הדרג המדיני הבכיר, ככל הנראה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפוי לקיים היום (א׳) דיון משמעותי במסקנות הביניים של ועדת נגל לבחינת תקציב הביטחון. על הפרק: אישור או סירוב שורת בקשות דחופות של צה"ל, לאור האילוצים והשיקולים של התרחבות הלחימה בכל הזירות. זאת, עוד בטרם יאושר תקציב המדינה הכולל את תקציב הביטחון.
את מהלך בניין הכוח של צה"ל מוביל סגן הרמטכ"ל, האלוף אמיר ברעם, כאשר בצבא דורשים לאשר בהקדם רכש מיידי של אלפים רבים של פצצות וטילים לחיל האוויר. זאת, לאור השימוש המתמשך והצריכה הגוברת בהם בכל הגזרות. חלק מרכש זה יהיה כחול לבן, כלומר מהתעשיות הישראליות. בנוסף, בצבא צפויים לדרוש מיידית רכש מסיבי של טילים מיירטים למערך ההגנה האווירית.
2 צפייה בגלריה
הדרבי
הדרבי
נדרשים גם חימושים אוויריים
(צילום: רפאל)
2 צפייה בגלריה
גדוד 890 בדרום לבנון, ליד האמל"ח של כוח רדואן
גדוד 890 בדרום לבנון, ליד האמל"ח של כוח רדואן
פעילות הכוחות, ליד האמל"ח של כוח רדואן
מבחינת כוח אדם, בצה"ל דורשים כמה שינויים בעלי משמעות תקציבית במטרה להקל על העומס האדיר ששוחק את כוחות הסדיר, המילואים והקבע.
הבקשה הראשונה תהיה להאריך לאלתר את שירות החובה לארבעה חודשים לסדיר - ולהחזירו לשלוש שנים כבעבר, זאת באופן שישחרר גדודי מילואים רבים להפוגות ממושכות יותר בין הגיוסים. עוד עולה מהמלצות הביניים, כי צפויים שינויים לטובה בתנאי אנשי הקבע הצעירים - אך רפורמה זו צפויה להידחות ליישום בהמשך עם הגשת המסקנות הסופיות של הוועדה בעוד כמה חודשים.
מבחינת ספינות חיל הים שצה"ל מבקש לתגבר ברכש, עולה כי הוועדה כנראה דוחה בשלב זה את ההמלצה, גם לאור העובדה שרכש סטי"לים וסוללות כבר מתבצע בשנים אלה ומחזק את החיל.
הוועדה צפויה לאשר בקשה נוספת של צה"ל לרכש מיידי מארה"ב של מאות רכבים משוריינים קלים מסוג JLTV לטובת החטיבות המתמרנות בקרב כוחות היבשה. מטעם צה"ל מוביל את בניין הכוח ראש אגף התכנון, אלוף אייל הראל.
נושאים נוספים שצפויים להידחות לשלב המסקנות הצפויות של הוועדה, וצה"ל ביקש לקדמם תקציבית, נוגעים לתוכנית חיזוק הגבול המזרחי עם ירדן. זו כוללת את שדרוג המכשול והקמת אוגדה מזרחית להגנה, כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בחודש האחרון, זירוז ייצור הכלים המשוריינים כטנקים ונגמ"שי נמ"ר והקמת מינהלת ייעודית לרכש נשק בחירום.