נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא אמש (יום ג') נאום מיוחד על המלחמה בישראל, שני במספר מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. בנאומו נשמע ביידן נרגש למדי לנוכח הזוועות במתקפה הזו – וציין כי משפחות שלמות נטבחו. "זה רשע טהור", אמר, וחשף כי בין הנרצחים גם 14 אזרחים אמריקנים. הנשיא אישר לראשונה שבין החטופים שנלקחו לעזה יש אמריקנים, אבל לא ציין כמה. "אנחנו עומדים לצד ישראל!", הצהיר ביידן, והדגיש שוב ושוב את תמיכתו האיתנה והגיבוי שממשלו יעניק לה במלחמה. ynet העביר את הנאום בשידור ישיר.
ביידן: "מטרת חמאס - לרצוח יהודים, זה רשע טהור"
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
ביידן, אמש. "חובת ישראל להגן על עצמה. חמאס צמא דם כמו דאעש"
(צילום: Drew Angerer/Getty Images)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
כשמאחוריו סגניתו קמלה האריס ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, הנשיא האמריקני הביע בנאום מהבית הלבן זעזוע מוחלט מהטבח שביצעו מחבלי חמאס, והדגיש שהם היו "צמאי דם" ממש כפי שהיו אנשי דאעש בזוועות שביצעו בעשור שעבר. הוא ציין כי המחבלים לקחו בשבי ניצול שואה, ורצחו תינוקות: "נשים נאנסו, הותקפו והוצעדו לראווה".
ביידן שב וגיבה את ישראל במאבקה מול ארגוני הטרור, והבטיח לספק לה את הסיוע הדרוש לה. הוא קרא לקונגרס, בצל הכאוס שנרשם שם בשבוע שעבר עם הדחת יו"ר בית הנבחרים, לאשר הקצאת מימון נוסף לישראל. ביידן הצהיר כי ארצו לא תאפשר למאגרי הנשק של ישראל לאזול, וכי תפעל גם למלא מחדש את מאגרי המיירטים של מערכת כיפת ברזל.
שעות אחדות לאחר נאומו הודיע דובר צה"ל כי מטוס אמריקני ראשון, עם "תחמושת מתקדמת", נחת בבסיס נבטים שבנגב הצפוני. "התחמושת נועדה לאפשר מהלומות משמעותיות והיערכות לתרחישים נוספים", מסר הדובר תת-אלוף דניאל הגרי. "אנו מודים על הגיבוי והסיוע האמריקני לצה"ל בפרט, ולמדינת ישראל בכלל, בתקופה מאתגרת זו".
8 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
מילה אחת הייתה לו לחיזבאללה: "Don't". ביידן בבית הלבן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ביידן שלח בדבריו מסר לחיזבאללה, על רקע החשש שארגון הטרור הלבנוני – שכבר מנהל כעת חילופי אש עם ישראל – יצטרף למלחמה בהיקף מלא: "למי שחושב לנצל את המצב, יש לי מילה אחת: Don't, Don't". הערב דווח כי ממשל ביידן שוקל לקרב לישראל נושאת מטוסים שנייה, כמסר מרתיע לאיראן ובעלי בריתה באזור – אחרי שכבר הורה לקרב את נושאת המטוסים USS ג'רלד פורד, שעל סיפונה ספינות מלחמה שנלוות אליה יש 5,000 חיילים.
"יש רגעים בחיים הללו שבהם העולם חווה רשע טהור. עם ישראל חווה רגע שכזה בסוף השבוע", אמר ביידן בפתח נאומו, והמשיך בפירוט של חלק קטן בלבד מהזוועות שנחשפו עד כה. הוא הוסיף שחמאס מצהיר בריש גלי על כוונתו לרצוח יהודים: "זה טרור, אבל למרבה הצער עבור העם היהודי זה לא חדש. המתקפה הזו הציפה זיכרונות כואבים. צלקות שנותרו מאלף שנים של אנטישמיות ורצח עם. אז ברגע הזה, אנחנו חייבים להיות ברורים כשמש. אנחנו עומדים לצד ישראל! נעמוד לצדה ונבטיח שלישראל יש את מה שדרוש על מנת לשמור על אזרחיה, להגן על עצמה ולהגיב למתקפה הזו. אין שום הצדקה לטרור. אין שום צידוק".
8 צפייה בגלריה
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון
יירוטי כיפת ברזל, בשמי אשקלון. ביידן מבטיח לשלוח עוד מיירטים
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
נאומו המחבק והאוהד של ביידן נתפס כבר עתה כאחד החריפים ביותר שנשא נשיא אמריקני בכל הנוגע לגינוי הטרור בישראל, ובתקשורת האמריקנית מדגישים שביידן כלל לא קרא לריסון מצד ישראל בתגובתה למתקפה. למעשה, הוא הצהיר שזוהי חובתה להגיב: "כמו כל אומה בעולם הזה לישראל יש זכות – יש לה אף חובה – להגיב למתקפות המרושעות הללו", אמר. הנשיא ציין כי בשיחת הטלפון שקיים מוקדם יותר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אף אמר לו שאם ארה"ב הייתה זו שמותקפת, "התגובה שלנו הייתה מהירה, החלטית ומוחצת".

שיחה שלישית עם נתניהו, שנמשכה 40 דקות

שיחת הטלפון אמש בין ביידן לנתניהו, השלישית ביניהם מאז פרוץ המלחמה, נמשכה 40 דקות והשתתפה בה גם סגנית הנשיא האריס. בהודעה מטעם לשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה הודה לו על התמיכה הבלתי מסויגת – והבהיר כי "תידרש מערכה עוצמתית ממושכת שבה ישראל תנצח".
בשיחה אמר נתניהו לנשיא האמריקני: "ג'ו, אני רוצה לתאר לך את המצב הקשה שמולו אנחנו עומדים: אנחנו הותקפנו בשבת בברבריות כזאת שלא נראתה מאז השואה. מאות אנשים נטבחו, משפחות שלמות נרצחו במיטותיהן ובבתיהן, נשים נאנסו ונרצחו באכזריות. יותר ממאה נחטפו, כולל ילדים".
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקריה בתל אביב
נתניהו בהערכת מצב בקריה. "ברבריות שלא נראתה מאז השואה"
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
נתניהו הוסיף: "מאז שיחתנו האחרונה, היקף הרוע הזה רק הלך וגדל. הם כפתו עשרות ילדים, שרפו אותם והוציאו אותם להורג. הם כרתו את ראשם של חיילים, הם קטלו את הצעירים שחגגו בפסטיבל בטבע, הם הקיפו אותם באמצעות ג'יפים וירו בהם אל תוך שקע בקרקע, כמו בבאבי יאר וביצעו וידוא הריגה. לא ראינו ברבריות כזאת בכל תולדות מדינת ישראל. הם גרועים אפילו מדאעש – וכך עלינו להתייחס אליהם".
בתוך כך, ברשת NBC דווח כי ארצות הברית מתאמת עם מדינות נוספות תוכנית להוצאת אזרחים פלסטינים ואמריקנים מעזה, דרך מסדרון הומניטרי שיוביל למצרים. לפי הדיווח, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לצמצם ככל האפשר את האבדות של אזרחים לא מעורבים ברצועת עזה.

20 נעדרים אמריקנים: "לא ברור כמה מהם נחטפו"

אחרי השיחה, ולפני הנאום, השתתף ביידן בדיון הערכת מצב בנוגע למתרחש בישראל, ופרסם ברשת X תמונה שלו יושב בשולחן לצד האריס ובכירי מערכת הביטחון האמריקנית, בהם ראש ה-CIA וויליאם ברנס ושר ההגנה לויד אוסטין. במסך שממול נראה הרמטכ"ל האמריקני צ'רלס בראון. "שוחחנו עם נתניהו כדי לדון בתיאום בינינו במטרה לסייע לישראל, להרתיע שחקנים עוינים ולהגן על חפים מפשע", מסר ביידן.
עוד לפני הנאום, מוקדם יותר אתמול דיווחה רשת CNN כי ביידן לא יקרא בנאומו לאיפוק מצד ישראל, שסופרת כבר יותר מ-1,000 נרצחים וחללים ועשרות רבות של חטופים שנלקחו לעזה. גורמים אמריקניים אמרו לרשת החדשות כי באחת משיחות הטלפון האחרונות בין ביידן לנתניהו, הנשיא לא הביע התנגדות כאשר רה"מ העלה בפניו אפשרות של כניסה קרקעית לרצועת עזה.
לדברי הגורמים, ההחלטה של ביידן להימנע מהקריאה המסורתית של ארה"ב לשמירה על איפוק, בסכסוכים שפורצים ברחבי העולם, משקפת את ההלם האדיר מהאכזריות הנוראית של מתקפת חמאס. ביידן נמנע לפי שעה לעשות זאת גם על רקע ההערכה שבין החטופים הרבים שנלקחו לעזה יש לא מעט אזרחים אמריקנים. חמאס, נזכיר, כבר איים לפגוע בחטופים שבהם הוא מחזיק בגלל ההפצצות הנרחבות שעורך צה"ל ברצועה, ולא ברור לפי שעה כיצד יפעל ארגון הטרור אם צה"ל יפלוש קרקעית לעזה.
8 צפייה בגלריה
הרש גולדברג-פולין נעדר אזרח ארה"ב שיש חשש שנחטף ל עזה
הרש גולדברג-פולין נעדר אזרח ארה"ב שיש חשש שנחטף ל עזה
הרש גולדברג-פולין, אחד הנעדרים בעלי האזרחות האמריקנית. חשש כבד שנחטף לעזה
(באדיבות משפחת גולדברג-פולין)
ביידן אישר כאמור שכמה אזרחים אמריקנים נחטפו, אך לא נקב במספר מדויק, ובהמשך ציין היועץ לביטחון לאומי שלו, ג'ייק סאליבן, כי לפחות 20 אמריקנים מוגדרים נעדרים. הוא הדגיש כי לא ברור כמה מהם נחטפו. בנאומו אמר ביידן כי הורה לממשלו לשתף עם ישראל מידע מודיעיני ולשלוח אליה מומחים על מנת לסייע לה בכל הנוגע למשבר החטופים והנעדרים: "כנשיא, אין לי אחריות חשובה יותר מאשר להגן על אמריקנים שנחטפים ברחבי העולם", אמר.

