נציגי צה"ל הציגו בצהריים (יום ה') את ממצאי תחקיר הקרב בבארי ב-7 באוקטובר לתושבי הקיבוץ, במלון שאליו פונו בים המלח. ממצאי התחקיר יפורסמו בהמשך גם לכלל הציבור, והוא הראשון מבין שורת תחקירים על הקרבות במתקפת הפתע של חמאס לפני תשעה חודשים שיפורסמו בשבועות הקרובים.
2 צפייה בגלריה
yk13996109
yk13996109
"החיילים הבינו שחיי האזרחים קודמים לכל?". הבית של פסי בבארי, אתמול
(kabalo)
בהודעה הרשמית מטעם קיבוץ בארי נכתב כי "ניתן לומר כי התחקיר היה יסודי, ועזר לחברי הקיבוץ להבין במעט את עומק ומורכבות הלחימה בגזרות השונות בקיבוץ. אנו רואים חשיבות רבה בקבלת האשמה והאחריות של צה"ל על שכשל כישלון מוחלט בשמירה עלינו, ובבקשת הסליחה על הפקרתנו שעות רבות כל כך, בהן היינו תחת מתקפת רוע שאין שנייה לה".
"אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר לא תשאיר אבן על אבן, תבחן את התנהלות כלל הגורמים ותספק לנו תשובות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם ולהסיק מסקנות אופרטיביות לעתיד", הדגישו בבארי והבהירו כי הם דורשים זאת "כדי שהאובדן הבלתי נתפס שחווינו לא יחווה שוב לעולם על ידי אף אזרח נוסף, כדי שנוכל לשקם את האמון שלנו בכוחות הביטחון, על מנת שנוכל לחזור לחיות בבארי בתחושת ביטחון.
"נציין שקיבוץ בארי לא היה זקוק לתוצאות התחקיר כדי להרגיש את כישלון צה"ל בכל דקה ודקה מאז 6:29 ביום שבת השחור - אנו מרגישים זאת באובדן 101 חברינו, אהובינו ובני המשפחות שלנו, ב-11 חברינו שעוד נמצאים בעזה, חלק מ-120 שחייבים לחזור הביתה; אנו רואים זאת בהרס הקיבוץ ובהיותנו פליטים בארצנו כבר תשעה חודשים. כישלון הצבא נצרב בגופנו ובלבבותנו כבר לפני תשעה חודשים, התחקיר מתחיל לספק תשובות לעומק המחדל, ואנחנו מקווים שהמסקנות החמורות מהתחקיר ייושמו באופן הנחרץ ביותר".
בבארי ציינו שורת שאלות שעליהן, לדבריהם, התחקיר לא ענה: "על אף היותו של התחקיר יסודי, חברי הקיבוץ לא קיבלו מענה מספק לכמה שאלות קריטיות, למשל: מדוע לא נכנסו לקיבוץ במשך שעות ארוכות כוחות צבא רבים שהתכנסו בשער, כאשר הקיבוץ בער ותושביו זעקו לעזרה? מה גרם למחדל המודיעיני שאפשר את תכנית הפלישה של החמאס, ואיך נפרצה גדר הגבול ללא מענה מיידי של צה"ל? האם החיילים שהגיעו לקיבוץ הבינו שהמטרה המרכזית ביותר שלהם היא הגנה על אזרחים?
2 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי במלון ים המלח, בנובמבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"קיבוץ בארי מורכב מחברים שעברו טראומות וטרגדיות רבות ושונות, ותגובות החברים לתוצאות התחקיר, ובפרט לאלו הקשורות לבית של פסי, מגוונות בהתאם. ככלל אנו מעריכים את עבודת התחקיר של המודים בכישלונם. ברגעים כמו אלו, גבורתם של כוחות הביטחון והמתנדבים שנלחמו בבארי והגיעו במטרה להצילנו בולטת מתמיד. אנחנו מודים ומוקירים אותם. ליבנו עם המשפחות השכולות שאיבדו את יקירם בפעילות זו.
