(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

לקראת הצהריים (חמישי), בשעה 11:30 לערך, שוב נשמעו פיצוצים במרכז קייב, ונראה שזו הייתה מתקפת טילי השיוט הרביעית מאז 4:30 בבוקר, אז החלה המתקפה הרוסית על כל אוקראינה. המתקפה היא על כל שטח המדינה – בדרום, במזרח, בצפון ובמערב – פחות או יותר על פי המתווה ששורטט על ידי שירותי הביון המערביים ובעיקר הביון האמריקני.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קורא לזה "מערכה מוגבלת", אבל בה בעת הוא אומר שהמערכה נועדה לפרז את אוקראינה ולעשות לה "דה-נאציפיקציה" – השוואה של הממשל הנוכחי בראשות הנשיא וולודומיר זלנסקי למשטר הנאצי. לא פחות. המשמעות היא שפוטין מתכוון לא רק לדאוג שאוקראינה לא תוכל להצטרף לנאט"ו ולאיחוד האירופי, ולא רק שצבא אוקראינה יצטרך להתפרק מרוב נשקו הכבד, אלא גם לבצע טיהור פוליטי נרחב.
מבחינה צבאית המתווה ברור: המתקפה התחילה בהרעשת הכנה רחבת היקף באש כבדה מהאוויר, מהארטילריה היבשתית ומהים. את המקומות הקרובים לגבול הרוסי-אוקראיני ובעיקר בחבל דונבאס, הרוסים הרעישו בטילי קרקע-קרקע, רקטות כבדות וארטילריה, כדי לפגוע ולצמצם את יכולותיו של צבא אוקראינה שניצב כמעט בקו הראשון.
תקיפה רוסית של שדה התעופה ליד קייב
(צילום: טוויטר)

5 צפייה בגלריה
כוחות צבא אוקראינה בקייב
כוחות צבא אוקראינה בקייב
כוחות צבא אוקראינה בקייב. הגנה מוגברת עד מוסדות שלטון
( צילום: APF)

להרעשה היו גם יעדים אסטרטגיים - להשמיד או לפחות לדכא את סוללות ההגנה האווירית של אוקראינה, שמסוגלות ליירט מטוסים וגם טילי קרקע-קרקע. בנוסף התקיפו הרוסים בטילי שיוט מתקני פיקוד ושליטה של צבא אוקראינה והחדירו יחידות קטנות של כוחות מיוחדים לחבל בתשתיות קשר ובמתקנים צבאיים.
באזור קייב הותקף נמל התעופה הבינלאומי בוריספול במטרה ברורה לאיים על האוכלוסייה האזרחית אך בלי לפגוע בה. בנמל התעופה נפגעו כנראה מכלי דלק רבים ועשן שחור עבה היתמר משם, והוא נראה היטב מדרום-מזרח לקייב.
בנוסף הותקפו שלושה מחנות צבאיים גדולים בקרבת קייב. כוחות קרקע רוסיים, כך דווח במקורות שונים, החלו להיכנס – בינתיים לא במאסות גדולות – לתוך שטחה של אוקראינה באזור חרקוב, באזור הגבול עם בלארוס ובדרום, במחוזות המורדים הפרו-רוסיים דונייצק ולוהנסק.

המטרה של פוטין: תסיסה פנימית

מה שממשלת אוקראינה חוששת מפניו כעת יותר מכול זו חתרנות רוסית או של אוקראינים פרו-רוסים שתערער את היציבות הפנימית, על ידי פגיעה בתשתיות אזרחיות ובאמצעות הפגנות, או אף באמצעות פיגועי חבלה בקייב, בחרקוב ובערים גדולות אחרות. זאת במטרה להביא לתסיסה פוליטית באוקראינה ובעיקר בקייב, של אותם גורמים פרו-רוסים שינסו להפיל את השלטון.
כדי שפוטין ורוסיה ישיגו את מטרות המבצע הם חייבים להחליף את הממשלה בקייב – והממשלה בקייב יודעת את זה. עשרות חיילים נשלחו להגן על מוסדות ציבור בבירה, ובעיקר על הפרלמנט ומשרדי הממשלה. דיווח שלא אומת דיבר על עשן שחור שנראה עולה ממיניסטריון ההגנה במרחק לא רב מאיתנו בקייב, אבל אני לא הצלחתי להבחין בזה. ייתכן שמדובר בשריפת מסמכים.
(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

