השיגור מעזה - והנפילה מול חופי יפו

במערכת הביטחון החליטו להגיב לירי שאירע הבוקר (יום שבת) למרכז הארץ, למרות הניסיונות של חמאס לפעול מול מצרים ולמנוע את המהלך. גורמים בכירים בישראל אומרים כי הם לא מקבלים את טענת הארגון שמדובר בברקים, ואומרים כי אם בחמאס לא יודעים לשמור על ארסנל הטילים שלהם - אז שיפרקו אותו.
2 צפייה בגלריה
מימין: הנפילה, משמאל: השיגור
מימין: הנפילה, משמאל: השיגור
מימין: הנפילה, משמאל: השיגור
2 צפייה בגלריה
הישאם אבו הוואש שובת רעב
הישאם אבו הוואש שובת רעב
מצבו תורם למתיחות. הישאם אבו הוואש
כעת מתלבטים בישראל מה תהיה עוצמת התקיפה, כשהרצון הוא גם לגבות מחיר ולחזק את ההרתעה - ומצד שני לא לפוצץ את ההסדרה מול חמאס, מתוך הנחה כי גם הארגון כמו ישראל רוצה להמשיך באותו מסלול אבל מאותת על קשיים ולכן ביצע את הירי. גורמים שצוטטו בערוץ אל-מיאדין אמרו כי המתווך המצרי לוחץ על ישראל שלא להגיב על הירי - והוסיפו שחמאס העביר מסר למצרים שלפיו "אם ישראל תפר את כללי העימות, תהיה תגובה של ההתנגדות בעזה".
שתי הרקטות שוגרו הבוקר דקות אחדות לפני השעה 07:00, ותושבים רבים כאמור שמעו הדי פיצוצים כשאלו נפלו בים. במשטרה מסרו כי הפיצוץ התרחש ב"עומק הים", מול חופי תל אביב. לא דווח על נזק או נפגעים. כאמור, כלי תקשורת שמזוהים עם חמאס ציטטו בהמשך מקור בזרועות הצבאיות ברצועה, שטען כי השיגור לא היה ניסוי מכוון, אלא נגרם בשל תנאי מזג האוויר החורפי.
התקרית החריגה התרחשה ימים אחדים אחרי הירי בגבול רצועת עזה לעבר עובד ישראלי באזור נחל עוז. הוא נפצע באורח קל ברגלו מרסיסי הירי, וטנקים של צה"ל תקפו בתגובה חמש עמדות של חמאס בצפון הרצועה. שלושה פלסטינים נפצעו באורח בינוני וקל. בצה"ל העריכו כי מדובר בפעולה סוררת ולא מכוונת של מי מארגוני הטרור ברצועת עזה. עם זאת, כך לפי ההערכה, מי שפתח באש כן הושפע מההצהרות הלוחמניות של חמאס נגד ישראל בתקופה האחרונה - למרות שבשטח לא השתנה דבר במדיניות הריסון של חמאס.
למתיחות מול ארגוני הטרור בעזה תורם גם מצבו של האסיר המנהלי הישאם אבו הוואש, ששובת רעב כבר יותר ממאה ימים. תחילה פיזר הג'יהאד האיסלאמי איומים שלפיהם אם אבו הוואש ימות, הארגון יראה בכך חיסול של ישראל ויגיב בהתאם - והערב גם חמאס התייחס למצבו. "אנו עוקבים אחר מצבו המסוכן של הישאם אבו הוואש", נמסר מחמאס. "ישראל נושאת באחריות המלאה על חייו. אנו קוראים לכל הארגונים ההומניטריים להפסיק את שתיקתם ולקיים את משימתם". באל-מיאדין נכתב כי חמאס הודיע למצרים כי המצב יסלים באופן דרמטי במידה והאסיר הישאם אבו הוואש ימשיך לסבול.