הריאיון עם ח"כ כץ
(צילום: שחר גולדשטיין)

ח"כ ישראל כץ (הליכוד), שכיהן בתפקידו הקודם כשר האוצר, תקף הבוקר (יום ב') בחריפות את הממשלה ואת בכיריה בעקבות הטיפול בסוגיות הכלכלית והבריאותית. בריאיון באולפן ynet אמר ח"כ כץ על ראש הממשלה נפתלי בנט: "הוא חותמת גומי של מספר אנשים שרואים את עצמם כראשי ממשלה". על מחליפו בתפקיד אביגדור ליברמן: "בושה וחרפה שהוא לא מגיע לדיוני קבינט הקורונה".
כץ, שהתבטא לא פעם מאז כינון הממשלה החדשה על כך שיכול היה להקים ממשלה לו בנימין נתניהו היה זז עבור המהלך, לא חסך דברי ביקורת מהקואליציה של בנט ויאיר לפיד. "אני רואה כאן הרבה ויכוחים ותיאוריות, אני לא רואה כאן התארגנות באמת. החיידק לא משתתף בדיונים, ומה שיקרה כאן להערכתי, אני לא רוצה להיות פסימי, שאני בספק רב עם מערכת החינוך תוכל להיפתח או להתנהל בצורה מסודרת עם כל כך הרבה התחכמויות, עם היעדר היערכות ל-1 בספטמבר".
- אתה אומר ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון מנהלת את הממשלה? "יש כאן כמה ראשי ממשלה שכל אחד מהם בטוח שהוא יותר טוב מראש הממשלה המכהן בנט. פעם כשבנט שם אולטימטום להיות שר ביטחון, אולטימטום שלא נענה בזמנו, שאלו אותי מה אני אומר על זה. סיפרתי את הסיפור הידוע של ג'ון לנון שאמרו לו 'נכון שרינגו סטאר הוא המתופף הטוב בעולם?', ולנון ענה 'הוא אפילו לא המתופף הכי טוב בלהקה'. כאן יש מספר אנשים כמו לפיד, ליברמן, שאשא ביטון וגנץ שחושבים שהם יותר מתאימים מבנט להיות ראש הממשלה".
"אין שליטה לראש הממשלה. גם אם היו לו את הכישורים, אז אין לו את הכוח משום שלפי ההסכמים כל סיעה ממנה את השרים שלה. הוא לא יכול להעביר שר מתפקידו".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
בנט ושאשא ביטון. "הוא לא יכול להעביר שר מתפקידו"
(צילום: AP, קובי קואנקס)
- הוא חותמת גומי של שרת החינוך? "הוא חותמת גומי של מספר אנשים שרואים עצמם כראשי ממשלה, כל אחד בתחומו, ואין לו יכולת באופן מובנה לשנות או להכריח. לפעמים בא מישהו ואומר 'אוקיי, אין לי רוב אבל אני נאחז בדעת הקהל', אבל להגיד שבנט יאיים לפנות לציבור זה נשמע כמו בדיחה לא טובה כי אין לו גם ציבור. לכן יש כאן בעיה, גם ההתנהלות לא טובה וגם אין סמכות על שיכולה באמת להכריע. אנחנו רואים את כל הוויכוחים האלה, אנחנו השארנו מדינה מחוסנת.
"הבעיה היא של התנהלות, אני מצפה מממשלה שתנהל את עצמה. יש כאן הצהרות ועצות והגיגים, אין כאן ניהול. צריך להבין, בעולם המערבי גם ככה קשה לאכוף. גם כשאתה לגמרי מסודר ומאורגן עם החלטות מוצקות, הציבור - קשה מאוד להניע אותו ולקבל את הכללים. אז כשגם אין כללים, תראה מה קורה בנתב"ג ומייעצים לא לטוס, אז גם פוגעים בחברות התיירות שמתארגנות, וגם אנשים עושים מה שהם רוצים בסופו של דבר. אני מדגיש שהייתה מדינה מחוסנת, הכי מחוסנת בעולם, וחבל שהנכס הזה שאפשר שמירה על הבריאות ופתיחת הכלכלה, בעצם הלך לאיבוד".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן. "הוא מנסה לחנך את הציבור"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ בריאיון באולפן
ישראל כץ בריאיון באולפן
"במקום למתוח ביקורת על שוחד פוליטי, מספרים סיפורים על גזענות". ח"כ כץ
(צילום: משה מזרחי)
- בניגוד לליברמן, אתה השתתפת כשר האוצר בישיבות קבינט הקורונה. "ודאי. הוא אומר שהוא שולח את הפקידים כי כבר עובד באופן מקצועי. אז יש לי חדשות בשבילך, הוא לא החליף אף אחד מאותם פקידים. ישבתי איתם בישיבות הכנה, ראינו את הנתונים, גיבשנו קו, אפשרתי להם לדבר, להשמיע את הטיעונים, נאבקו על החלק שאנחנו היינו אחראים עליו ונוצר איזון. כששר האוצר לא מגיע בכלל לדיוני קבינט הקורונה, הממשלה לא מתפקדת, זו בושה וחרפה. אנחנו רואים גם בתחומים אחרים שלראש הממשלה אין שליטה על התנהלות ממשלתית".
- ליברמן אומר שאתה מפיץ פייק ניוז ושאין העלאת מסים. "יש העלאות מסים. שמעתי אותו אומר כאן שזו לא העלאת מסים, זה ניסיון לחנך את הציבור. אז אנחנו כבר לא נמצאים במקומות של מחנות לחינוך מחדש של הציבור, ברוך השם. אתה רוצה לטפל במחזור? תיתן כסף למחזור, תיתן כסף להסברה. מי שמותח ביקורת על האמירה שלנו 'מס עבאס' מתעלם מזה שמנסור עבאס העיד על עצמו שהוא ישב במשרד ראש הממשלה בליל התקציב וישב כמו סולטאן. אין קריטריונים, אין שוויוניות, אין מנהל תקין. התקשורת, במקום למתוח ביקורת על התופעה הזאת של שוחד פוליטי, מספרת סיפורים על גזענות".