ביומו האחרון של התרגיל הענקי שבו פתחה סוף השבוע סביב טייוואן ערכה היום (ב') סין תמרון צבאי מתריס, שבמסגרתו תרגלה הטלת מצור אווירי וימי על האי. הממשלה בטאיפיי דיווחה הבוקר על מספר גדול של מטוסי קרב שנעו סביב טייוואן, וגם נושאת מטוסים סינית צורפה לתרגיל.
"תינעל על המטרה" וכפתור אדום: תיעוד מהמטוס הסיני ב"מצור" על טייוואן
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
טייס צבא סין מטוס תרגיל סביב טייוואן 9 אפריל 2023
טייס צבא סין מטוס תרגיל סביב טייוואן 9 אפריל 2023
"תינעל על המטרה". הצילומים הסיניים מתא הטייס
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נשיאת טייוואן צאי אינג וון עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי ארה"ב לוס אנג'לס
נשיאת טייוואן צאי אינג וון עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי ארה"ב לוס אנג'לס
הנשיאה צאי אינג וון נפגשת בקליפורניה עם היו"ר מקארתי. סין מתנגדת לכל הכרה מרומזת בעצמאות טייוואן
(צילום: AP)
בייג'ינג הכריזה על התרגיל הצבאי הגדול ביום שבת האחרון, אחרי שנשיאת טייוואן צאי אינג-וון שבה לטאיפיי מביקור בלוס אנג'לס, שם נפגשה עם יושב ראש בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי. סין, הדורשת מהעולם שלא להכיר בעצמאות טייוואן ולוּ בדרכים מרומזות, הביעה זעם על הביקור והפגישה, והתרגיל המאיים נתפס כתגובתה עליהם. תרגיל דומה קיימה בייג'ינג באוגוסט אשתקד, כנקמה על ביקורה בטייוואן של יו"ר בית הנבחרים האמריקני דאז ננסי פלוסי.
טייוואן, נזכיר, הוא האי שאליו נמלטה ממשלת "הרפובליקה של סין" אחרי שנחלה תבוסה ב-1949 במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג. רוב תושבי טייוואן מביעים מאז התנגדות לחיים תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין, וממשלת טייוואן מדגישה כי רק להם יש זכות לקבוע את עתידם, ודוחה בתוקף את הלחצים שמפעילה עליה בייג'ינג להתאחד. המשטר הקומוניסטי בסין מעולם לא זנח רשמית את האפשרות שבייג'ינג תשתלט על טייוואן בכוח הזרוע, ואף שהנשיא שי ג'ינפינג קרא לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", הוא הבהיר כי השתלטותה של סין על טייוואן בסופו של דבר היא "בלתי-נמנעת".
צילומים מהקוקפיט וספינות מלחמה: התרגיל הסיני סביב טייוואן
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
משחחת של צבא סין ליד טייוואן כפי שתועדה במהלך ה תרגיל 8 אפריל 2023
משחחת של צבא סין ליד טייוואן כפי שתועדה במהלך ה תרגיל 8 אפריל 2023
ספינת קרב של הצבא הסיני כפי שתועדה ליד טייוואן שלשום, אחרי פתיחת התרגיל
(צילום: EPA)
בהכרזתה על התרגיל בשבת הודיעה סין כי הוא יימשך שלושה ימים, והיום בצהריים היא אכן מסרה כי הוא הסתיים. בהודעה זו הדגישה בייג'ינג כי תמשיך להיות ערוכה ומוכנה כל העת להביס כל גילוי של "עצמאות טייוואנית" ולהדוף ניסיונות של גורמים זרים להתערב בסוגיה.
