עיריית חיפה הכניסה הבוקר (שלישי) למנהרות הכרמל רכבי טיאוט (מטאטאי כבישים), שנסעו במהירות של כ-10 קמ"ש וגרמו במשך כשעה לשיבושי תנועה ולעומסים באזור - במחאה על החלטת מנהלת מנהרות הכרמל להעלות את תעריפי הנסיעה בהן. צפו:
עיריית חיפה נקטה צעד זה לאחר פניות חוזרות ונשנות מצידה למנהרות הכרמל, ואיומים בשיבושי התנועה בה, על רקע דרישתו של ראש העיר יונה יהב לבטל את תשלום הנסיעה במנהרות. הרכבים יצאו הבוקר במקביל משתי הכניסות למנהרות, הצפונית והדרומית, ונסעו לאורך שני המקטעים – מצומת מת"ם אל צומת הצ'ק פוסט וההיפך - כשהם חסמו שני נתיבים בכל כיוון.
המחאה נמשכה כשעה כאמור, ושוטרים שהגיעו למנהרה מדרום לצפון הורו לנהגי שני רכבי הטיאוט לעבור לנתיב הימני כדי לאפשר הכנסת כלי רכב שיוכלו לעקוף בנתיב השמאלי. מעיריית חיפה נמסר כי נהגים זועמים ניסו לתקוף את שני רכבי אגף התברואה במנהרה מצפון לדרום, ולמקום הוזעקה משטרה. "אין ספק בכלל שנגרם פה נזק כספי", אמר אחד מעובדי מנהרות הכרמל ל-ynet. "כל חמש דקות שהמנהרות לא עובדות באופן מלא, יש הפסד כספי משמעותי".
בעירייה שקלו לחסום את המנהרות באמצעות משאיות שלה כדי למנוע כניסה של כלי רכב, ובכך להסב נזק כלכלי למנהרות הכרמל, אולם בסופו של דבר הוחלט כי המחאה תתבצע באמצעות רכבי הטיאוט.
"אם לתושבי חיפה כואב בכיס בכל פעם שהם נוסעים במנהרות, הפעם גם למפעילי המנהרות יכאב בכיס בשל המחאה בה אנו מתחילים", אמר הבוקר יונה יהב. "המחאה הזו תחל היום אבל תסתיים רק כשנצליח לבטל את תשלומי האגרה שהפכו לבלתי הגיוניים בעליל". בימים האחרונים אמר יהב כי "אולי ככה הנהלת המנהרות תצא מאטימותה ותקשיב לרחשי הציבור".
מנכ״ל עיריית חיפה, גדי מרגלית, אמר הבוקר בכניסה הדרומית למנהרות הכרמל כי "זה תחילתו של מאבק שמתנהל גם בעתירה לבית המשפט וגם בפעולות אקטיביות, עד שיובן שזהו מאבק רציני ונחוש". לדבריו, "המחאה לא תיפסק עד לביטול אגרות הנסיעה במנהרות הכרמל והיא תימשך ותתחדש במגוון דרכים נוספות. מדובר באגרה אשר מפלה את תושבי חיפה ביחס לערים אחרות ופוגעת בתכליות שלשמן הוקמו - הקטנת עומסי התנועה והמזהמים הנפלטים לאוויר בעיר. על כן, נמשיך להיאבק על ביטולן בכל האמצעים העומדים לרשותנו".
מעיריית חיפה נמסר הבוקר: "המחאה יצאה לדרך, ומשאיות של העירייה עוברות בשעה זו בנסיעה איטית במנהרות הכרמל, מכיוון צפון לדרום ולהיפך, במקביל, וגורמות בכך לשיבושי תנועה. מהלך זה הוא חלק מהצעדים בהם נוקטת העירייה, בהובלת ראש העיר יונה יהב, כמחאה נגד העלאת מחירי אגרות הנסיעה במנהרות, אשר ממשיכים לעלות באופן תדיר".
מנהרות הכרמל נפתחו לשימוש בסוף שנת 2010, והאורך הכולל שלהן הוא 6.5 ק"מ. מטרתן היא הפחתת העומס בכבישים החיצוניים של חיפה ושיפור זמני הנסיעה, כשעלות הקמת הפרויקט נאמדה בכ-1.5 מיליארד שקלים.
מאז שחזר לתפקיד ראש העיר לפני כשנה, מנהל יונה יהב מאבק עיקש נגד תשלום הנסיעה במנהרות הכרמל, וההחלטה להעלות מפעם לפעם את תעריפי הנסיעה. העלאת המחירים האחרונה התרחשה לפני שישה ימים, ב-1 בינואר. יהב דורש לבטל את התשלום במנהרות, בדיוק כפי שנהגים בירושלים לא משלמים כסף על נסיעה במנהרות בירושלים.
לפני כמה שבועות הגישה העירייה עתירה לבג"ץ נגד הנהלת מנהרות הכרמל, משרד התחבורה ומשרד האוצר. שרת התחבורה מירי רגב, שביקרה לאחרונה בחיפה, אמרה לראש העיר כי משרדה מצדד בבקשתו לביטול התשלום והפנתה אותו למשרד האוצר.
ביום חמישי האחרון פנתה היועצת המשפטית של עיריית חיפה, עו"ד ימית קליין, במכתב למנכ"לי משרד האוצר והתחבורה - עו"ד שלומי הייזלר ומשה בן-זקן - בנוגע להתייקרות התעריפים במנהרות הכרמל. במכתב הביעה קליין, בשם עיריית חיפה, מחאה נחרצת על ההתייקרות הנוספת בתעריפי הנסיעה במנהרות וביטול ההנחות למנויים. קליין ציינה כי העירייה פנתה בעבר מספר פעמים למשרדי התחבורה והאוצר, בדרישה להוזלת התעריפים או הענקת פטור לתושבי העיר - אך לא קיבלה מענה. כתוצאה מכך, נאלצה העירייה להגיש עתירה לבג"ץ.
ממנהרות הכרמל נמסר אתמול: "עדכון התעריפים הוא כתוצאה מסיומו של ההסכם לסבסוד תעריפי הנסיעה למנויים וסירוב המדינה להארכת הסכם זה, וכן כתוצאה מהעלאת שיעור המע"מ והמדד המשפיעים על כלל הציבור בישראל. הכול בכפוף להסכם הזיכיון עם המדינה. נמשיך להעמיד את שירותינו ואת המנהרות לרווחת כלל הנהגים, לרבות תושבי חיפה".