בני משפחות החטופים שחזרו מקטאר הגיעו הערב (ראשון) לכיכר החטופים בתל אביב. "נסענו לקטאר מתוך הבנה שהקיפאון במשא ומתן הורג את החטופים. הרגשנו שחייבים לעשות מעשה. פעלנו במשך זמן רב כדי להגיע למפגש ישיר עם בכירי הממשל הקטארי, כי רצינו שישמעו אותנו באופן בלתי אמצעי", אמר דניאל ליפשיץ, שסבו עודד חטוף וסבתו יוכבד חזרה מהשבי.
הצהרת בני משפחות החטופים ששבו מקטאר
(צילום: שמוליק דודפור )

זוהי הפעם הראשונה מאז טבח 7 באוקטובר שמשפחות ישראליות הגיעו לקטאר כדי לקדם את שחרור החטופים. "נפגשנו עם ראש ממשלת קטאר. היה להם חשוב לשמוע ישירות את הפרספקטיבה של משפחות החטופים. מסר אחד מרכזי שעבר אלינו בפגישות שקיימנו - הפסקת אש תאיץ את קידום המשא ומתן לשחרור כל החטופים", הוסיף ליפשיץ.
נועם פרי, בתו של חיים פרי, אמרה: "הרגשנו שממשלת קטאר מחויבת למטרה של שחרור כל החטופים ורואה בזה חשיבות הומניטרית עליונה שעתידה להביא שקט לאזור. אני פונה לקבינט המלחמה - זה הזמן לשים את החזרת החטופים מעל הכול. אסור לפספס אף הזדמנות. הציבור כולו יגבה אתכם בהחלטות קשות הנדרשות להביא לנו את תמונת הניצחון היחידה - חזרת כולם בשלום. אל תפקירו אותנו שוב".
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים שחזרו מפגישות בקטאר,בהצהרה לתקשורת בכיכר החטופים
משפחות החטופים שחזרו מפגישות בקטאר,בהצהרה לתקשורת בכיכר החטופים
"זה הזמן לשים את החזרת החטופים מעל הכול". הצהרת המשפחות
(צילום: יאיר שגיא)
זמן קצר לפני הצהרת בני המשפחה אמר ראש הממשלה הקטארי מוחמד אל ת'אני כי חיסולו בביירות של סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והבכיר ביותר בארגון הטרור שחוסל עד כה במלחמה, השפיע על מאמצי דוחא לנהל משא ומתן בין חמאס לישראל - אך ציין כי קטאר ממשיכה לתווך בין הצדדים.
"אנחנו עוברים אתגרים במשא ומתן. זה משהו שמשפיע על התהליך, אבל אנחנו לא מוותרים. אנחנו ממשיכים בדיונים עם הצדדים ומנסים להגיע להסכמה להפסקת אש בעזה, להכנסת סיוע ולשחרור חטופים", אמר. הוא ציין: "אנו מצטערים שלמרות המאמצים המתקיימים במשך שלושה חודשים, המלחמה בעזה עדיין מסלימה. מה שקורה בעזה הוא מבחן לאנושיות שלנו, וחובה עלינו שהמראות האלה שרואים כל יום לא יהפכו לרגילים".
2 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
חיסולו השפיע על המאמצים לשחרור חטופים. אל-עארורי
לדבריו, "איום העקירה עדיין קיים, כפי שעולה בהצהרות של חלק מהשרים הישראלים הקיצונים. יש לבלום את המשבר בהקדם ולהגיע להפסקת אש בעזה כדי להרגיע את שאר המקומות באזור. ההתמקדות כעת היא בהפסקת הלחימה ובהדגשה שעזה היא חלק מהאדמות הפלסטיניות הכבושות שצריכות להיות תחת שליטה פלסטינית. לא יהיה שלום באזור ללא הסדרה צודקת של הסוגיה הפלסטינית. היקף המלחמה באזור עלול להתרחב, אנחנו פועלים כדי למנוע זאת".
את הדברים אמר במסיבת עיתונאים לצד מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בלינקן צפוי להגיע מחר לישראל - ולקיים שורת פגישות ביום שלישי, בין השאר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבינט המלחמה ושר החוץ ישראל כץ.
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם משפחות חיילים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה יחד עם מתאם השבויים והנעדרים גל הירש ויועצו לנושא השבויים והנעדרים אלוף-משנה במיל' ליאור לוטן. לפי לשכת גלנט, שר הביטחון אמר למשפחות כי הפעולה הצבאית בעזה לא תסתיים עד השבת החטופים, השיב לשאלותיהן וציין כי המשך הלחימה יגביר את הלחץ על החמאס, ויסייע להשגת מתווה נוסף לשחרור חטופים.
נכון להיום, כ-136 חטופים מוחזקים ברצועת עזה (חלקם אינם בין החיים). בעסקה הקודמת שוחררו כ-105 חטופים, רובם המכריע נשים, קטינים ואזרחים זרים. בתמורה לשחרור החטופים, ישראל הסכימה להפוגה של כמה ימים במלחמה ולשחרור של אסירות ואסירים קטינים. בשבי חמאס עדיין נותרו שני ילדים, האחים אריאל (4) וכפיר (1) ביבס, הוריהם שירי וירדן, ולצדם אזרחים רבים ביניהם נשים וקשישים, וחיילים וחיילות.

כץ נפגש עם שרת החוץ של גרמניה: "ישראל לא תעצור עד שכל החטופים ישובו הביתה"

שר החוץ ישראל כץ נפגש הערב עם מקבילתו הגרמנית אנאלנה ברבוק. בפגישה השתתפו גם תומר קשת, בן דודו של ירדן ביבס, אלון נמרודי, אביו של החייל החטוף תומר נמרודי, ומירב סבירסקי ונעמה ויינברג, אחותו ובת דודתו של איתי סבירסקי.
פגישת כץ עם שרת החוץ של גרמניה
(צילום: רונן חורש, משרד החוץ)

לפי לשכתו, כץ הודה לברבוק, שזהו ביקורה הרביעי בארץ מתחילת המלחמה, על תמיכתה בישראל, על פעילותה למען שחרור החטופים ועל מאמציה האזוריים למימוש החלטה 1701 של מועצת הביטחון להרחקת חיזבאללה מהגבול הצפוני. בנוסף, כך נמסר, כץ הודה לברבוק על "הפעילות האקטיבית של ממשלת גרמניה נגד גורמים המעודדים טרור, לרבות הוצאת ארגון הטרור חמאס מחוץ לחוק".
כץ העלה את "סוגיית התביעה האבסורדית של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג בהאשמת רצח עם", וביקש כי ברבוק תעמוד לצידה של ישראל. ברבוק ציינה כי תפעל לסייע לישראל להפיץ את האמת. "כבן לניצולי שואה, אני רואה חשיבות מיוחדת שגרמניה מגבה אותנו ועומדת לצידנו בתמיכה מלאה בכל מאמצינו. המחויבות שלי כשר חוץ היא לשחרור כל החטופים. אמרתי גם לשרה ברבוק - ישראל לא תעצור עד שכולם ישובו הביתה", אמר כץ.