4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו וראשי סיעות הגוש שלו. המו"מ נמשך, אבל בליכוד מדווחים על התקדמות
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
יותר משלושה שבועות חלפו מאז שבנימין נתניהו קיבל את המנדט להרכבת ממשלה, אבל למרות הניצחון הברור שלו ושל שותפותיו בבחירות, המשא ומתן מולן טרם הסתיים. למרות שכבר חתם על הסכמים מול כמה משותפותיו, רק אתמול (ב') העלה יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר דרישה לתפקיד חדש, ומול המפלגות החרדיות טרם נחתם הסכם כלשהו. יחד עם זאת, אמש הודיע הליכוד כי "בשעות האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית (בדרך) להקמת הממשלה".
בליכוד מסרו גם כי כלל הסיעות בקואליציה המתגבשת שלחו את חתימות חברי הכנסת שלהן עבור החלפת יו"ר הכנסת - תפקיד שבו ממשיך להחזיק כעת ח"כ מיקי לוי מיש עתיד. מדובר בצעד קריטי בדרך להרכבת הממשלה המיועדת, בין השאר כדי לקדם שורת חוקים שמבקשת הקואליציה המיועדת לקדם, בהם החוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, למרות שהורשע בעבירות מס שעשויות לכלול עמן קלון. לאחר העברת כלל החתימות, הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי כי הדיון בהחלפה יתקיים ביום שני הבא בשעה 16:00, עם פתיחת דיוני מליאת הכנסת.
בהודעתו על מועד דיון החלפת יו"ר הכנסת אמר מיקי לוי כי "לצערי, הבקשה החריגה לבחירת יושב ראש הכנסת שלא במועד השבעת הממשלה נועדה לקדם חקיקה שתאפשר לאנשים שהורשעו ונידונו למאסר על תנאי, לכהן כשרים. למרות הכאב העצום בידיעה שזו הכוונה של הקואליציה המתגבשת, אפעל בממלכתיות ובכיבוד רצון הבוחר והמליאה תכונס על פי החוק ופסיקת בג"ץ בעניין".
4 צפייה בגלריה
מיקי לוי במליאת הכנסת
מיקי לוי במליאת הכנסת
יו" הכנסת היוצא מיקי לוי. "זו בקשה חריגה - שנועדה לקדם חקיקה שתאפשר לאנשים מורשעים לכהן כשרים"
(צילום: שלו שלום )
4 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
העבירו את החתימות. גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אף שבעבר דובר על אפשרות של מינוי יו"ר כנסת זמני, במקום לוי, לא ברור אם עדיין יש כוונה לכך - ואם הצדדים יתקרבו לשלבי הסיום של הרכבת הממשלה סביר להניח שיעדיפו מינוי קבוע. בין המועמדים הבולטים לתפקיד: אמיר אוחנה ויריב לוין. בנוסף, ולמרות ההתקדמות שעליה מדווח הליכוד, כלל לא ברור שנתניהו יספיק להודיע לנשיא יצחק הרצוג "עלה בידי" כבר השבוע, ועם תום המנדט ב-10 בדצמבר (כלומר מוצאי שבת), הוא יידרש לבקש ממנו הארכה.
קיומו של הדיון על החלפת יו"ר הכנסת נדחה עד כה בשל סירובה של יהדות התורה לחתום על הבקשה לקיומו, בין היתר בשל חילוקי דעות במו"מ עם הליכוד. ח"כ משה גפני הודיע אתמול בישיבת סיעת יהדות התורה כי המפלגה מתכננת להעביר את החתימות - ואמש עשתה זאת.
למרות זאת, טרם הוכרז הסכם מול יהדות התורה – ושני הצדדים עדיין מספרים על קשיים במשא ומתן. אחד מסלעי המחלוקת מול המפלגה החרדית הוא דרישתה לקבל את משרד ירושלים יחד עם משרד המורשת: היא מתנגדת בתוקף להסכם מול עוצמה יהודית, שבו נקבע כי המשרד יפוצל וכי שר מטעם בן גביר יכהן כשר המורשת. בנוסף, דורשת המפלגה השוואת תקציבים בחינוך החרדי לתקציבים בחינוך חילוני, ומתווה גיוס שיחזיר למעשה את חוק טל שבוטל על ידי בג"ץ ב-2012.
4 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
סמכויות במשרד החינוך יועברו גם לש"ס? יו"ר נעם אבי מעוז
(צילום: עמית שאבי)
בן גביר: "אני שומע פתאום גמגומים בקשר להסכמים"
(צילום: משה מזרחי)

גם המשא ומתן מול ש"ס טרם הושלם. במפלגה דורשים בין היתר להוציא ממשרד החינוך את רשת המתנ"סים, ובליכוד נוטים להסכים לכך – אחרי שכבר עוררו סערה עם העברת סמכויות ממשרד החינוך למפלגת נעם של אבי מעוז, המתנגד לזכויות להט"ב ולשירות נשים בצה"ל ויקבל את השליטה על התוכניות החיצוניות של המשרד (כחלק מתפקידו כסגן שר במשרד ראש הממשלה).
כאמור, גם מול בן גביר התגלעו מחלוקות חדשות, ויו"ר עוצמה יהודית דורש כעת תפקיד חדש – ממלא מקום יו"ר ועדת השרים לחקיקה, תפקיד שייתן לו השפעה גדולה על סוגיות הנוגעות לחקיקה ממשלתית. בישיבת הסיעה שלו אתמול בכנסת הצדיק בן גביר את הדרישה הזאת ב"גמגומים" שהוא שומע אחרי הסיכומים שלדבריו כבר הושגו בחדרים סגורים – רמז אולי להצהרותיו האחרונות של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, לפיהן הוא זה שיתווה את המדיניות, בניסיון להרגיע חששות בעולם משיתוף הפעולה עם גורמים אולטרה-ימניים כמו בן גביר.
פורסם לראשונה: 21:12, 05.12.22