"לסיום, והחשוב ביותר, אנו דורשים להתעסק בהפקרה שמתרחשת ממש ברגעים אלו מעבר לגבול - הפקרת החטופים לגורלם כבר תשעה חודשים. הכישלון המתמשך באי החזרתם עד היום חייב להיפסק. קיבוץ בארי דורש להחזיר את כל החטופים ולקדם עסקה באופן מיידי, שתחזיר את חברינו הביתה. צריך לפעול עכשיו, כדי שהם לא יהפכו לעוד ועדת חקירה בעוד תשעה חודשים".

"לפי התחקיר - איש לא אחראי, איש לא אשם"

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר בתגובה לתחקיר שהוצג: "אנו מעריכים מאד את חיילי צה"ל הנלחמים בעוז להגנת ישראל. יחד עם זאת, התחקיר שהוצג ממשיך את הקו השולט בישראל - אף אחד לא אחראי. אף אחד לא אשם. מדובר באסון הגדול בתולדות המדינה, וכל המנהיגות המדינית והצבאית ללא תזוזה. עבורנו מדובר בתחקיר חלקי שכן במהלכו לא התנהל כלל שיח עם המועצה, ועל כן לא משקף תמונה מלאה של האסון הכבד. בעת הזו חשוב לנו להוקיר שוב את לחימתם האמיצה של חברי כיתות הכוננות, שנלחמו לבדם באומץ וגבורה שעות ארוכות, וחלקם אף שילמו בחייהם. גם כעת, דורשים ועדת חקירה ממלכתית, ומקווים כי הלקחים והמסקנות ייושמו עכשיו".
שרון שרעבי, אחיהם של אלי ושל יוסי ז"ל שנחטפו מהקיבוץ, אשר השתתף במפגש היום, אמר כי "הצבא התנהל ברפיסות בעוטף עזה, והצמרת הפיקודית צריכה להסיק מסקנות". הוא ציין שדובר צה"ל דניאל הגרי, שהיה מבין אלו שהציגו לתושבים את המסקנות, הודה כבר בפתח המפגש: "כשלנו בהגנה על בארי".
לדברי שרעבי, "גם בצבא אומרים שהיה מחדל. הצבא הותיר את כיתת הכוננות של בארי לבד עד שנכנסו לקיבוץ כוחות מאסיבים, רק בשעה 18:00 נכנסו. 12 שעות לאחר החדירה, עד אז היו כוחות קטנים. היה פה מחדל, בבית של אחי. אנשים נשחטו. אני מקווה שצה"ל יסיק מסקנות בצמרת הפיקודית למען אזרחי ישראל, שאנשים שכשלו בסופו של האירוע יפנו את מקומם".
לפי עדויות במהלך הדיון עלו הטונים, וחלק מהתושבים סירבו לקבל את המסקנות - במיוחד אלה הנוגעות להפעלת חיל האוויר והעיכוב בכניסת הכוחות לקיבוץ. "עלו קצת הטונים בחלק מהשיחה. יצאתי בתחושות בינוניות. הציגו את העובדות כמו שהיו, אבל לא דיברו על המסקנות מהתהליך ולא על לקיחת אחריות אישית", אמר אחד מחברי הקיבוץ בצאתו מהמפגש. חלק מחברי הקיבוץ טענו בעת הצגת הממצאים שמדובר ב"כסת"ח".
תושב אחר אמר מנגד: "הצבא עשה תחקיר רציני, יסודי ומעמיק". חבר נוסף בקיבוץ, רמי גולד שנלחם בקרבות ב-7 באוקטובר, אמר לפני הצגת המסקנות: "התחושות לא קלות כרגע, שמעתי חלק ממצאי התחקיר לפני שלושה ימים והיה אסור לי לדבר. אלו כמויות של אינפורמציה צבאית שלא בטוח שהן רלוונטיות עבורנו. האוכלוסייה מתוסכלת, אוכלוסייה שלמה עוברת תהליך לא פשוט".
