הריאיון המלא עם יוסי כהן

"תקיפה עצמאית של אתרי הגרעין, אם איראן תפנה למסלול הזה שמסכן את קיומנו, צריכה וחייבת להיות על השולחן - חד משמעית". כך אמר אתמול (יום חמישי) ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, בריאיון לאולפן ynet, ימים ספורים לפני חידוש שיחות הגרעין בין המעצמות לבין איראן בווינה.
"הסכם טוב יכול למנוע הישגים של איראן לכיוון הפצצה", הדגיש כהן - והוסיף: "והסכם גרוע כמו זה שנחתם בעבר לא יכול לעשות את זה באופן מושלם". לדבריו, "בשורה התחתונה, חייבים ליטול מאיראן את היכולות, כי לא נוכל ליטול מהם את המוטיבציות. החזון והמוטיבציה האיראניים קיימים ולכן הם מתעקשים התעקשות רבתי להחזיק יכולות לפיתוח יכולות גרעיניות - ואת זה חייבים לקחת מהם".
4 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
"לקחת מאיראן את היכולות, כי לא נוכל ליטול את המוטיבציות". יוסי כהן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
פגישות עם בוריס ג'ונסון ועמנואל מקרון. לפיד
(צילום: יואב דודקביץ' )
בתשובה לשאלה אם הוא סומך על האמריקנים בנושא, ענה כהן: "אני סומך עלינו שנדרוש הסכם טוב ואני מקווה מאוד שארה"ב מבינה את המשמעות של הסכם לא טוב. היא ראתה בזמן האחרון, במיוחד מאז יציאתו של הנשיא דונלד טראמפ מההסכם, מה איראן מסוגלת לעשות אם תחליט ללכת למסלולים פחות מומלצים או פחות טובים מבחינתנו".
בשיחות באוסטריה, שיחלו ב-29 בנובמבר ויתנהלו במשך שלושה ימים, ישתתפו בנוסף לנציגים האיראנים נציגים מסין, רוסיה, צרפת, גרמניה ובריטניה - כשארה"ב תיוצג בצורה לא ישירה. בירושלים מוטרדים מאוד מהמפגש, כשהחשש העיקרי הוא שהאמריקנים מבינים שהשיחות לא יתקדמו ללא גישה של Less for Less, שפירושה שחלק מהסנקציות על איראן יוסרו תמורת עצירה של העשרת האורניום. בזמן הזה טהרן תוכל להזרים מיליארדי דולרים לטרור, לארגונים כמו חיזבאללה וחמאס, למיליציות בסוריה ולמפעלי הנשק והטילים.
ד"ר רז צימט: "ישראל מעריכה שהסיכוי להצלחת השיחות נמוך"
(צילום: שמוליק דודפור)

לאור החששות, ישראל מנסה לשכנע את המעצמות - בדגש על בריטניה וצרפת - להציג קו קשוח יותר כלפי האיראנים. שר החוץ, יאיר לפיד, אף ייצא לסדרת פגישות מדיניות בבריטניה ובצרפת וייפגש עם ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

ראש סבא"א חזר פסימי מאיראן

שלשום מסר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, הצהרה פסימית ביותר עם שובו מאיראן, שם ניסה לפתור עם המשטר בטהרן שורה של מחלוקות הקשורות לפיקוח על תוכנית הגרעין במדינה. גרוסי נסע לאיראן בניסיון להגיע להסדר עם האיראנים על התקנה מחדש של מצלמות של סבא"א לצורך מעקב אחר ייצור חלקי צנטריפוגות שטהרן מייצרת, וכדי לדון איתם בחיפושים הפולשניים למדי שאיראן החלה לערוך לפקחי סבא"א, ושגורמים להם לחוש מאוימים. סבא"א גם ממשיכה להמתין לתשובות מאיראן על חלקיקי אורניום שמצאה בכמה מתקנים איראניים ישנים שעליהם המשטר האיראני כלל לא הצהיר, תגלית שהגבירה את החשד בנוגע למטרות תוכנית הגרעין האיראנית.
4 צפייה בגלריה
ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי ו ראש סבא"א רפאל גרוסי טהרן גרעין
ראש סוכנות הגרעין של איראן מוחמד אסלאמי ו ראש סבא"א רפאל גרוסי טהרן גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי בביקור באיראן. חושש ל"רציפות הידע"
(צילום: רויטרס)
"אף שעשיתי מאמצים גדולים, לא הצלחנו להגיע לתוצאות ברורות", אמר גרוסי במסיבת עיתונאים שקיים עם שובו מטהרן. הוא ציין כי בשורה של סוגיות שבהן יש מחלוקת בין טהרן לסבא"א לא הושגה שום התקדמות. גרוסי עצמו הדגיש כי הסוגיה החשובה ביותר ביניהן הייתה דרישתה של סבא"א לקבל גישה למפעל בכראג' שבו מייצרת איראן חלקים עבור הצנטריפוגות המשמשות אותה להעשרת אורניום לתוכנית הגרעין.
מדובר במפעל שביוני השנה הותקף בפעולת חבלה שאותה ייחסה טהרן לישראל: בפעולת החבלה הזו נהרסו ארבע מצלמות של סבא"א, ואחריה הסירה משם איראן את כל מצלמות המעקב, וכעת לא ידוע היכן מוחזקים הצילומים שהיו בהן ושאמורים לשמש את סבא"א לפיקוח על תוכנית הגרעין. איראן הבטיחה לתת לסבא"א גישה למתקן כבר לפני חודשיים, אך לא עשתה זאת. "אנחנו קרובים לנקודה שבה לא אוכל לוודא שנשמור על רציפות הידע שלנו", אמר גרוסי במסיבת העיתונאים, כשכוונתו ליכולת של סבא"א לפקח על המתקן.
4 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי שהותקף לכאורה
(צילום: Intel Lab)
משמעות דבריו היא שהיעלמות המידע מהמצלמות שנפגעו או הוסרו יוצרת עבור סבא"א "חור שחור" שהיא אינה מסוגלת לדעת מה קרה במהלכו במפעל. בזמן הזה אפשר היה להעביר כמות משמעותית של חומר או של ציוד לצורך שימוש בו לפיתוח נשק גרעיני. גרוסי הודה כי גם כעת, חמישה חודשים אחרי פעולת החבלה, הוא איננו יודע אם המפעל בכראג' פעיל: "ברור שפרק זמן ממושך כל כך בלי לקבל גישה לשם ולדעת אם מתנהלת שם פעילות מבצעית זה דבר שכשלעצמו, בשלב מסוים, ימנע ממני להמשיך לומר 'יש לי מושג מה קורה'", אמר.
בימים כתיקונם ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות היו צפויות ללחוץ על איראן להיענות לדרישות סבא"א באמצעות ניסיון להעביר החלטה נגדה בישיבה של מועצת הנגידים של סבא"א, אבל דיפלומטים אומרים כי לא סביר שהן יעשו זאת כעת, משום שצעד כזה בעיתוי הנוכחי עלול להכשיל את השיחות שיחלו בשבוע הבא.
הריאיון עם יוסי כהן נערך לקראת יום שידורים מיוחד שיתקיים ב-ynet ב-3 בדצמבר לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. המשדר המיוחד מתקיים במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה", שיתוף פעולה של מפעל הפיס, עמותת "שווים", "ידיעות אחרונות" ו-ynet לעידוד והגברת המודעות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה.