קולות המפגינים נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ
(צילום: רועי עידן, אסף מגל, יעל צ'כנובר, אלכס גמבורג)

יותר מ-100 אלף בני אדם הפגינו אמש (שבת) בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, ועוד רבבות הפגינו בשאר המוקדים ברחבי הארץ - אבל המוחים יודעים שמדובר רק בתחילתו של שבוע ארוך וקריטי שמצפה להם, לקראת קידומו של החוק לביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
"לא רק השבוע הקרוב הוא קריטי", אמרה יהודית ברוך שהפגינה בחיפה. "מבחינתי, מהרגע לפני חצי שנה שבו התחילה מחאת הטייסים הכול הפך לקריטי. אני קצת קרובה לנושא הזה, אז אני חושבת שמה שהם עושים הוא מאה אחוז, כנ"ל לגבי המטכ"ליסטים. יהיו בוודאי כאלו שיגידו 'וואו צה"ל' וכו', אבל איך עושים מהפכה בצורה אלגנטית? כמו שעשינו את זה עד עכשיו? לא, הגיע הזמן שבמקרה הזה הטייסים, המטכ"ליסטים, 8200 ואחרים יגידו - 'אנחנו לא משרתים דיקטטורה', גם אם זה לא יישמע טוב".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה ברחוב קפלן בת"א
(צילום: גלעד פירסט)
13 צפייה בגלריה
יהודית ברוך, מפגינה בחיפה
יהודית ברוך, מפגינה בחיפה
"חוק עילת הסבירות לא יעבור". יהודית ברוך מחיפה
(צילום: אסף מגל)

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה
(צילום: מחאת העם חיפה)

13 צפייה בגלריה
אלכס נוסימוביץ, מפגין בחיפה
אלכס נוסימוביץ, מפגין בחיפה
"חרד מהמצב במדינה". אלכס נוסימוביץ מחיפה
(צילום: אסף מגל)
לדבריה, היא רואה סכנה בעובדה שמילואימניקים יסרבו להתייצב. "אני רואה בזה סכנה יותר מגדולה, אבל יש דרך אחרת? נתניהו לא מקשיב. שמענו עכשיו את הלחשושים שלו, 'לא יהיו טייסות כן יהיו טייסות', אז סליחה - את הממשלה הזאת לא צריך, את הטייסות צריך ועוד איך", אמרה. היא הוסיפה כי לדעתה חקיקת ביטול עילת הסבירות לא תעבור: "אני טיפוס נורא אופטימי, ואני חושבת שהחקיקה לא תעבור. אבל אם לא נעשה את הדברים האלו - את ההפגנות יום וליל ואת ימי השיבוש - ייתכן שהיא תעבור".
אלכס נוסימוביץ שהפגין בחיפה חושב גם הוא שמדובר בשבוע קריטי למדינה. "אני, אשתי וילדיי חרדים, כמו כל מי שמפגין פה, מהמצב במדינה", אמר. "אנחנו חרדים מהשיסוי והפילוג, המצב איום ונורא. האויבים רואים אותנו ומרגישים את מה שקורה. יחד עם זאת, לא נוכל לוותר על מצב שהמדינה הזאת לא תיהיה דמוקרטית. אנחנו חייבים להשאיר את המדינה הזאת דמוקרטית לילדים והנכדים שלנו, אחרת לא עשינו שום דבר".
על מחאת הטייסים והקצינים בסיירת מטכ"ל אמר: "התחושות הן קשות. אני בטוח שהאנשים האלו לא ישנים בלילה, אבל יחד עם זאת אנחנו לא רואים דרך אפקטיבית לעצור את כל מה שקורה במדינה הזאת. יש כאן התנהלות אגרסיבית של קבוצה מאוד משיחית ומונעת מכוח, כזאת שלא הכרנו עד היום, ואנחנו חסרי אונים. למעשה, כל המחאות האלו הן משהו שיכול להיראות, אבל האפקטיביות שלהן היא באמצעות מחאה כמו שהטייסים ועוד כל מיני אנשים טובים ונהדרים יכולים להציע".
13 צפייה בגלריה
בועז יוטה, מפגין בבאר שבע
בועז יוטה, מפגין בבאר שבע
"לא נוותר עד שננצח את הממשלה הרעה הזאת". בועז יוטה מבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
13 צפייה בגלריה
טל בן חורין, מפגינה בבאר שבע
טל בן חורין, מפגינה בבאר שבע
"צו השעה". טל בן חורין מבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
ההפגנה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
בועז יוטה שהפגין בבאר שבע סיפר על התחושות במהלך ההפגנה אמש בעיר: "אנחנו מקווים רק להתגבר מפה, ולהגיע לעוד ועוד מספרים ועוד אוכלוסיות כדי שאנשים יבינו שעילת הסבירות הוא קצה הקרחון של הרפורמה הזאת. היא מעוניינת לשבור את ישראל ואת הדמוקרטיה שלנו ולקחת מאיתנו את כל הזכויות, ולא נוותר עד שננצח את הממשלה הרעה הזאת".
טל בן חורין שהפגינה גם היא בבאר שבע סיפרה על ההכנות לקראת השבוע הבא: "אנחנו כולנו עובדים במרץ, זה צו השעה וזה באמת הזמן של כולנו לצאת מהבית כדי לתת את המקסימום שלנו, כי מפה נדע אם ישראל תהפוך לדמוקרטיה או דיקטטורה. ביום שלישי היו 5,000 איש שיצאו בעיר בקריאה של רגע, ואנחנו רואים כמה אנשים באים גם היום. גם שבוע שעבר ראינו 6,000 איש. אמנם זאת עיר שיותר קשה לגייס אותה, ואנחנו רואים כמה אנשים באמת באים ורוצים ומבינים את התקופה. הרבה מהסטודנטים פה נמצאים בתקופת מבחנים, ובכל זאת באים כי הם מבינים שזה חשוב".
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)

