8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
ראיסי ופוטין. בעלי ברית הם לא
(צילום: AP)
בקובץ מסמכי הפנטגון החדש, שב-ynet נחשף ממנו המסמך ולפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו מתמודד עם "יכולת צבאית פוחתת" כשהוא בוחן אפשרות עתידית לתקיפת מתקני הגרעין האיראני, קיימים מסמכים נוספים הנוגעים לאיראן. אחד מהם, המסווג כ"סודי ביותר" ופורסם ב-23 בפברואר, מפרט על אתגרי הקשר האיראני-רוסי. גם מסמך זה נחשף כאן כעת לראשונה.
בישראל מדגישים את הסכנות של הקשר בין איראן לרוסיה, אבל מתברר שבוושינגטון רואים את מערכת היחסים הזו קצת אחרת. למרות שהיא מדאיגה גם את האמריקנים בהקשר של המלחמה באוקראינה, הם סבורים שאיראן ורוסיה הן בשום פנים לא בעלות ברית, ומעריכים גם שהן לא יהיו. במסמך מפורטות אותן נקודות מחלוקת, שההערכה היא כי אינן יבואו על פתרונן.
8 צפייה בגלריה
נקודות המחלוקת בין איראן לרוסיה במסמכי הפנטגון
נקודות המחלוקת בין איראן לרוסיה במסמכי הפנטגון
המסמך המתאר את הקשר האיראני-רוסי
כמו המסמך שבו נחשף לכאורה תרגיל אווירי ישראלי סודי לתקיפה באיראן ובו נכתב כי ה-CIA אינו יודע מה תוכניות ישראל לטווח הקרוב, גם המסמך על הקשר האיראני-רוסי לא מיועד לפי הקוד המופיע בראשו לשיתוף עם מדינות זרות. הוא חובר על ידי סוכנות ביון ההגנה, סוכנות הריגול הצבאית של ארצות הברית.
במסמך נכתב כי "איראן ורוסיה התקדמו בניסיון לפתור אתגרים מתמשכים במערכת היחסים שלהן, בעיקר עקב ההבנה של מוסקבה שהיא צריכה את הסיוע האיראני עבור פעולותיה באוקראינה". לצד זאת הודגש כי "שתי המדינות ממשיכות לשים את האינטרסים האישיים שלהן לפני היעדים המשותפים. נקודות המחלוקת התמידיות יגבילו כנראה את טהרן ומוסקבה למערכת יחסים 'עסקית' עד סיום הלחימה".
נזקי מתקפת מל''טים בקייב. לרוסיה ואיראן מפעל משותף
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
המסמך על תרגיל התקיפה באיראן
עד כה היו תחומים בודדים של שיתוף פעולה מלא בין האיראנים לרוסיה. אחד מהם הוא העברה לטהרן של טילי נ"ט מסוג ג'אוולין שהרוסים תפסו מידי האוקראינים ושיעזרו לאיראנים לעשות הנדוס לאחור ולשפר את הטילים שהם עצמם מייצרים.
בנוסף, כבר קיים מפעל משותף לייצור מל"טים איראניים משופרים ברוסיה. הדבר השלישי, שלא בטוח שיתממש, הוא רכש מטוסי קרב סוחוי 34 רוסיים על ידי איראן. רוסיה נתקלת בקשיי ייצור בתעשיות הביטחוניות שלה כעת, אבל האיראנים מעוניינים מאוד במטוסים. אלו התחומים הביטחוניים היחידים שבהם יש שיתוף פעולה מלא בין רוסיה לאיראן. בתחום הכלכלי ישנה עקיפה של מערכת הסליקה העולמית סוויפט, דבר שכנראה יוצא לפועל.
8 צפייה בגלריה
הפצצת חיל האוויר הרוסי באידליב שבסוריה
הפצצת חיל האוויר הרוסי באידליב שבסוריה
סוחוי 34 בסוריה. האיראנים רוצים אותם
(צילום: AFP)
במסמך שהודלף מפרטים האמריקנים את האתגרים המרכזיים בקשר בין שתי המדינות, ואת תמונת המצב הנוכחית הנוגעת אליהם. אלו האתגרים האיראניים-רוסיים, לפי המסמך:
נושאים כלכליים: רוסיה ואיראן התחייבו למערכות בנקאיות מקושרות במטרה להימנע משימוש במערכת סוויפט. רוסיה פתוחה לביצוע עסקאות בארטר, אבל מעדיפה מזומנים. איראן ורוסיה גם מציעות נפט בהנחה ללקוחות דומים.
תפיסה ציבורית: איראן ורוסיה מחו זו בפני זו, והרחק מעיני הציבור, על סיקור שלילי של אירועים רגישים בתקשורת של המדינה האחרת – כמו ההפגנות באיראן והפלישה הרוסית לאוקראינה. בשיחות עם בכירים אירופיים, ובמטרה להימנע מסנקציות נוספות, איראן הכחישה שסיפקה חומרים המסייעים למאמץ הלחימה הרוסי.
8 צפייה בגלריה
טיל נגד טנקים javelin אוקראינה
טיל נגד טנקים javelin אוקראינה
טיל נ"ט ג'אוולין. האיראנים מנסים לעשות הנדוס לאחור
(צילום: AFP)
חשדנות הדדית: רוסיה נותרה חשדנית בנוגע לניסיונות איראן לנצל את התלות של מוסקבה בה, במטרה להשיג רווחים מקסימליים. איראן עדיין מודאגת בנוגע לאפשרות שרוסיה תהיה שותפה אסטרטגית מהימנה.
נושאים גרעיניים: התמיכה הרוסית בשיחות הסכם הגרעין עם איראן אינה בעוצמה שטהרן מצפה לה. איראן מחתה על המשך הציות הרוסי לסנקציות הנוגעות להסכם זה. לאיראן יש עדיין חוב לרוסיה על בניית הכור בבושהר.
יריבות אזורית: איראן ביקשה פעם אחר פעם מרוסיה להיכלל בשיחות עם טורקיה בנוגע לסוריה. בנוסף, טהרן רוצה גם השפעה גדולה יותר בקווקז, בניגוד לאינטרס הרוסי. רוסיה מנסה לאזן בין קשריה המתפתחים עם טהרן לבין הרגעת הדאגות של ישראל ומדינות המפרץ.
8 צפייה בגלריה
הכור בבושהר. איראן עדיין חייבת כסף לרוסים
הכור בבושהר. איראן עדיין חייבת כסף לרוסים
הכור בבושהר. איראן עדיין חייבת כסף לרוסים
(צילום: AP)
במסמך מתוארת רשימה של נקודות מחלוקת בין המדינות, מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ועד פרסום המסמך, לפני כמעט חודשיים. אלו נקודות המחלוקת בשנה האחרונה:
18 בפברואר אשתקד: סגן שר החוץ הרוסי מחה על התגברות הרטוריקה האנטי-רוסית בתקשורת האיראנית.
סוף מאי: שגרירים איראנים הזהירו מבקיעים בין איראן ורוסיה בנוגע למטרות בסוריה, אבל הפצירו לקדם את שיתוף הפעולה.
סוף מאי: סגן ראש הממשלה הרוסי הבטיח לסעודיה שימנע מאיראן להציע נפט במחיר מוזל.
8 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי קייב
(צילום: EPA)
סוף אוקטובר: שגריר איראני הביע תסכול מההכחשות העמומות של שימוש במל"טים איראניים באוקראינה.
סוף נובמבר: בכירים במודיעין הצבאי הרוסי העריכו כי תמיכה בתוכנית הנעה גרעינית ימית איראנית תוביל לביקורת בינלאומית.
1 בינואר השנה: בכירים בתחום האנרגיה הגרעינית באיראן אמרו כי רוסיה לא מספקת את החומרים שהבטיחה.
11 בינואר: טהרן מחתה על שהודרה מהשיחות בין רוסיה, סוריה וטורקיה. בפברואר היא כבר שולבה במפגש בנושא.
ביום חמישי בערב הסתיים המצוד הנרחב שניהלה ארצות הברית אחר החשוד בהדלפת המסמכים, עם מעצרו בביתו. החשוד, ג'ק טיישירה (21), הוא תושב מסצ'וסטס שעבד מ-2019 במחלקת המודיעין של המשמר הלאומי של חיל האוויר. סוכני FBI חמושים פשטו על ביתו של טיישירה, ובהמשך פורסמו תיעודים מהאוויר של רגעי המעצר.
תיעוד רגעי מעצר מדליף מסמכי הפנטגון במסצ'וסטס
(צילום: מטוויטר)

8 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
טיישירה ואחד המסמכים שהודלפו
טיישירה שירת כטכנאי IT בבסיס צבאי בקייפ קוד, ואופי העבודה שלו כנראה סייע לו לקבל גישה למסמכים המסווגים. תפקידו הרשמי בבסיס היה "מומחה סייבר תעבורתי", שתפקידו להבטיח את תקינותן של מערכות תקשורת. הוא טיישירה ניהל את הפורום המקוון שבו הופצו בחודשים האחרונים המסמכים, בפלטפורמת הדיונים Discord שפופולרית בקרב גיימרים.
פרשת המסמכים המסווגים מביכה את הפנטגון מאז נחשפה לפני יותר משבוע. בין השאר עוסקים המסמכים במלחמה באוקראינה, וכוללים פירוט יוצא דופן של משלוחי הנשק המערביים לקייב, תיאור חולשותיו של הצבא האוקראיני ודיווח על כוונה של מצרים למכור בחשאי 40 אלף רקטות לצבא פוטין.
עוד לפני החשיפות האחרונות ב-ynet, שכללו בין היתר גם את הדרכים שבהן איראן והמיליציות השיעיות ניצלו את רעידת האדמה כדי להבריח נשק, כבר נמצאה במסמכים התייחסות לישראל - בכלל זה דיון בתרחישים שיגרמו לה לספק נשק לצבא האוקראיני ועדכונים על ההסלמה בעימות עם הפלסטינים.