ה-CIA מעריך שמנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, נתון ללחץ גובר מצד פקודיו הצבאיים לקבל את הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים ולסיים את המלחמה עם ישראל. לפי רשת CNN, כך אמר ראש ה-CIA ביל ברנס בוועידה שנערכה, לדברי מקור שהשתתף בה.
1 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס, יחיא סינוואר
ויליאם ברנס, יחיא סינוואר
ברנס וסינוואר
(צילומים: AP)
לפי ברנס, סינוואר "אינו מודאג מהתמותה" בקרב אנשי ארגון הטרור, אך הוא מתמודד עם לחץ גובר לגבי האשמה בנוגע לגודל הסבל בעזה.
גורמי מודיעין אמריקנים מאמינים שסינוואר מסתתר במנהרות מתחת לעיר הולדתו חאן יונס, משם הוא מקבל את ההחלטות המרכזיות של חמאס לגבי העסקה.
ברנס - שבמשך חודשים מנהל משא ומתן קדחתני כאיש המפתח של ממשל ביידן - אמר שחובה הן על ממשלת ישראל והן על חמאס לנצל את הרגע הזה, יותר מתשעה חודשים מאז תחילת המלחמה, כדי להגיע להפסקת אש.
אבל הלחץ הפנימי הזה, שעמו סינוואר מתמודד כעת לפי הדיווח, התגבר בשבועות האחרונים. לפי ברנס, המפקדים הבכירים בארגון אמרו לסינוואר שהם מאסו במלחמה.
ראש ה-CIA אמר את הדברים בוועידת קיץ שנתית באיידהו, שמכונה לעיתים כ"מחנה קיץ למיליארדרים", בגלל רשימת האורחים הנוצצת שלה שכוללת בכירים בממשל ובתעשיית הטכנולוגיה.
הקטארים העבירו אתמול מסר לישראל, יומיים אחרי ניסיון החיסול של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, שהתקיפה לא תעצור את המגעים על העסקה שעל הפרק. גם חמאס לא הודיע רשמית שהוא מקפיא את המשא ומתן, ואפילו הוציא מסרים שמכחישים דיווחים בנושא - אבל עובדתית אין ספק שרעידת האדמה בהנהגת ארגון הטרור מעכבת את המגעים וגורמת לה כנראה לחשב מסלול מחדש.
כמו כן, ייתכן גם שבדומה לעבר מי שבאמת קובע בעניין העסקה, סינוואר, פשוט מנותק קשר, במיוחד אחרי ניסיון החיסול של מוחמד דף, ולכן המתווכות מתקשות לקבל תשובות ברורות.
סמוך לניסיון החיסול של מוחמד דף בחאן יונס

גורם מדיני התייחס אמש לעיכוב בשיחות, ואמר כי "תצא משלחת". לדבריו, "ישראל בקשר עם המתווכות ומתאמים את זה, לא בטוח שזה יהיה ראש המוסד וגם לא בטוח לקטאר. גישת ראש הממשלה של לחץ צבאי ועמידה תקיפה במו"מ במסגרת קווים אדומים מקדמת את שני היעדים: שחרור החטופים ושאר מטרות המלחמה".
הגורם טען כי "עכשיו זה ה'מאני טיים' כדי להגביר את הלחץ הצבאי שיאפשר להחזיר יותר חטופים חיים במחיר נמוך יותר שלא מסכן את ישראל. אחרי שבת בבוקר, גם אם חיסלנו או לא חיסלנו את דף, חמאס חטף מכה קשה מאוד. היה להם 24 שעות של 'שוקינג' ובסופו של דבר הודיעו בהודעה רשמית שמוכנים להמשיך במו"מ". לדברי הגורם, "זה ממחיש את המצב שבו הם נמצאים ועד כמה הלחץ הצבאי משפיע עליהם ומביא אותם לקצה. התגובה שלהם רפה, לא שיגרו טילים לישראל".
ראש המוסד דדי ברנע אמור היה לצאת לקטאר כבר ביום ראשון, ובינתיים הנסיעה שלו עדיין תלויה באוויר. ההערכה בישראל שהוא יטוס בהמשך השבוע, אך עדיין לא נקבע מועד אחר ובינתיים ממתינים לזימון מדוחא - למרות הודעת המתווכות, ובראשן הקטארים, כי החיסול לא ישפיע ולא משפיע על השיחות וכי ממשיכים כרגיל.