפומבי, ממשיכות להתקבל החלטות. "המשא ומתן נכנס לסוגיות הכי קשות, חלק מהן, הן לא אלו שבולטות בדיון הציבורי". לו הדגיש כי "למרות השבוע הקשה שהיה, צריך להבין שיש עוד התקדמות לעשות. אירועי סוף השבוע הבהירו כי אין זמן. אנחנו לא מקבלים את הגישה שאי-אפשר להשיג את שלב א' בעסקה. מנקודת המבט שלנו הכרחי להיכנס לשלב א' ולהצליח חיים".
1 צפייה בגלריה
ג'ק לו
ג'ק לו
לו. "למרות העימות הפומבי, החלטות קשות עדיין מתקבלות"
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בתדרוך הלילה פירט הבכיר על המאמצים לקדם עסקה, ואמר על רקע הצעת הגישור החדשה שארה"ב או המתווכות צפויות לחשוף בימים הקרובים כי האמריקנים "מחפשים נוסחה שתעבוד". לצד זאת ציין כי "אופי המגעים השתנה" בעקבות ההוצאה להורג של ששת החטופים בשבי, וכי כעת נוסף להם ממד של דחיפות. "זה העמיד בספק את נכונות חמאס לעשות עסקה כלשהי".
בוושינגטון ממשיכים להפעיל לחץ בניסיון להביא לשחרור החטופים, והם שוקלים בהצעה החדשה להגביר את הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו ולדרוש "דילול דרמטי" של כוחות צה"ל בציר פילדלפי – אחד המוקשים המרכזיים בדרך להסכם. הבכיר האמריקני מתח ביקורת מרומזת על נתניהו: "מעולם לא הייתי מעורב במשא ומתן שבו בעצם כל יום יש הצהרה על פרטי המשא ומתן. זה מקשה, במיוחד במו"מ של שחרור החטופים. ככל שנדבר פחות על המחלוקות כך ייטב".