משרד החוץ פרסם בצהריים (חמישי) המלצה חריגה לאזרחים ישראלים שמבקרים במדינות הגובלות באיראן (טורקמניסטן, אזרבייג'ן, ארמניה וטורקיה) לגלות ערנות, לנקוט משנה זהירות, ולהישמע לאזהרות המטה ללוחמה בטרור.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
(צילום: YASIN AKGUL / AFP)
2 צפייה בגלריה
באקו, בירת אזרבייג'ן
באקו, בירת אזרבייג'ן
באקו, בירת אזרבייג'ן
(צילום: gettyimages)
במשרד החוץ ציינו כי ההמלצה מתפרסמת על-רקע "האיום שנובע ממאמציה של איראן ושלוחיה לפגוע בסמלי מדינה ובאזרחים ישראלים".
עוד ציינו במשרד החוץ כי "מאז תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' פועלת איראן ביתר שאת כדי לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם", אולם החשש בישראל גבר לנוכח האיומים האיראניים לנקום את חיסולו של ראש הלשכה המדינית בחמאס איסמעיל הנייה בטהרן.
בין תרחישי התגובה שאליהם נערכים בישראל, נמנית גם האפשרות שאיראן וחיזבאללה ינסו לבצע פיגועים נגד ישראלים בחו"ל - או לפגוע בדיפלומטים ישראלים ובשגרירויות ישראליות. לכן, מאז החיסולים הכריז משרד החוץ על הכוננות הביטחונית הגבוהה ביותר, בדומה לרמה שהונהגה אחרי 7 באוקטובר. דיפלומטים הונחו לכללי זהירות מחמירים, וחלקם הונחו לשבור שגרה, לא להגיע לאירועים פומביים, לעבוד מהבית וכדומה.
"המצב שלנו מאוד מסוכן מבחינת השליחים", אמר בשבוע שעבר דיפלומט ישראלי בכיר, שסיפר כי נציגים רבים חשים מאוימים. "ראינו שנפגע להם אדם במתחם שלטוני ולכן יש סיכוי שירצו לפגוע בסמלי שלטון. האיראנים, כדי לגרום לנו למבוכה זהה לזו שמייחסים לנו שגרמנו להם - עלולים לרצות לפגוע בסמלי שלטון. יש כמה מעגלים לסמלי שלטון - מעגל אחד זה המנהיגים הישראלים. באותו מעגל אתה יכול לראות גם מוסדות ישראליים כגון הכנסת, הקריה, משרד רה"מ או מנהיגים. אבל בהינתן שיש לך את כיפת ברזל ומיירטים ואמצעים אחרים - יכול להיות שינסו לפגוע במעגל השני - והוא כולל בין היתר את נציגינו בעולם.
"להוריד שגרירות או שגריר זה יותר קל יחסית", הוסיף. "בהחלט שגרירויות ישראל הן סמל שלטוני והן על הכוונת. הכוננות לשליחים ממש גדולה. יש הגבלות חמורות על התנועות שלהם. יחד עם זאת, אנחנו ממשיכים בתפקוד כרגיל".
ב"גרדיאן" הבריטי דווח בשבוע שעבר כי איראן עדיין שוקלת את היקף ואופי תגובתה המובטחת, וייתכן שתנסה לפגוע במי שלפי פרסומים זרים אחראי לחיסול: המוסד, או גורמים שקשורים אליו. בינואר השנה שיגרו משמרות המהפכה מטח של טילים בליסטיים לאזור כורדיסטן בעיראק, ובטהרן טענו כי היעד אז היה "מטה של המוסד". המטח האיראני ההוא הגיע על רקע איומי המשטר לנקום על חיסולו בסוריה של בכיר משמרות המהפכה רזא מוסאווי, בתקיפה בדצמבר אשתקד שיוחסה לישראל.