ראש המוסד דדי ברנע המריא היום (שישי) מקטאר, שם נפגש עם נציגי המתווכת, על רקע האופטימיות בישראל לפיה אפשר להגיע "תוך שבועיים-שלושה" לעסקת חטופים - ובמקביל משלחת של חמאס נפגשה בביירות עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ועדכנה אותו על "הסכמתה להפסקת אש". בישראל אומרים כי אותו מסר של חמאס לחיזבאללה מראה כי הם רוצים עסקה.
המשלחת, בראשות בכיר חמאס חליל אל-חיה, הודיעה לנסראללה על כך יממה לאחר העברת מכתב התשובה של ארגון הטרור להצעה לעסקה למתווכות - מה שהוביל לכינוס הקבינט, לישיבה הביטחונית ולהמראת ראש המוסד לדוחה. לפי שני גורמים המעורים בנושא, נסראללה בירך אותם על צעד זה. עם זאת, לא ברור בדיוק מה כוללת אותה "הסכמה" - ועדיין יש נקודות מחלוקת.
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נפגש עם משלחת של תנועת חמאס בראשות ח׳ליל אל-חיה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נפגש עם משלחת של תנועת חמאס בראשות ח׳ליל אל-חיה
פגישת נסראללה עם בכירי חמאס
צעדת האימהות ומשפחות החטופים בת"א, היום
(צילום: יריב כץ)

בהודעה שחיזבאללה פרסם נכתב כי נסראללה וחליל אל-חיה דנו בהתפתחויות האחרונות בשיחות להפסקת אש. אחד הגורמים, בכיר חיזבאללה, אמר לרויטרס כי הארגון ינצור את האש ברגע שהפסקת אש תיכנס לפועל בעזה - בדומה להצהרות קודמות. "אם יהיה הסכם בעזה, אז מהדקה הראשונה תהיה הפסקת אש בלבנון", אמר.
בתוך כך, בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הם מצפים לתשובה מישראל על ההצעה להפסקת אש תוך יממה - עד מוצאי שבת. "אם התגובה תהיה חיובית, נדבר על ההצעות בפירוט", הוסיף חמדאן. "היכולות הצבאיות של התנועה ברצועת עזה עדיין בעמדה טובה להמשך המלחמה".
לפני כן, חמאס פרסם הצהרה על רקע התוכניות השונות ליום שאחרי ברצועת עזה, ובה הודיע כי הוא מתנגד לכל "הצהרות ועמדות התומכות בתוכניות לכניסת כוחות זרים לרצועה, בכל שם או הצדקה. לא נאפשר כל אפוטרופסות או הטלת פתרונות הפוגעים בעיקרון המבוסס על הגדרה עצמית".
אמש התפתח עימות חריף בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שעסקה בחידוש המשא ומתן לעסקת חטופים. אותה ישיבה התכנסה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט - יחד עם ראש המוסד ברנע - להוציא משלחת לשיחות בקטאר, ולפני שקיים דיון ביטחוני מצומצם בהשתתפות השרים יואב גלנט, רון דרמר ואריה דרעי על המנדט שיינתן לה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר איים בפירוק הממשלה, נתניהו הבטיח: "עסקה תובא לממשלה ולקבינט"
(צילום: עמית שאבי, אוליבייה פיטוסי)
בעקבות ההתקדמות לעסקה, כפי שנראתה מההצהרות הישראליות אתמול, השר לביטחון פנים איתמר בן גביר מחה על כך שלא היה שותף באותה החלטה להוציא משלחת לקטאר ולא במנדט שיינתן לה - ושוב איים לפרק את הממשלה. נתניהו הבטיח: "כשזה יהיה רלוונטי העסקה תובא לקבינט ולממשלה".
היום שוחח יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם נתניהו, ברקע המגעים למתווה להשבת החטופים, וציין בפניו כי המחנה הממלכתי תיתן גיבוי מלא "לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים".
פורסם לראשונה: 16:53, 05.07.24