22 שנה אחרי ניסיון החיסול שבו נפצע קשה, אבל שרד - מוחמד דף חוסל. הראיות הצטברו במשך שבועות - והבוקר (חמישי) צה"ל אישר באופן רשמי את חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס בתקיפה בחאן יונס לפני שבועיים וחצי - שבה נהרג גם יד ימינו, מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה. המידע המאומת על חיסולו הוודאי של מוחמד דף התקבל בשעות האחרונות.
תיעוד חדש: כך חוסל דף עם מח"ט חאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)

אינפו אינפוגרפיקה בכירי חמאס שחוסלו
5 צפייה בגלריה
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
התקיפה בחאן יונס, ומוחמד דף
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
גלנט מסמן X על מוחמד דף
גלנט מסמן X על מוחמד דף
גלנט מסמן X על מוחמד דף
5 צפייה בגלריה
תעודת זהות בנושא חיסולו של מוחמד דף
תעודת זהות בנושא חיסולו של מוחמד דף
תעודת הזהות שפרסם צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל ושירות הביטחון הכללי חיסלו את דף ומח"ט חאן יונס ב-13 ביולי בביצוע מדויק של חיל האוויר, על בסיס רשת מודיעינית מדויקת. דף תכנן והוציא לפועל את טבח 7 באוקטובר, בנה לאורך שנים את כל היכולות הצבאיות של חמאס והכווין ותכנן פיגועים רבים. דם של ישראלים רבים על ידיו.
ההמתנה למודיעין שהגיע בשעות האחרונות, אומרים בצה"ל, הייתה חשובה. "את הסיכול הזה הוא לא שרד", מבהירים. "חיסולו משרת את מטרות המלחמה והיבטי המלחמה. זה היה סיכול מתפרץ שמוכיח את יכולות ביצוע הסיכולים של ישראל". בהודעת צה"ל נמסר כי דף פעל בצמוד עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ובמהלך המלחמה ניהל את פעילות הטרור של חמאס ברצועה, תוך הורדת פקודות והנחיות לבכירי הזרוע הצבאית של הארגון.
שר הביטחון יואב גלנט פרסם תמונה שלו מסמן X על תמונתו של מוחמד דף במשרדו, ומסר: "חיסולו של רב המרצחים מוחמד דף - 'בן לאדן של עזה' - הוא צעד גדול בדרך למיגור החמאס כארגון צבאי ושלטוני, ולהשגת מטרות המלחמה שהצבנו. הפעולה האיכותית והמדויקת בה חוסל התאפשרה בזכות שיתוף הפעולה המיטבי בין צה"ל לשב"כ והעומדים בראשם. תוצאות הפעולה מבהירות שהחמאס הוא ארגון בפירוק, וכי על המחבלים לבחור בין כניעה למוות. מערכת הביטחון תרדוף את מחבלי החמאס - ממתכנני הטבח ועד למבצעיו, ולא תשקוט עד להשלמת המשימה".
מנגד, בכיר חמאס מוחמד מרדוואי הכחיש את החיסול בתוקף: "מוחמד דף בטוב, והוא שומע את הטענות של הכיבוש לגבי חיסולו".
זירת התקיפה בחאן יונס, לאחר החיסול

5 צפייה בגלריה
מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה ומוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס
מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה ומוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס
ראפע סלאמה ומוחמד דף. שניהם חוסלו בתקיפה
דף, נזכיר, שרד בעבר שבעה ניסיונות חיסול - והפעם לא התכוונו בצה"ל להותיר ולו סיכוי קל שישרוד פעם נוספת. לכן, צמדים של מטוסי קרב עמדו באוויר במשך יותר מחצי יממה, כחלק מכוננות לרגע שבו יוחלט על התקיפה. בשלב מסוים התמזל מזלם של שני טייסים להטיל את הפצצות ברגע הנכון, מבלי שהיה לצה"ל מראש מידע מודיעיני מדויק לגבי הדקה הספציפית שבה ייכנס ראש הזרוע הצבאית של חמאס למתחם הסמוך לאוהלי העקורים באל-מוואסי.
התקיפה עצמה התבצעה במספר שלבים – כשהשלב הראשון היה פגיעה בבניין, בחלק שבו שהה דף. הפגיעה השנייה הייתה של טיל שהרס את כל הבניין. הפגיעה השלישית הידקה חגורת אש מסביב לכל האזור כדי למנוע מכוחות להגיע ולעזור לו. החלק הרביעי היה פגיעה בטיל חודר בונקרים, שפגע גם בתת-קרקע. זאת, מאחר שבישראל העריכו שבמתחם יש גם חלק תת-קרקעי, או דרך שמובילה למתחם תת-קרקעי - ורצו למנוע מצב שדף יימלט במנהרות של עזה.
לאור אופי התקיפה והמודיעין המדויק שהיה, הצבא העריך כמעט מההתחלה שהתקיפה אכן הצליחה - כפי שאכן אושר היום, בהודעה היסטורית.

סופו של הארכי-מחבל שתואר כ"רוח הרפאים"

מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס שניצל בעבר מיותר משבעה ניסיונות חיסול של ישראל - תואר במערכת הביטחון כסוג של "רוח רפאים". למעשה, רק במהלך מלחמת "חרבות ברזל" נחשף הציבור הישראלי לתמונות עדכניות שלו, שבהן מצבו היה נראה טוב בהרבה מזה שדווח לאורך השנים. חמאס עצמו פרסם תמונות חדשות של דף רק אחרי התקיפה שבה חוסל, לצד הכיתובים "הולכים אחריך" ו"אם דף ילך לים, נעשה זאת, ניכנס לים איתו ולא נהסס".
5 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
התמונות של דף שפרסם חמאס אחרי התקיפה
דף היה מהראשונים להצטרף לחמאס, ונעצר על ידי הרשויות בישראל ב-1989. הוא העביר 16 חודשים במעצר מנהלי באשמת עבודה במנגנון הצבאי של ארגון הטרור, ובמהלך מעצרו פעל להקמת גדודי אל-קסאם במטרה ללכוד חיילים ישראלים. נוסף על כך, הוא "הנדס" את בניית המנהרות שנועדו לאפשר למחבלי חמאס לחדור לישראל מעזה, וקידם את האסטרטגיה של שיגור מספר רב של רקטות מהרצועה.
לאורך השנים הוא התנהל כמבוקש גם בתקופות שגרה ומיעט להסתובב ולהיראות בפומבי. הוא היה תמיד תחת אבטחה מתחלפת ונוהלי מידור של חמאס, גם כשעבר בין לשכותיו מעל ומתחת לפני האדמה, במעלית הנכים שבה השתמש ובגרמי המדרגות שהותאמו לנכותו, תוך שימוש לעיתים בכיסא גלגלים.
בשנת 2002 שרד ניסיון התנקשות קשה, שבו איבד את אחת מעיניו וכן רגל ויד. ניסיון החיסול האחרון שלו לפני טבח 7 באוקטובר היה ב"צוק איתן", אז חוסלו אשתו ובנו בתקיפת בית בשכונת שייח רדואן בעזה.