ריאיון פוליטי אביגדור ליברמן שר האוצר ישראל ביתנו
(צילום: שמוליק דודפור)

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר היום (חמישי) כי על ישראל לשמור על "פרופיל נמוך" בכל הנוגע למלחמה באוקראינה. זאת בניגוד לשר החוץ יאיר לפיד שגינה מצדו היום לראשונה את רוסיה ואמר כי הפלישה לאוקראינה היא "הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי. ליברמן גם התייחס לקשיים הרבים בקואליציה ואמר באולפן ynet כי מדובר ב"משבר מדומה".
"אנחנו צריכים לקוות שהלחימה תיפסק מהר ככל האפשר ושהכל יעבור למישור הדיפלומטי", אמר ליברמן. "אנחנו צריכים לדאוג קודם כל לישראלים ולקהילות היהודיות, ויש לא מעט באוקראינה. הכי חכם שאנחנו יכולים לעשות זה לשמור על פרופיל נמוך".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"צריכים לקוות שהלחימה תיגמר מהר". ליברמן באולפן ynet
(צילום: אביגיל עוזי)
ריאיון עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודוסקי
(צילום: שמוליק דודפור)

לדבריו, "העמדה שלנו ברורה - אנחנו מכבדים את השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה ואנחנו קוראים להפסיק את הלחימה כמה שיותר מהר. את הסכסוכים פותרים במישור הדיפלומטי ולא בשדה הקרב".
ליברמן התייחס גם למשבר הפוליטי ואמר כי הוא ייפתר וכי מקורו בחוסר ניסיון פוליטי של חלק מהשחקנים. "המשבר הזה מדומה. זה ברור שבטח לא למפלגת העבודה ולא למרצ אין עניין לפרק את הממשלה, אז חלק מזה זה אולי קצת חוסר ניסיון. שרים חדשים וזו פעם ראשונה שלהם. יש גם הרבה ח"כים חדשים, ויש נטייה טבעית בהתחלה לטפס קצת למעלה. אבל בסופו של דבר ברור לכולם שאין כרגע מבחינת האינטרס הלאומי שום עניין ללכת לבחירות".
4 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי
מירב מיכאלי
"שרים חדשים וזו פעם ראשונה שלהם". שרת התחבורה מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אין לי ספק שהמשבר ייפתר". בני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפיד: ישראל מגנה את ההתקפה של רוסיה
(צילום: קונטקט)

-אבל זה נראה כמו גנון. הרי הבטחתם שלטון אחר והתנהלות אחרת. אנחנו רואים שמיכאלי לא מצביעה על משהו שהסכמתם עליו, ושגנץ נעלבי. "זה לא גנון, זה קורה בפוליטיקה לא פעם, אבל בסופו של דבר, כשאני מסתכל 8 חודשים אחורה - מה שהממשלה הזאת עשתה ואני אומר לך מפרספקטיבה שלי - מ-96' ועד היום אני בכל הממשלות - לא הייתה ממשלה שעשתה משהו דומה למה שעשינו ב-8 חודשים. היום בערב יש פגישה של ראשי המפלגות, זה כבר פורסם. אני מאמין שהדברים הולכים להסתדר".
ליברמן התייחס לנושא הפנסיות של אנשי הצבא, נושא שגרם ליו"ר כחול לבן בני גנץ להחרים את רוב ההצבעות על חוקי הקואליציה. "אי אפשר להפוך את אנשי הקבע לאויבי העם. ופה מישהו התבלבל. בתנאי השוק של היום, התנאים של אנשי הקבע הם ממש לא משופרים, להפך. מערכת הביטחון מתמודדת עם בעיה שכל הזמן מנסים לפתות אנשים ולצערי הרבה אנשים טובים עוזבים, אי אפשר לעמוד בפיתוי ולא רק מבחינה כספית. אין ברירה, יצטרכו בשלב מסוים להכניס שם שכר דיפרנציאלי אם אנחנו רוצים לשמור על אנשים טובים, וכדי שצה"ל יהיה חזק".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"קיבלנו החלטה דרמטית לוותר על הסגרים". ליברמן
(צילום: אביגיל עוזי)
-אז אתה אומר שהוויכוח הזה ייפתר ושר הביטחון צודק. "100 אחוז. אין בכלל צל של ספק".
ליברמן נשאל על התבטאותו לפיה הוא "שלם לחלוטין" עם מדיניות הקורונה של הממשלה למרות שמספר הנפטרים מהמגפה חצה השבוע את העשרת אלפים. "כל מי שהוציא משם כותרת הוא פשוט אידיוט וגם מנוול. כל אדם זה באמת עולם ומלואו, וכולנו כואבים על כל נפטר ואין פה תחרות מי כואב יותר. קיבלנו החלטה דרמטית לוותר על הסגרים. אבל גם כשאני משווה שתי תקופות - עם סגרים ובלי סגרים - לצערי, בתקופה עם הסגרים מתו הרבה יותר".

הפלישה הרוסית לאוקראינה
(מהרשתות החברתיות)

-בוא נדייק. לא היו חיסונים כשהיו סגרים, היינו בעידן אחר לגמרי. "גם מבחינת שיעור התמותה ביחס למאומתים בתקופת הסגרים זה היה 0.77%, בתקופה בלי סגרים זה 0.13%. המדיניות שלנו הייתה מקסימום בריאות, מינימום פגיעה בכלכלה. וזו מדיניות שאני בהחלט שלם איתה. כל החיים אנו עוסקים בניהול סיכונים".
שר האוצר התייחס לאפשרות שהמשבר באוקראינה יגרום לעליית מחירים עולמית וגם פה בישראל. זאת בזמן שיוקר המחיה בארץ ממילא מרקיע שחקים. "צריך להבין ש-50% מהחיטה אנחנו מקבלים מרוסיה ו-30% מאוקראינה. 80% מגיע מהאזור ההוא. החיטה תשפיע על כל מוצרי המזון", אמר ליברמן.
-אתה אומר בעצם להתכונן לעליית מחירים משמעותית גם במחירי המזון והדלק? "לא לא, אני אומר שאנחנו צריכים להבין מול אילו אתגרים אנחנו מתמודדים ואנחנו באמת עוקבים אחרי כל השווקים בעולם וברור שיש לזה השלכות. לא על מדינת ישראל, על העולם כולו. צריך להבין, כשמחירי החיטה עולים זה לא מחירים בישראל, זה מחיר אחיד בכל העולם. קודם כל ההשלכה היא על האינפלציה כשיש קפיצה כזאת, ויש לזה הרבה השלכות. כשיש לך צונאמי כזה, אתה לא יכול להשתמש במטרייה".
"אנחנו יודעים להסתדר", אמר ליברמן, "נכנסנו במצב טוב וזה משבר עולמי. מה שחשוב שזה ייפסק מהר ככל האפשר. אנחנו לא יכולים להשפיע על הלחימה שם, בואו נגיד את האמת. ההשפעה שלנו על האירועים שם היא אפסית".