קודם לכן, בבוקר, דיווחה הטלוויזיה הסינית הממלכתית כי בתמרון משתתפים היום מפציצי H-6 המסוגלים לשאת נשק גרעיני וחמושים בטילים חיים, וכן ספינות מלחמה שתרגלו מצב שבו "מצור מוטל על האי משלל צדדים". אתמול פרסם הפיקוד המזרחי של צבא סין סרטון וידאו קצר שבו נראה מטוס H-6 בשמי צפון טייוואן. בסרטון (המופיע בתחילת הכתבה) נראה צילום וידאו מתא הטייס, וקול בלתי-מזוהה נשמע אומר בו "הטילים במצב טוב". לאחר מכן נותן אחר את ההוראה "תינעל על המטרה", ואז מוצג טיל תחת כנף המטוס. בהמשך נראה הטייס נערך לדמוֹת התקפה ולוחץ על כפתור – אם כי לא מוצג ירי טילים ממשי כלשהו.
8 צפייה בגלריה
חייל ב צבא טייוואן
חייל ב צבא טייוואן
טאיפיי הבטיחה: נשמור על איפוק, נימנע מעימות. חייל בצבא טייוואן
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
צבא טייוואן פועל על רקע תרגיל של צבא סין סביב האי
צבא טייוואן פועל על רקע תרגיל של צבא סין סביב האי
הצבא הטייוואני פועל במקום לא ידוע אתמול, כשברקע התרגיל הסיני
(צילום: AFP)
משרד ההגנה של טייוואן מצדו פרסם היום מפה שבה הציג את פעילותה האווירית של סין באזור ב-24 השעות האחרונות, ובין השאר הוצגו בה ארבע מטוסי קרב סיניים מסוג J-15 באוקיינוס השקט ממזרח לטייוואן. המשרד מסר כי נכון לשעות אמצע הבוקר היום הוא זיהה 59 כלי טיס סיניים ו-11 ספינות סיניות סביב טייוואן, וכי נושאת המטוסים "שנדונג" עורכת תמרונים במערב האוקיינוס השקט.
צבא טייוואן הדגיש בימים האחרונים שוב ושוב כי בכוונתו להגיב באיפוק רב על התמרונים הסיניים, ולהימנע מהצתת עימות. באי עצמו נמשכים החיים כסדרם, ואין סימנים לבהלה. גם הטיסות האזרחיות לא שובשו. "סביר להניח שרוב האנשים לא פוחדים, כי לכולם ברור שסין לא תפתח במלחמה", אמר היום הגמלאי בן ה-78 טנג פאו-הסיונג, תושב טייוואן.
8 צפייה בגלריה
חיל האוויר של טייוואן
חיל האוויר של טייוואן
מטוס קרב טייוואני ממריא, בתמונה שפרסם משרד ההגנה בטאיפיי. "לכולם ברור שסין לא תפתח במלחמה"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
סין תרגיל צבאי טייוואן ננסי פלוסי
סין תרגיל צבאי טייוואן ננסי פלוסי
פלוסי והתרגיל הסיני בעקבות ביקורה באוגוסט האחרון
(צילום: AP, AFP)
כך או כך, התרגיל הוא עוד עדות לכך שמדיניות סין כלפי שאלת הריבונות על טייוואן נעשית יותר ויותר אגרסיבית. מעשיה של בייג'ינג מטרידים גם את יפן, שאייה הדרומיים שוכנים קרוב לטייוואן ולאזור שבו מתבצעת כעת הפעילות הצבאית הסינית. המזכיר הראשי של הקבינט היפני הצהיר הבוקר כי "השלום והיציבות במצר טייוואן חשובים לא רק לביטחונה של יפן, אלא גם ליציבות הקהילה הבינלאומית כולה".
באי אוקינאווה שבדרום יפן שוכן בסיס גדול של חיל האוויר האמריקני, וכשסין ערכה באוגוסט אשתקד תרגיל גדול סביב טייוואן נפלו טילים סיניים במים הכלכליים של יפן. גם ארה"ב הודיעה כי היא עוקבת מקרוב אחר הפעילות הצבאית הנוכחית של בייג'ינג באזור.