רמי וציון שהיו בהפגנה בתל אביב סיפרו שהם מגיעים להפגין כבר יותר מ-20 שבועות. "אנחנו מגיעים מאז שהיינו הצעירים ביותר, ואנחנו שמחים מאוד שעכשיו אנחנו הזקנים ביותר כי כל הנוער הגיע", אמר ציון בהלצה. "בהתחלה, בשבועות הראשונים, בגשם השוטף, היינו בערך הצעירים ביותר. אבל עכשיו הדור הצעיר מגיע בהמוניו". רמי הוסיף: "באים צעירים, אפילו הנכדים שלנו באים לפה. אני מגיע מחיפה, אני חושב שההפגנה היא מפה דווקא, והילדים שלי מפגינים בחיפה. מעבר לזה אני פוגש אנשים מהצבא והמילואים ומכל מקום, כולם פה".
ליהי כספי שהשתתפה בהפגנה בתל אביב סיפרה: "הערב עשינו מסיבת צבע, הגענו כולם עם בגדים לבנים והכנסנו צבע לחיים בימים שלאנשים קשה והם מדוכדכים. אחרי 28 שבועות אנשים כבר מיואשים, אז אנחנו פה כדי להגיד 'לא להתייאש'. אנחנו נלחמים, ועם העצבים ועם היללות באיילון - אנחנו פה להרים את המורל ולהיות ביחד, כי אנחנו כוח אחד גדול. אני פה כבר מפגינה 28 שבועות, עוד מההפגנה הראשונה, הקטנה והתמימה. גדלנו, ואנחנו פה כל שבוע, וגם אם יש מבחן וגם אם יש חברים - אני יודעת שהלב שלי הוא פה ושאם לא אבוא אני לא אצליח ללמוד ולא לעשות כלום. עד שאנחנו לא ננצח - אני לא ארגע".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
13 צפייה בגלריה
ציון ועמי, מפגינים בתל אביב
ציון ועמי, מפגינים בתל אביב
"כולם פה". רמי וציון בהפגנה בתל אביב
(צילום: יעל צ'כנובר)
13 צפייה בגלריה
ליהי כספי, מפגינה בתל אביב
ליהי כספי, מפגינה בתל אביב
" עד שאנחנו לא ננצח - אני לא ארגע". ליהי כספי בתל אביב
(צילום: יעל צ'כנובר)
נאווה רוזוליו שהפגינה בירושלים סיפרה: "אנחנו מקיימים הפגנות כל מוצאי שבת ברחוב עזה בירושלים מול המעון הרשמי של נתניהו, כי הוא ראש הממשלה בעל האחריות להפיכה המשטרית שהממשלה מובילה, וגם אם הוא לא נמצא פה - אנחנו פה באופן סמלי להפגין מול האחראי להפיכה המשטרית ולכל הכאוס והחורבן שאנחנו רואים בחצי שנה האחרונה".
"אני מקווה מאוד שחוק עילת הסבירות לא יעבור, אבל בכל מקרה אנחנו כאן כדי לסמן את ההתנגדות שלנו כי החוק הזה הוא תחילת הסוף של הדמוקרטיה שלנו", המשיכה נאווה. "עד עכשיו היא הייתה מאוד שברירית כי כבר עכשיו הממשלה שולטת בכנסת, ולמעשה יש לנו שתי רשויות - ממשלה וכנסת ובית משפט עליון. ברגע שנוטלים מבית המשפט את הכלי הבסיסי לרסן את הכוח הבלתי מוגבל של הממשלה המושחתת, העבריינית וחסרת השליטה - לא יהיה שום דבר שיגביל את הכוח של הכנסת ברגע שהחוק הזה עובר. אני לא יודעת אם אפשר להגדיר את ישראל כדמוקרטיה, זה יהיה יום מאוד קשה ומצער, ולכן אנחנו פה כדי להילחם בזה בכל צורה, כמובן לא אלימה - אבל לעשות מה שאנחנו יכולים".
רבבות בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: Satview)

