ז'ורדן ברדלה, נשיא מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה פן, תקף היום (שלישי) את כוכב הכדורגל הצרפתי קיליאן אמבפה – שבהתבטאות פוליטית חריגה קרא אתמול לציבור בצרפת, ובמיוחד לצעירים, להימנע מלתת את קולם ל"קיצוניים" בבחירות שיהיו בסוף החודש.
שחקני נבחרת צרפת נמצאים כעת באליפות אירופה בגרמניה. השחקן הראשון של נבחרת צרפת שהביע עמדה פוליטית בימים האחרונים היה החלוץ מרקוס תוראם, שקרא לאזרחי צרפת "להילחם באופן יום-יומי" כדי למנוע ממפלגת הימין הקיצוני של לה פן להתחזק בבחירות.
3 צפייה בגלריה
 ז'ורדן ברדלה וקיליאן אמבפה
 ז'ורדן ברדלה וקיליאן אמבפה
ז'ורדן ברדלה וקיליאן אמבפה
(צילום: AP / Lewis Joly / FRANCK FIFE / AFP)
הבחירות לא היו אמורות להתקיים הקיץ, אך נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז על הקדמתן אחרי הכישלון של מפלגת השלטון שלו בבחירות לפרלמנט האירופי. בבחירות ההן רשמה מפלגת הימין הקיצוני של לה פן הישג חסר תקדים, כשהגיעה למקום הראשון עם 32% מהקולות.
מקרון לקח הימור גדול כשפיזר את הפרלמנט ("האספה הלאומית"), כדי שהציבור יביע אמון מחודש בממשלתו. תומכי הממשלה חוששים שההימור שלו ייכשל, ושהימין הקיצוני יגדיל משמעותית את כוחו בפרלמנט בבחירות, שייערכו בשני סיבובים - ב-30 ביוני וב-7 ביולי.
3 צפייה בגלריה
ז'ורדן ברדלה ימין קיצוני ב צרפת מועמד האיחוד הלאומי לראשות הממשלה
ז'ורדן ברדלה ימין קיצוני ב צרפת מועמד האיחוד הלאומי לראשות הממשלה
ראש הממשלה הבא? ברדלה לצד לה פן
(צילום: EPA/ANDRE PAIN)
אחרי דבריו של תוראם קראה התאחדות הכדורגל הצרפתית לשחקנים לשמור על ניטרליות פומבית, אך אמבפה סירב לציית להנחיה ואמר כי הוא מסכים עם דבריו של תוראם. "אני רוצה להיות גאה לייצג את צרפת, אני לא רוצה לייצג מדינה שלא תואמת את ערכיי, את הערכים שלנו. אני מקווה שב-7 ביולי עדיין נהיה גאים ללבוש את מדי הנבחרת".
אמבפה הביע חשש מהמצב בצרפת, טען כי מצבה של המדינה "קשה", והדגיש כי מדובר ברגע מכריע בהיסטוריה הצרפתית: "זה אירוע חסר תקדים", אמר כוכב העל בן ה-25, "ולכן אני רוצה לפנות לכל העם הצרפתי, אבל גם לצעירים. אנחנו דור שיכול לעשות הבדל. אנחנו רואים את הקיצוניים מתדפקים על דלתות השלטון ויש לנו הזדמנות לעצב את עתידה של ארצנו".
"יש לי הרבה כבוד לכדורגלנים שלנו, בין אם זה מרקוס תוראם ובין אם זה קיליאן אמבפה. הם כוכבי כדורגל ואלילי נוער. אבל אנחנו חייבים לכבד את הצרפתים, וחייבים לכבד את הבחירה של כולם", אמר ברדלה בן ה-28, המועמד של לה פן לראשות הממשלה ואחד הפוליטיקאים האהודים ביותר בצרפת.
3 צפייה בגלריה
קיליאן אמבפה נבחרת צרפת בחירות צרפת נגד מרין לה פן כאן עם דידיה דשאן
קיליאן אמבפה נבחרת צרפת בחירות צרפת נגד מרין לה פן כאן עם דידיה דשאן
כוכב הכדורגל הביע חשש מעתידה של צרפת
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
ברדלה תקף את אמבפה וטען למעשה שהוא מנותק מהחברה הצרפתית, מכיוון שהוא "מולטי-מיליונר ואדם בר מזל עם משכורת שמנה מאוד". איש הימין הקיצוני אמר עליו ועל תוראם: "קצת מביך אותי לראות את הספורטאים האלה מטיפים לאנשים שלא גומרים את החודש, שכבר לא מרגישים בטוחים ושאין להם הזדמנות לגור בשכונות שזוכות להגנת יתר של אנשי הביטחון".
בתקשורת הצרפתית פורסם אתמול מכתב שעליו חתומים יותר מ-200 ספורטאים צרפתים, שבו הם קוראים לציבור להתנגד לימין הקיצוני בבחירות הקרובות. לדברי הספורטאים שחתומים על המכתב, התנגדות לימין הקיצוני היא "חובה אזרחית ומעשה שמראה על אהבה למולדת שלנו".
בסקר שפורסם היום בצרפת הגיעה מפלגת "האיחוד הלאומי" למקום הראשון עם 34% מקולות המצביעים. במקום השני נמצאת רשימת "החזית העממית", איחוד של מפלגות שמאל, עם 22%. קואליציית המרכז של מקרון שלישית עם 19% בלבד.