לדברי גולד, "יש שני דברים, אחד שלילי מאוד ואחד חיובי: הראשון הוא שהצבא נטש אותנו והשני שבשעות שבהן היינו לבד הצבא לא הגיע ועשינו מעשים שהצילו חיי אדם. יצאנו החוצה אחרי שעות של לחימה, ראינו שהיו כוחות שלא נכנסו. עשינו המון, היום מבינים כמה. חזרתי לבארי לפני חצי שנה, ואני מסתובב ומפזר אופטימיות ואנחנו מנסים לשקם את המקום. כל אנשי כיתת הכוננות חזרו לתפקד למקרה שהרע מכל יחזור".
לחלק מחברי הקיבוץ לא היו ציפיות גדולות מהתחקיר: "אדם שחייו וחיי משפחתו וקהילתו הופקרו, כשהכל קורה מול העיניים שלו, לא צריך תחקיר ומסמכים כדי לקבל על כך אישור חתום", אמר אמש אחד התושבים, עוד לפני הצגת הממצאים. לדבריו, הממצאים הטכניים, כמו למשל שעת הגעת הכוחות ואיפה התנהלה הלחימה והיכן בדיוק נרצחו החברים והיקף המחדל המבצעי – פחות חשובים לתושבים שבקיאים היטב בפרטים.
תיעוד מהריסת המבנים בבארי לצורך שיקום הקיבוץ

מה שחשוב להם בעיקר הוא הבירור של השאלות שמטרידות אותם עד היום, והם לא מצליחים למצוא להן מענה. למשל, מדוע כוחות הצבא שהגיעו לשער הקיבוץ התמהמהו בכניסה ולא חתרו למגע, בעוד שתושבי הקיבוץ כלואים בבתים שעולים בלהבות ואיש לא מושיע. מדוע הקצינים והחיילים פינו פצועים וגופות של חיילים לפני שחילצו את האזרחים, בהם גם ילדים, מהבתים שהיו מוקפים במחבלים?
"בעיניי, מה שהכי חשוב בתחקיר הן השאלות הערכיות, כלומר מה הייתה התפיסה של הקצינים והחיילים שהגיעו למקום", אמר אותו תושב. "האם הם הבינו שחיי האזרחים קודמים לכל? האם סדר העדיפויות שלהם היה נכון? ספק רב, לפחות לפי מה שאנחנו יודעים ולפי מה שהתושבים מספרים. יש כאן שאלות עמוקות יותר שנוגעות לחינוך הקצינים והחיילים, וכדי להבין זאת צריך לחזור אחורה להכשרה שלהם בקורסי המפקדים והקצינים בצה"ל".
בטבח ב-7 באוקטובר נרצחו 101 מחברי קיבוץ בארי ועשרות נחטפו לרצועת עזה. התחקיר יעסוק לא רק בכישלון ההגנה על הקיבוץ, אלא גם באירוע שהפך מאז לשנוי במחלוקת ובו מפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם, הורה על ירי טנק לעבר הבית של פסי כהן, שבו התבצרו מחבלים ובני ערובה. 13 מבני הערובה נהרגו באירוע, ורק שתיים שרדו.
התחקיר נערך על ידי אלוף במיל' מיקי אדלשטיין, ואחרי שהוצג בתחילת השבוע לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי עבר בימים האחרונים סיכומים אחרונים. מדובר כאמור בראשון מבין סדרה של תחקירים צה"ליים על קרבות 7 באוקטובר, שיוצגו לציבור אחת לשבוע-שבועיים לערך. עונת הצגת התחקירים תחל בקרבות המרכזיים שנוהלו בנגב המערבי ביום בו פרצה המלחמה, ולצד בארי יפורסמו תחקירים גם על הקרבות בניר עוז, כפר עזה ושדרות.
פורסם לראשונה: 14:13, 11.07.24