חמאס תכנן ב-7 באוקטובר להשתלט על כלא שקמה שליד אשקלון - ולשחרר מאות אסירים פלסטינים ממנו. כך דיווח העיתון הפרו-סעודי "א-שרק אל-אווסט", שיוצא לאור בלונדון. לפי הדיווח, התוכנית כשלה בעקבות טעות בניווט של מחבלי הנוחבה.
לפי הדיווח, שמבוסס על "מקורות בפלגים הפלסטיניים", פעילי נוחבה של חמאס אמורים היו להגיע לכלא שבו לפי הדיווח נמצאים מאות אסירים פלסטינים - ולנסות לשחררם. אלא שהמשימה נכשלה - מפני שהכוח של חמאס, שכלל 23 מחבלים, טעה בניווט.
"הם חצו את הגבול לכיוון יד מרדכי, נלחמו עם כוח ישראלי - אבל מסיבה שעדיין לא ברורה - חזרו דרומה, לכיוון קיבוץ נתיב העשרה", אמרו המקורות לעיתון הסעודי. מאוחר יותר המשיכה אותו חוליית מחבלים לשדרות. חוליה אחרת, לפי הדיווח, אמורה הייתה לפלוש למוצב צבאי במועצת חוף אשקלון - ולסייע אחר כך לאנשי הנוחבה - אילו המשימה הייתה מצליחה.
עוד נטען בדיווח, שלו אין אישור ממקורות אחרים ודווח לראשונה בעיתון הפרו-סעודי, כי התוכנית שורטטה לפרטי פרטים. היא התבססה על התקפה של השער הראשי עם מטענים וטילי נ"ט, כמו גם רקטות לכיוון הכלא - ברגע שאמור היה להתקבל סימן מהמחבלים שהם אכן נמצאים בו. בחמאס רצו שהיא תהיה בבחינת מכה קשה לישראל".
2 צפייה בגלריה
אסירים ביטחוניים בכלא שקמה. ארכיון
אסירים ביטחוניים בכלא שקמה. ארכיון
אסירים ביטחוניים בכלא שקמה. ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
בבסיסה של התוכנית, כך לפי הדיווח, הייתה קיימת תקווה שבשעה שהמתקפה על הכלא תחל, האסירים בתאים יעזרו לחוליה במשימתה לשחרר אותם. לפי המקורות, רק מאוחר יותר התברר כי אותה חוליה הגיעה לשדרות, הצטרפה לשתי חוליות מחבלים נוספות והאחריות שהוטלה עליה הייתה להישאר במקום כמה שיותר זמן.
בנוסף, המקורות סיפרו לעיתון כי ארבעה מחבלים שהשתתפו בהסתערות על קיבוץ זיקים, דרומית לאשקלון, הוקצו גם הם לפעולה של השתלטות על הכלא, אך הם חוסלו.
באתר שירות בתי הסוהר נכתב כי אוכלוסיית העצורים במתקן הכליאה באשקלון הינה מגוונת, ובו קיימים שני אגפים שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, אגף הפרדה ארצית ואגף אסירי עבודה.
מתחילת המלחמה נוספו לבתי הסוהר עוד 3,400 אסירים ביטחוניים - מחבלי חמאס מעזה, בהם מאות מחבלי נוחבה, ומפירי סדר ומחבלים מיהודה ושומרון. לכן הכריזו בשב"ס על "מצב חירום כליאתי" שמאפשר פגיעה בזכויות הבסיסיות של כליאת אסירים. כך, למשל, אלפי אסירים פליליים ישנים על מזרן שמונח על רצפה בתאי כליאה צפופים בבתי כלא ברחבי הארץ.