נאווה העבירה מסר למי שלא יצא להפגין: "זה הזמן עכשיו. אם יעברו חוקי ההפיכה המשטרית יהיה מאוד קשה לחזור אחורה. המשקיעים כבר בורחים מישראל, עובדי הייטק בורחים, אנחנו רואים צניחה כלכלית והידרדרות ביטחונית. אנחנו רואים חברה שסועה. ישראל הידרדרה מאוד בחצי שנה האחרונה, וברגע שההפיכה המשטרית תתקדם יהיה מאוד קשה לחזור ולתקן את הנזק שנעשה. לכן עכשיו זה חלון ההזדמנויות שעוד שניה נסגר עד הסוף. כדי לעצור ולהילחם בזה צריך שכל אחד שיכול פשוט שייצא להפגין. אני באופן אישי ממליצה להפגין מול האחראי לממשלת ישראל ומי שעומד בראש ממשלת ההפיכה המשטרית - נתניהו. פשוט להתנגד, פשוט תתנגדו - כי אחרת יהיה מאוד קשה לחזור אחורה, אחרי שישראל כבר תצלול".
צביקה פסח שהפגין בירושלים אמר: "בלי קשר לדעה פוליטית, אנחנו מתנגדים לצעדים נגד הדמוקרטיה, מה שיביא אותנו להיות עוד אחת ממדינות המזרח התיכון שאנחנו רואים סביבנו. הקימו פה מדינה מאוד נהדרת ומאוד יפה, שרדנו הרבה מאוד סכנות ובעיות, וכרגע הכול עומד בסכנה".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: שלו שלום)
13 צפייה בגלריה
נאווה רוזוליו, מפגינה בירושלים
נאווה רוזוליו, מפגינה בירושלים
"יהיה קשה לחזור אחורה אחרי שישראל תצלול". נאווה רוזוליו מירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)
13 צפייה בגלריה
צביקה פסח, מפגין בירושלים
צביקה פסח, מפגין בירושלים
"אין בושה, משתינים מהמקפצה". צביקה פסח מירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)
"עילת הסבירות זה נורא ואיום, משום שאם זה עבר בקריאה ראשונה - זה בדרך לעבור את כל הקריאות", אמר צביקה. "הסכנה היא שהם יבטלו את כל הבלמים - נושא הסבירות יירד, פסקת ההתגברות גם היא תעבור והם יוכלו לעשות הכול, החל מלמנות עבריינים מתוך מניעים בלתי סבירים כמו דרעי, או מינויים במשרדים אחרים כמו המינויים של מירי רגב שהם עוקפים כל סבירות.
"הדוגמה שמובילה אותי תמיד היא שאני מסתכל על שתי מדינות - קונגו או יפן. קונגו היא מדינה עם אוצרות טבע מדהימים אבל אנשים עניים, ויפן ענייה מאוצרות טבע אבל עם איכות אנושית. אנחנו כרגע זורמים יותר לקונגו. החשש שלי הוא שבקרוב אנשים יהיו בלי ביטוח לאומי, בלי סעד. מצב מפחיד".
צביקה הוסיף: "ברגע שהמנהל לא תקין ואנשים נבחרים לא לפי כישורים אלא לפי קשרים, וכשאין מערכת בלמים של בית משפט שיכול למנוע מינויים בלתי סבירים - אז אנחנו רואים את הניסיון שלהם להכשיר עבריין חתול שישמור על השמנת כמו דרעי. אנחנו רואים את החקיקה שהם מנסים להעביר בנושא חוק הגיוס, ובלי טיפת בושה הם אפילו לא טוענים ללימודי תורה. הם טוענים לזה בגיל צבא, וכשהילדים שלי ישרתו בצבא עם כל המשמעויות של זה - הילדים שלהם יישבו בישיבה ממוזגת, ולאחר מכן ייצאו לשוק העבודה. אין בושה, הם משתינים מהמקפצה. במצב כזה הדרדור יהיה מאוד מהיר".