ישיבתו הראשונה של הקבינט החדש
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

האמריקנים יתערבו? הנשיאות הפלסטינית התייחסה אמש (שישי) להודעה על סנקציות ישראליות נגד הרשות, ודוברו של יו"ר הרשות אבו מאזן, נביל אבו רדינה, אמר כי "הצעדים שעליהם הכריזה ממשלת הכיבוש בתגובה למהלך הפלסטיני נידונים ונדחים". בין הצעדים שבהם תנקוט ישראל, כפי שנמסר בהודעה מטעם הקבינט, העברה של כ-139 מיליון שקלים מתוך כספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני.
כמו כן החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 בהתאם לדו"ח מערכת הביטחון. "זכויות פלסטינים אינן ניתנות למשא ומתן", אמר אבו רדינה. לדבריו, "העם הפלסטיני והנהגתו מסוגלים להגן על זכויות פלסטיניות שאושרו על ידי החלטות הלגיטימציה הבינלאומית, יהיה המחיר אשר יהיה. נמשיך במאבק הפוליטי והדיפלומטי עד לסיום הכיבוש הישראלי".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
"לנקוט בפעולה מיידית". המסר של דוברו של אבו מאזן לארה"ב
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
"לא ירתיעו אותנו". חוסיין א-שייח
(צילום: AP)
אבו רדינה קרא לקהילה הבינלאומית, ובראשה הממשל האמריקני, "לנקוט בפעולה מיידית כדי לעצור את האיומים הישראליים", שלטענתו מנוגדים לכל ההחלטות הבינלאומיות. "ממשלת הכיבוש הקיצונית מבקשת להסלים ולגרור את האזור לפיצוץ, ומתעלמת בבוטות מהחוק הבינלאומי, המחייבת עמדה בינלאומית נגדית ונחושה", הוסיף.
השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח, שנחשב מקורב ליו"ר הרשות אבו מאזן, אמר כי "כל הצעדים שעליהם הכריזה ממשלת הכיבוש, ובראשם המשך גניבת כספנו, לא ירתיעו אותנו מעמדתנו ברדיפת ממשלתם במוסדות ובפורומים בינלאומיים וחשיפת מדיניותם נגד העם הפלסטיני". הוא קרא גם כן לקהילה הבינלאומית להתערב ו"לאלץ" את ישראל "לשחרר את מיליארדי השקלים שהועברו אלינו".
במסגרת החלטת הקבינט, הוחלט גם על הקפאה של תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C "בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרשות הפלסטינית, בניגוד להסכמים הבינלאומיים", שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל. עוד יינקטו פעולות מול ארגונים ביו"ש שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.
3 צפייה בגלריה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
כינוס הקבינט המדיני ביטחוני
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
על אף העוינות בין חמאס לרשות הפלסטינים, גם בארגון הטרור גינו את הטלת הסנקציות: "אנו מגנים את הטלת צעדי הענישה על ידי הכיבוש נגד עמנו והרשות הפלסטינית". בחמאס קראו: "להתקדם הלאה ברדיפה אחרי הכיבוש בבתי הדין הבינלאומיים. אנו קוראים לרשות הפלסטינית לא להיכנע לאיומים ולסחטנות הישראלית ולחזק את החזית הלאומית הפנימית שלנו כדי להתמודד עם יהירות הכיבוש וממשלתו הפשיסטית, המתמידה בהפרות נגד עמנו".
שלשום, בצעד די חריג, פרסמה לשכת רה"מ תמונות ואפילו סרטון מהישיבה. כמה שעות לאחר הפצת התמונות, ביקשה לשכת ראש הממשלה להחליף את אחת מהן וטשטשה את שנכתב בפנקס של שר החוץ אלי כהן. כל שרי הקבינט הוחתמו על טופס סודיות שבו התחייבו שלא להדליף את תוכן הדיון.
במהלך הדיון המליצה מערכת הביטחון המליצה על סנקציות אישיות נגד בכירי הרשות שהיו מעורבים בפנייה להאג. עצם הדיון על צעדי ענישה נגד הרשות הפלסטינית, בשל הפנייה להאג, נחשף בשל טעות שנעשתה בלשכת רה"מ, שהפיצה, כאמור, תמונות מהדיון הראשון של הקבינט. בתמונה ניתן היה לראות בבירור במצגת שהחזיק מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, שנכתב "צעדי תגובה לפניית הפלסטינים ל-ICJ".
פורסם לראשונה: 22:35, 06.01.23