נושאת מטוסים אחת הגיעה, השנייה בדרך?

זהו כאמור נאומו השני של ביידן מאז תחילת המלחמה, וגם בנאומו הראשון בשבת הוא הבטיח לגבות את ישראל ולספק לה את הסיוע שתידרש לו. "ארה"ב עומדת לצד ישראל ולעולם לא תפנה לה גב", אמר אז. בעדות הבולטת ביותר לגיבוי הזה ביידן הורה כאמור לקרב נושאת מטוסים למזרח הים התיכון, ואמש הודיע צבא ארה"ב כי הגיעה ליעדה.
בהודעת פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) לא נמסר באיזה מרחק בדיוק שוכנת נושאת המטוסים מחופי ישראל, אך צוין כי המטרה היא "להרתיע כל שחקן שחותר להסלים את המצב ולהרחיב את המלחמה הזו". את USS ג'רלד פורד, שמפעילה 8 טייסות מטוסי תקיפה ותמיכה, מלוות סיירת טילים וארבע משחתות טילים. במקביל, נמסר כי צבא ארה"ב שולח מטוסי קרב נוספים לאזור, בהם F-16, F-15 ו-A-10. "הגעתם של הכוחות המוכשרים הללו לאזור היא איתות הרתעתי חזק למקרה שבו גורם עוין כלשהו לישראל שוקל לנסות לנצל את המצב", מסר מפקד פיקוד המרכז האמריקני, גנרל מייקל קורילה.
8 צפייה בגלריה
ארכיון נושאת המטוסים מטוסים ג'רלד פורד
ארכיון נושאת המטוסים מטוסים ג'רלד פורד
נושאת המטוסים שביידן הורה לקרב לחופי ישראל. אחת נוספת תישלח לאזור?
(צילום: EPA/US NAVY/MC2 JACOB MATTINGLY )
אמש דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי וושינגטון שוקלת לשלוח לאזור נושאת מטוסים נוספת, USS דווייט אייזנהאואר. גורמים ביטחוניים אמריקניים אמרו לעיתון כי נושאת המטוסים והספינות שמלוות אותה אמורות היו להגיע למזרח התיכון מתישהו בחודשים הקרובים, אבל כעת הן צפויות להגיע בתוך כשבועיים. הגורמים הדגישו כי עדיין לא ברור אם נושאת המטוסים תצטרף לזו שכבר נשלחה, או שתחליף אותה.
על רקע חילופי האש שכבר מתחוללים בגבול לבנון, ממשל ביידן הזהיר את חיזבאללה מהצטרפות למלחמה. ב-ynet נחשף אמש כי במסרים שהועברו למזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה, על ידי גורמים צרפתיים, הובהר שבתרחיש שכזה חיזבאללה ייאלץ להתמודד עם מלוא עוצמתו של צה"ל – בסיוע הכוח הימי האמריקני שעושה את דרכו לאזור. על רקע האפשרות של גיבוי פעיל מצד ארה"ב – שהבהירה כי אין בכוונתה להציב לוחמים על אדמת ישראל – הערב איימו המורדים החות'ים בתימן, שכמו חיזבאללה נתונים למרותה של איראן, כי במצב שכזה הם יצטרפו בעצמם ללחימה וישגרו טילים וכטב"מים.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 19:41, 10.10.23