5 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
14 הרוגים בהתרסקות מסוק אוקראיני ליד קייב
(צילום: AFP PHOTO / Ukraine Emergency Ministry press service)
5 צפייה בגלריה
פקקים ביציאה מקייב
פקקים ביציאה מקייב
הנטישה הגדולה. פקקים ביציאה מקייב
(צילום: AFP)
כוחות קרקע רוסיים עדיין לא נכנסים במאסות לתוך אוקראינה, אבל יש עדויות, למשל מהגבול הצפוני, ליד בלארוס, על נגמ"שים שעוברים את הגבול אחרי שמשמר הגבול האוקראיני שם הופגז וכנראה נסוג מעמדותיו. דובר בלארוסי אמר שצבאו עשוי להצטרף לכוחות הרוסיים שנכנסים לאוקראינה, אבל הקביעה הזאת לא אומתה. כך או אחרת, הרוסים משתדלים מאוד שלא לפגוע באוכלוסייה אזרחית.
הצבא האוקראיני במזרח לא עושה חיים קלים לפולשים הרוסים. ברשתות החברתיות מופצים צילומי וידאו של הפלת מטוס רוסי, כנראה באש טילי נ"מ. לאוקראינים יש לא מעט סוללות הגנה אווירית וגם הארטילריה שלהם משיבה אש.

נשק לכל דורש

ראש הממשלה זלנסקי ביקש בצהריים מהצבא ומהאזרחים האוקראינים לא להיגרר אחרי הפרובוקציות של הרוסים, כפי שהוא מכנה זאת, ולשמור את השקט. הדבר שזלנסקי פוחד ממנו יותר מהכל הוא פאניקה וחוסר יציבות, שיביאו להפלתו ויתנו לפוטין את מה שהוא רוצה.
בינתיים האזרחים האוקראינים צובאים על תחנות הדלק ועל הכספומטים בבנקים כדי לאגור כסף ודלק למקרה שייאלצו לברוח. נתיב הבריחה העיקרי הוא מזרחה, לעבר הגבולות עם פולין, רומניה, סלובקיה ועוד. כל הטיסות בוטלו מן הסתם. צירי התנועה עדיין פתוחים, אבל מתחילה כבר להיות צפיפות גדולה וגל הפליטים שצפו האמריקנים מתחיל להתהוות.
כבר אמש בחצות הכריז הנשיא זלנסקי, אחרי ישיבה דרמטית של הפרלמנט, על משטר חירום מדינתי ל-30 יום, שמאפשר לו לגייס מילואים ולתפוס תשתיות אזרחיות כמו בנייני ציבור ומשרדים, לדרוש מהאזרחים להישאר בבתים ועוד. המחוקקים שדנו בבקשתו נאלצו לעזוב את הפרלמנט כי התקבלה התרעה שהרוסים עומדים לשגר לעברו טילי שיוט, והם עברו למקום אחר בקייב כדי להשלים את הישיבה.
(צילום: שמוליק דודפור)

מאז מדבר הנשיא זלנסקי מדי פעם ממשרדו כשהוא מצלם את עצמו בטלפון נייד. הוא הודיע שהוא ייתן נשק בידי כל מי שרוצה ויש לא מעטים שרוצים. ברחובות קייב נפתחו לשכות גיוס של "ההגנה הטריטוריאלית" עבור מתנדבים, גברים ונשים, שנוהרים אליהן לבושים בחלקי מדים, עם ציוד צבאי כזה או אחר. ראיתי אחד שאפילו שם ברכיה על אחת מרגליו ותיק עזרה ראשונה היה תלוי על חגורתו.
היבט אחר של המלחמה הוא מתקפת הסייבר שהנחיתו הרוסים על אתרי האינטרנט של הממשלה האוקראינית והדביקה אלפי מחשבים בנוזקה שנטרלה אותם. גם המטרה שלה היא זריעת פאניקה וחוסר יציבות בקייב.
ההערכה היא שפוטין ינסה בהמשך לכתר את קייב מכמה עברים לפחות ואז יפעלו האוקראינים שמצדדים בקשר הדוק עם רוסיה יעשו את שארית המלאכה ויפילו את השלטון.